فرمانده پولیس کابل با کشف تقلب: امرخیل کوچه به کوچه تقلب کرده است!

گزارشگر:هارون مجیدی/ 25 جوزا 1393 - ۲۴ جوزا ۱۳۹۳

رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات از سوی فرماندهی پولیس کابل متهم به تقلب گردید.

پولیس کابل دیروز در نزدیکی کمیسیون انتخابات دو موتر مملو از مواد انتخاباتی را توقیف کرد.
جنرال ظاهر ظاهر فرمانده پولیس کابل که در محل توقیف صندوق‌هایی‌که توسط رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات به جای نامعلومی انتقال داده می‌شد، mnandegar-3با خبرنگاران سخن می‌زد گفت: امروز (دیروز) ساعت ۲ بعد از ظهر دو موترِ مملو از صندوق‌هایی‌که معلوم نبود در داخل آن چیست و بدون این‌که سکورت (محافظت) شوند، در ساحۀ حوزۀ نهم توسط پولیس توقیف داده شد.
جنرال ظاهر افزود: «در نخست آمر حوزۀ نهم امنیتی با این صندوق‌ها مواجه شد و بعداً برای ما اطلاع داد. زمانی‌که ما دیدیم این مواد مشکوک به نظر می‌رسد و خواستیم که آن را به حوزه انتقال دهیم، آقای ضیاالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات که مردم نیز دّمش را گرفته بود، آمد و گفت: من اجازه نمی‌دهم تا این مواد توقیف شود و محافظانش نیز بالای پولیس کابل مرمی تیر کردند و حالا نیز از ترس می‌گوید که این مواد را در اختیار پولیس قرار نمی‌دهم و آن را انتقال می‌دهم.»
فرمانده پولیس کابل خطاب به رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات گفت: «اگر تو تقلب‌گر نیستی؛ اگر تو نمی‌ترسی؛ چرا این مواد را در اختیار پولیس قرار نمی‌دهی، تا ما ببینیم!.»
رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات گفته این مواد را به ولسوالی سروبی انتقال می‌داده‌اند؛ اما جنرال ظاهر می‌گوید که این مواد را بدون پولیس و نیروهای امنیتی چرا به سروبی انتقال می‌دهند؟
جنرال ظاهر ظاهر تأکید کرد، پولیس در این قضایا شریک نیست و ما پولیس خود را سوگند داده‌ایم تا بی‌طرف بمانند.
جنرال ظاهر ظاهر فرمانده پولیس کابل در محل توقیف این صندوق‌ها به خبرنگاران گفت: «در این‌جا دست‌هایی است که طرف هستند؛ دیشب (شب پیش از انتخابات) دست خود را به‌خاطر تقلب بر زده اند و کوچه به کوچه تقلب می‌کنند و مانند این موتر توقیف داده شده، ما در چندین جا تقلب را دستگیر کردیم.»
جنرال ظاهر می‌گوید که دربارۀ تقلب امرخیل رییس‌جمهور را در جریان گذاشته‌اند و آقای کرزی دستور داده است که صندوق‌های توقیف‌شده را به یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات تحویل بدهند.
اما، ضیاالحق امرخیل با رد این اتهامات می‌گوید که او می‌خواست این مواد را به سروبی کابل انتقال دهد.
رییس دبیرخانۀ کمیسون انتخابات هم‌چنان می‌افزاید، مواد انتخاباتی در تمام نقاط کشور اندک بود و برنامه چنین بود که در هرجایی که برگه کم‌ می‌شود باید برگه رسانده شود.
فرماندۀ پولیس کابل می‌گوید که تمام صندوق‌ها را از موتر بیرون نموده و برای یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات سپرده‌اند.
آقای ظاهر هم‌چنان گفت، یک روز پیشتر از روز برگزاری انتخابات نیز ما شماری از صندوق‌های خالی را که به منظور تقلب آورده شده بود، در حوزۀ چهارم امنیتی شهر کابل دستگیر کردیم.
این در حالی است که یک شب پیش از برگزاری انتخابات نیز اولین تخلف انتخاباتی در ولایت پکتیکا ثبت شد.
متخلفان یک روز پیش از روز برگزاری انتخابات در دام نیروهای امنیتی افتاده اند.
این تقلب‌ها به نفع اشرف غنی احمدزی در ولسوالی برمل ولایت پکتیا صورت گرفته است.
بر بنیاد گفته‌های مسوولان محلی در ولسوالی برمل پکتیکا این افراد زمانی دستگیر شدند که در حدود ۲۰ صندوق رأی‌دهی را به نفع اشرف غنی احمد زی پر کرده بودند.
مقام‏ها گفته‎‏اند که اشخاص متخلف بازداشت و صندوق‌های رای دهی نیز توسط پولیس امنیتی ضبط شده است.
هم‌چنان از ولسوالی زنده جان ولایت هرات نیز گزارش‌ها حاکی از آن است که شماری از مسوولان کمیسون انتخابات که به نفع داکتر اشرف غنی احمدزی کار می‌کردند، از طرف مردم محل شناسایی شده و به نهادهای امنیتی سپرده شده اند.
مردم ولسوالی زنده‌جان به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که آنان نگران هستند تا به این خاطر معامله‌یی با رأی آنها صورت نگیرد.
شماری از شهروندان ولسوالی جاغوری ولایت غزنی نیز به روزنامۀ ماندگار گفته‌اند که کارکنان معارف این ولسوالی به‌گونۀ سازمان‌یافته به نفع اشرف غنی احمدزی کار می‌کردند.
این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که کمیسیون انتخابات می‌گوید که در این دوره بیش از هفت میلیون تن از واجدان شرایط در انتخابات اشتراک کرده اند.
اما نهادهای ناظر بر انتخابات و رسانه‎‌ها حضور مردم را در پای صندوق‌های رأی کمتر از چیزی می‌گویند که کمیسیون انتخابات اعلام کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.