پولیس کابل دو دلدادۀ فراری را بازداشت کرد

- ۱۸ جوزا ۱۳۹۳

زکیه و محمدعلی، زوج جوان بامیانی که ماه‌ها فراری بودند، توسط پولیس کابل دستگیر شده‌اند.
این دو از کودکی یکدیگر را دوست داشتند و چند ماه پیش که تصمیم به ازدواج گرفتند، با مخالفت خانواده زکیه روبرو شدند و سرانجام به مناطق دور دست و حتی کوه‌ها فراری شدند.
جمیله بیاض، رییس حوزه اول پولیس کابل به بی‌بی‌سی فارسی گفت که برادر زکیه دو روز پیش محمد علی را به پولیس تحویل داد و او حالا در بازداشت به سر می‌برد.mnandegar-3
به گفته او، زمانی که زکیه از این خبر آگاه شد، خودش را به مسوولان خانه امن کابل معرفی کرد تا اعضای خانواده‌اش نتوانند به او آسیبی برسانند.
رییس حوزه اول پولیس کابل افزود پدر و برادران زکیه، محمد علی را متهم کرده‌اند که این دختر را که با پسر دیگری نامزد شده بود، «ربوده» است.
خانم بیاض گفت: «آنها یکدیگر را دوست داشته و با هم ازدواج کرده‌اند. در محضر ملا و در مسجد با هم عروسی کرده‌اند. ملا امام هم به پدر دختر گفته که ما در مراسم عروسی‌شان حاضر بودیم.»
به گفته خانم بیاض، زکیه به پولیس کابل گفته است: «من ۱۸ ساله هستم و با این پسر ازدواج کرده‌ام. اگر پدرم مرا بکشد هم می‌گویم که مرده‌ام را به این پسر تحویل بدهید.»
خبرنگاران نیویورک تایمز که زکیه را دیده‌اند، گزارش داده‌اند که او باردار است. به نوشته این رسانه، زکیه گفته که اگر پدر و برادرانش می‌توانستند، او را می‌کشتند.
رییس پولیس حوزه اول گفت زکیه در حضور پولیس به پدرش گفته که محمد علی شوهرش است و دیگر کاری به کار او نداشته باشد.
با این همه، خانم بیاض گفت که مقام‌های ارشد دولتی به او گفته‌اند که تا زمانی که این قضیه حل نشده، باید این زوج در بازداشت باشند.
زکیه و محمد علی یک بار دیگر هم در بامیان بازداشت شده بودند اما در نهایت با دخالت نهادهای حقوق بشری آزاد شدند.
اما این آزادی پایان داستان آنها نبود، بلکه وضعیت بدتر از گذشته شد و ناگزیر پا به فرار گذاشتند.
زکیه و محمد علی حدود هشت ماه از محلی به محلی دیگر و کوه‌ها فرار می‌کردند و داستان دلدادگی آنها بر سر زبان‌ها افتاد و رسانه‌های بین‌المللی ماجرای آن دو را دنبال کردند.
روزنامه نیویورک تایمز این دو را به رومئو و ژولیت، قهرمان نمایشنامه معروف شکسپیر، نویسنده بزرگ بریتانیایی تشبیه کرده‌اند.
کاربران شبکه‌های اجتماعی هم خبرهای مربوط به قصه آنها را گام به گام دنبال می‌کردند.
بخشی از دشواری در این داستان عاشقانه در آن است که زکیه و محمد علی متعلق به دو قوم و دو مذهب هستند؛ زکیه تاجیک و حنفی مذهب است و محمد علی هزاره و شیعه مذهب.
جمیله بیاض گفت: «به پدر زکیه گفتم که دختر سن قانونی را تکمیل کرده، این پسر را دوست دارد و حقوق بشر هم مطرح است. قانون هم به او صلاحیت داده [که به میل خود ازدواج کند]. [پدر زکیه] می‌گوید که نه، ما غیرت داریم.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.