«۲۰ روی بیست» رونمایی شد

گزارشگر:هارون مجیدی/ 25 جوزا 1393 - ۲۴ جوزا ۱۳۹۳

mnandegar-3تازه‌ترین مجموعۀ شعری تمیم حمید شاعر و خبرنگار جوان کشور روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته در انجمن قلم افغانستان رونمایی شد.
در این برنامه شمار زیادی از شاعران، منتقدان و استادان دانشگاه اشتراک ورزیده بودند و به نقد و بررسی کارهای تمیم حمید پرداختند.
در آغاز برنامه، تمیم حمید با سپاس‌گزاری از حضور مهمانان در برنامۀ رونمایی دومین مجموعۀ شعری‌اش گفت: «من در آغاز دهۀ هشتاد خورشیدی به شعر روی آوردم؛ دو سه سال اول به گونۀ جدی دنبال شعر بودم، بعد از آن کارهای خبرنگاری باعث شد تا من از شعر دور بمانم. به همین خاطر کارهای شعریم که باید چند سال پیش نشر می‌شدند، به عقب افتاد.»
تمیم حمید با اشاره به دومین و تازه‌ترین مجموعۀ شعری‌اش «۲۰ روی بیست» افزود: در این کتاب بیشتر کارهای یک‌سال پسینم را می‌خوانید و هم‌چنان چهار یا پنچ سرودۀ دهۀ هشتاد که از چاپ در کتاب اول مانده بود، نیز آمده است.
در ادامۀ این برنامه، هادی میران به نقد کتاب «۲۰ روی بیست» پرداخت او گفت: «تمیم حمید به تمام معنا شاعر است؛ هم عناصر تخیل بسیار قدرت‌مند دارد که در بلندی‌های دور پرواز می‌کند و هم صمیمیت سیال در شعرهایش قابل لمس است.»
آقای میران هم‌چنان افزود: ظرفیت زبانی‌یی که در شعرهای تمیم حمید به کار رفته، ویژه است و اگر او در پای شعرش نامش را ننویسد و وقتی اندکی هم با نوع نگاه او آشنا باشید، می‌شود حدس زد که فرآوردۀ ذهن او است.
در این برنامه، کاوه جبران شاعر و استاد دانشگاه نیز به نقد و بررسی کارهای تمیم حمید پرداخت. او گفت: «در شروع دهۀ هشتاد و در میان چند شاعری که هم نسل بودیم، کسی که شعرهایش بوی طعم غزل نو را داشت و موتیف‌های شعر و غزل نو را شناخته بود، تمیم حمید بود.»
کاوه جبران هم‌چنان تصریح کرد: «یک فاصلۀ زمانی بسیار طولانی را درگیر مسایل خبرنگاری شدند؛ در همین فاصله از شعر دور ماندند و موجی که در آغاز دهۀ هشتاد اتفاق افتاده بود در این سال‌ها بسیار متحول شد و این را گفته می‌توانم که این موج به حدی متحول شد که زبانش پیوسته پوست بدل کرد و در سطح غزل نو پارسی این جریان مطرح گردید و پای به پای آن قدم زد. منتها تا جایی‌که گمان می‌برم غزل تمیم حمید از این قافله پس ماند.»
آقای جبران، بازی زبانی، تصویر سازی ترکیبی و تصویر سازی تشبیهی را از ویژه‌گی‌های عمدۀ شعر تمیم حمید بیان کرد.
این برنامه با شعر خوانی تمیم حمید و شماری از شاعران حاضر در برنامه به پایان رسید.
باید گفت، مجموعۀ شعری ۲۰ روی بیست با شمارۀ نشر ۱۲۹ از در بهار امسال از آدرس انجمن قلم افغانستان به نشر رسید.
این کتاب که دارای۵۰ برگ است و ۴۰ پارچه غزل، سپید و دوبیتی را در خود هضم کرده؛ طراح پشتی و صفحه آرای آن امان پویامک است و در یک هزار نسخه در کابل به نشر رسیده است.
از تمیم حمید پیش از این نیز مجموعۀ»روی من خط بکش» به چاپ رسیده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.