وزیر دفاع ملی: آمادۀ پاسخ به حملات پاکستان هستیم

گزارشگر:11 جوزا 1393 - ۱۰ جوزا ۱۳۹۳

مسوولان ارشد امنیتی کشور می‌گویند حملات راکتی از خاک پاکستان به ولایت کنر افزایش یافته و در آخرین مورد روز شنبه هلیکوپترهای پاکستان بر این ولایت حمله کرده‌اند.
رییس‌جمهور کرزی اخیراً در یک گفت‌وگوی تلیفونی با نواز شریف نخست وزیر پاکستان از او خواست تا حملات راکتی بر ولایات سرحدی افغانستان متوقف شوند.mnandegar-3
مجلس نماینده‌گان روز گذشته بسم‌الله محمدی وزیر دفاع، محمدایوب سالنگی معاون وزیر داخله و جنرال حسام‎الدین معاون ادارۀ امنیت ملی را برای توضیح این موشک‌پرانی‌ها فراخواند.
بسم الله محمدی، وزیر دفاع کشور در جلسۀ عمومی مجلس نماینده‎گان گفت، رییس‌جمهور کرزی پس از این تماس تلیفونی دستور داده تا نیروهای امنیتی آمادۀ پاسخ‌گویی متقابل باشند: «[رییس جمهور] برای من احضارات داد گفت آماده‌گی‌های تان را بگیرید من با نخست وزیر پاکستان گپ زده ام. خودت هم با لوی درستیز [پاکستان] گپ زده‌یی. اگر ادامه پیدا کرد، آماده‌گی تان را بگیرید، من قومانده می‌دهم، عمل باالمثل و متقابل بکنید. ما از پنج روز به این سو آماده‌گی داریم».
وزیر دفاع ملی از پاکستان به عنوان «دشمن» نام برد و افزود: «ما آماده‌‎گی لازم را داریم و امکاناتی داریم که به دشمن جواب بدهیم.» ولی او تأکید کرد این که ارتش عملاً به مقابله بپردازد، از صلاحیت او نیست، بلکه رهبران سیاسی باید در این مورد تصمیم بگیرند.
آقای محمدی گفت که او شخصاً به رییس ستاد ارتش پاکستان گفته که با این موشک‌پرانی‌ها حوصله دولت افغانستان به سر رسیده و ادامه آن مناسبات دو کشور را خراب می‌کند.
بسم الله محمدی خطاب به نماینده‌‎گان مجلس گفت: «هیچ نوع تغییری در استراتژی طرف مقابل نیامده است. شما اگر وزیر [دفاع] خود را زیر فشار قرار دهید و بگویید که چرا [تغییر] نیامده، این وظیفه من نیست که تغییر بدهم، این وظیفه سیاسیون ما است. این وظیفه دنیا است که چهل کشور این جا آمدند، خون دادند و هنوز به هدف مطلوب خود نرسیده‌اند.»
وزیر دفاع افزود: «ناتو هم در این جا تلفات داد. او می‌فهمید که [طالبان] در کجا سازماندهی می‌شوند، در کجا تعلیم می‌بینند، به کجا فرستاده می‌شوند، برای قتل و کشتار مردم ما و ضربه زدن ناتو. مگر امریکا با این طول و عرض و امکاناتش نمی‌فهمد؟»
آقای محمدی گفت: «[امریکا] دو هزار و چند صد نفر کشته داده. [عاملان کشتار آنها] از کجا آمدند؟ از آسمان که نیامدند. همین‌ها در آن طرف مرز افغانستان تعلیم دیدند، تجهیز شدند و فرستاده شدند برای تجاوز و نیروهای امریکایی، ناتو و چهل کشور را کشتند و ملت افغانستان را ضربه زدند.»
آقای محمدی با اشاره به اجلاس سه‌جانبه اخیر رییسان ستاد ارتش افغانستان و پاکستان و فرمانده کل ناتو در کابل، گفت که «حرف تشریفاتی فایده‌یی ندارد». او تاکید کرد که هنوز هیچ گام عملی برداشته نشده و «کوچکترین نشانه‌ای دیده نمی‌شود که پاکستان در مورد آمدن صلح با ما همکاری کند».
مقام‌های محلی در ولایت کنر گفته اند که در یک هفته اخیر حدود ۱۰۰۰ راکت از خاک پاکستان به ولسوالی‌‍‌های دانگام و شیگل این ولایت شلیک شده است.
مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که این راکت‌ها در نتیجه جنگ با شورشیان طالبان بعضاً به ولسوالی‌های مرزی افغانستان اصابت می‌کنند.
ادامه این حملات سبب شده تا نماینده‌گان مجلس از نهادهای امنیتی بخواهند تا در مورد دلایل حملات راکتی پاکستان به خاک افغانستان پاسخ دهند. نماینده‌گان ولایت کنر بارها شکایت کرده و گفته اند که دولت افغانستان باید در مورد قطع حملات راکتی از خاک پاکستان تصمیم بگیرد. این نماینده‌گان گفته اند که «خارجی‌ها» در برخی از ولسوالی‌های کنر جای گرفته و نیروهای پاکستانی آن‌ها را هدف قرار می‌دهند. اما مقام‌های پاکستانی گفته اند که افغانستان شورشیان مخالف اردوی پاکستان را در مناطق مرزی پناهگاه داده اند. ادعایی که از سوی افغانستان رد شده است.
تغییر تاکتیک طالبان
افغانستان سال حساسی را سپری می کند. قرار است تا آخر امسال نیروهای بین المللی این کشور را ترک کنند و نیروهای داخلی افغانستان مسوولیت تامین امنیت سراسر این کشور را به عهده گرفته بگیرند.
وزیر دفاع افغانستان می‌گوید طالبان امسال تاکتیک جنگ را تغییر داده و به صورت دسته جمعی و گروهی بر پوسته‌های امنیتی حمله می‌کنند. آقای محمدی گفت: «چنان دسته جمعی حمله می‌کنند و دلیلش این است که دیگر ناتو با ما نیست و پوشش قوای هوایی آن‌ها که با ما بود، دیگر نیست. حالا این‌ها تاکتیک خودرا تغییر داده اند و تشکیلات خود را تغییر داده اند».
آقای محمدی گفت طالبان پس از آن که در برهم زدن انتخابات دور اول ناکام ماندند، تشکیلات خود را در بیشتر مناطق افغانستان تغییر داده اند و تلاش می‌کنند تا در دور دوم حملات منسجم تری انجام دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.