زندانیان آزاد شدۀ طالبان؛ از گوانتانامو تا ویلاهای پنج ستاره قطر!

گزارشگر:19 جوزا 1393 - ۱۸ جوزا ۱۳۹۳

پنج عضو طالبان که در ازای آزادی تنها سرباز اسیر آمریکایی، از گوآتانامو به قطر منتقل شده‌اند، گمان می‌رود که در ویلاهای پنج ستاره دوحه مستقر شده‌اند.
خانواده‌ این پنج زندانی سابق گوآنتانامو نیز به قطر منتقل شده‌اند تا در خانه‌های جدیدشان در دوحه، پایتخت قطر زنده‌گی کنند.
طبق گزارش فاکس نیوز، این پنج تن در «دست‌بندهای طلایی» خواهند بود و تنها محدودیت‌های اندکی خواهند داشت تا یک سال دوره مشروط آن‌ها به پایان برسد. mnandegar-3در این زمان آن‌ها اجازه ترک قطر را نخواهند داشت و نمی‌توانند برای طالبان اقدام به جمع‌آوری پول کنند و یا در عملیات‌های سیاسی طی این مدت حضور یابند اما قطعاً نظارت بر اقدامات آن‌ها دشوار خواهد بود.
زندانیان آزاد شده عبارتند از عبدالحق وثیق معاون سازمان اطلاعات، محمد فاضل مظلوم فرمانده ارتش، خیرالله خیرخواه وزیر داخله، نورالله نوری والی بلخ و محمد بنی عمری از فرماندهان ارشد نظامی در زمان حکومت طالبان بر افغانستان.
در همین حال فرستادن این افراد به قطر با واکنش دولت افغانستان مواجه شده که اعلام کرد براساس تفاهم دوجانبه با ایالت متحده، این زندانیان می‌بایست به دولت افغانستان تحویل شوند. اخیراً دولت امریکا در توافق با گروه طالبان، «بو برگدال»، تنها سرباز اسیر امریکایی در افغانستان را با پنج مقام پیشین طالبان که در گوآنتانامو زندانی بودند، مبادله کرد.
حال اولین کسانی که وظیفه نظارت بر آن‌ها را دارند، مقام‌های قطر هستند چرا که این امیرنشین رابطه بسیار خوبی با آمریکایی‌ها و طالبان دارد.
در میان افراد آزاد شده، محمد فاضل مظلوم که طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر احتمالاً به دلیل ارتکاب جرم جنگی از جمله کشتار گسترده مسلمانان شیعه در افعانستان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ محاکمه خواهد شد، جزو عالی رتبه‌ترین مقام‌های زندانی آزاد شده طالبان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.