بیـماریِ مادرزادیِ پرولاپس قلب

گزارشگر:13 جوزا 1393 - ۱۲ جوزا ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3فشار خون بالا، بیماری شکر، چاقی و مصرف سگرت از جمله مواردی هستند که بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کنند؛ اما در بعضی موارد ناهنجاری‌های قلبی به صورت مادرزادی است. پرولاپس یا ناهنجاری دریچۀ میترال، یکی از ناراحتی‌های قلبی است که در میان خانم‌ها به‌طور شایع دیده می‌شود و در واقع، بسیاری از خانم‌ها و دخترانِ جوان از پزشکان شنیده‌اند که این بیماری را دارند، اما در مورد آن اطلاعات زیادی ندارند. در این نوشتار سعی می‌شود که آگاهی‌های لازم در مورد این بیماری قلبی، در اختیار شما قرار بگیرد.
نقشۀ قلب شما
قلب انسان ماهیچه‌یی است که به صورت یک پُمپ کار می‌کند و ۴ دریچه دارد. باید بدانید که اختلال در هر کدام از این دریچه‌ها ناراحتی‌ها و بیماری‌هایی جداگانه به همراه علایم گوناگون ایجاد می‌کند. اختلال در دریچه‌های قلب می‌تواند به صورت تنگی، گشادی یا نارسایی خود را نشان دهد که هر کدام از آن‌ها علایم مخصوص به خود را دارند. قلب به دو قسمت چپ و راست تقسیم می‌شود، حرکت و پمپاژ ناحیۀ چپ قلب باعث گردش خون در کلِ بدن می‌شود و حرکت قسمت راست موجب گردش خون از قلب به داخل ریه‌ها می‌شود. سمت چپ بدن که کار پمپ قلب به تمام اعضای بدن را انجام می‌دهد، ۲ دریچه به نام‌های میترال و آئورت دارد.
هیجان‌زده نشوید
اختلال در عملکرد دریچۀ میترال در خانم‌ها به‌خصوص در جوانان شایع‌تر است. همان‌طور که گفتیم دریچۀ میترال یکی از ۴ دریچۀ قلب است که بین دهلیز و بطن چپ واقع شده است. خون از ریه وارد دهلیز چپ می‌شود و بعد از طریق دریچۀ میترال وارد بطن چپ می‌شود، در مرحلۀ بعد با پمپ کردن قلب، از بطن چپ به تمام بدن گردش پیدا می‌کند. این کار در تمام طول عمر انسان به طور متوسط ۶۰ تا ۸۰ بار در دقیقه تکرار می‌شود. گاهی شدت پمپاژ، بسته به وضعیت بدن تغییر پیدا می‌کند؛ یعنی در حالت خواب کم می‌شود و در حال بیداری، ورزش، هیجان و اضطراب تعداد ضربان‌های قلب افزایش می‌یابد و حتا ممکن است به ۱۵۰ بار در دقیقه هم برسد.
قلب ۴ صدایی
به طور کلی، وقتی دریچه‌های قلب باز و بسته می‌شوند، صدایی تولید می‌کنند که مجموع ۴ صدایی که از این دریچه‌ها ایجاد می‌شود صدای ضربان قلب را دربرمی‌گیرند. حال هر کدام یک از دریچه‌ها اختلالی مانند تنگی، گشادی یا پرولاپس صداهای اضافه و غیرعادی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین پزشک متخصص هنگام معاینه با گوش دادن به صدای قلب از طریق گوشی می‌تواند این صداهای غیرطبیعی را بشوند و به این‌که دریچۀ قلب فرد دچار اختلال شده، مشکوک شود.
تپش قلب را جدی بگیرید
بیماری پرولاپس قلب، ناراحتی‌یی است که از بدو تولد با فرد همراه می‌باشد، اما ممکن است تا سال‌های نوجوانی و جوانی هیچ علامتی از خود بروز ندهد و به تدریج که سن بالا می‌رود، علایمی مانند درد قفسۀ سینه، احساس فشار در ناحیۀ قفسۀ سینه، تپش قلب یا تنگی نفس که در حال فعالیت شدت پیدا می‌کند، در فرد بیمار دیده شوند. این نشانه‌ها ممکن است در سنین جوانی هم بروز پیدا کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.