داکتر عبدالله نامزد پیشتاز پس از پایان رای دهی: اگر شب را روز و روز را شب کردند، باز حرف می‎زنیم

گزارشگر:25 جوزا 1393 - ۲۴ جوزا ۱۳۹۳

داکتر عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‎جمهوری از نتیجۀ انتخابات ابراز خرسندی کرد.
آقای عبدالله که شامگاه روز گذشته پس از ختم روند برگزاری انتخابات در یک نشست خبری در کابل صحبت می‏کرد، همچنان گفت که تقلب‌ها و تخطی‎هایی در روز برگزاری انتخابات صورت گرفته که امیدوار هستیم، از سوی کمیسیون‎های انتخاباتی به درستی بررسی شود. mnandegar-3
او گفت که تیم اصلاحات و همگرایی اعتماد مردم افغانستان را کسب کرد و مردم با رفتن به پای صندوق‌های رأی همه را به تعجب و داشتند.
نامزد تیم اصلاحات و همگرایی گفت که مردم افغانستان در ۲۴ جوزا به رهبرانی که خود را وقف مردم کرده بودند و می کنند، اعتماد کردند.
نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که تخطی‌های زیادی در روز برگزاری انتخابات و پیش از آن صورت گرفته و باید به این تخطی‎ها رسیده‌گی شود و مشخص گردد که این تخطی‌ها به نفع چه کسی صورت گرفته است.
او همچنان افزود: «دل ما جمع است؛ ما به انتظار تقلب کسی در درون سیستم و بیرون سیستم نبودیم و به رای مردم چشم دوخته بودیم که آن‌ها هم به ما اعتماد کردند.»
نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‎جمهوری گفت که تفکیک آرای پاک و ناپاک از کارهای کمیسیون‌های انتخاباتی است؛ مردم افغانستان دوبار مسوولیت‌های شهروندی خود را ادا کردند. دور اول با وجود سردی و در دور دوم با وجود گرمی، رفتند و صف بستند و تعهد خود را و باور خود را به رای و حق خودشان ثابت ساختند. حالا مسوولیت نهادهای انتخاباتی است که به اراده مردم وقعِ بگذارند.
داکتر عبدالله خطاب به کمیسیون‎های انتخاباتی تصریح کرد که مردم افغانستان متوجه تمام عملکردها در روزهای آینده می‌باشند.
او از نهادهای ملی و بین‌الملی، رسانه‌ها و نهادهای امنیتی کشور قدردانی کرد و گفت که نیروهای امنیتی کشور با توجه به وسع‌‍ِ وتوان خودشان در تأمین امنیت انتخابات و شهروندان کوشیدند.
داکتر عبدالله از ستاد انتخاباتی، رهبران تیم اصلاحات و هگرایی و ناظرین تیم انتخاباتی خویش تشکری کرد و گفت که ناظرین ما هنوز هم مصروف نظارت اند و مردم افغانستان منتطر نتایج هستند و نتایح هم معلوم است؛ اما مسوولیت اعلام آن را کمیسیون انتخابات دارد. او گفت که برخی از ناظران ما شهید و زخمی شدند.
او مبارزه با فساد اداری، ایجاد رفاه و بهبود زنده‌گی مردم و تأمین امنیت و رفع بیکاری و مرض و فقر را از مهمترین وظایف و مسوولیت‌های دولت اصلاحات و همگرایی خواند و گفت: در خدمت مردم افغانستان بودیم، هستیم و خواهیم بود.»
داکتر عبدالله گفت: «این‌که تقلب به نفع حریف ما صورت گرفته یا نگرفته؛ از دی‌روز مشکلات زیادی در آن تیم وجود داشته است. اگر قرار باشد نتیجه برعکس شود و شب را روز و روز را شب بسازند، در آن زمان صحبت خواهیم کرد.»
این نامزد ریاست‎‏جمهوری گفت: «میزان تقلب باید بررسی شود تا مردم بدانند؛ اما ما پاک وارد شدیم، پاک مبارزه کردیم و به نتایج پاک چشم به راه هستیم؛ مشکلاتی در سیسیتم وجود دارد که کسانی توانسته اند از آن استفاده کنند.»
داکتر عبدالله در پیوند به انتقال صندوق‌ها و برگه‌های رای‌دهی در دو موتر به محل نامعلومی در شرق کابل که توسط پولیس توقف داده شد و بعداً مشخص گردید که در پشت این قضیه ضیاالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات قرار دارد، گفت که انتقال صندوق‌ها توسط یک راننده خلاف قانون بوده و این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.
داکتر عبدالله در بخش دیگری از صحبت‎هایش گفت که نمی‌خواهم موفقیت مردم افغاستان تحت تأثیر عملکرد شخصی افراد قرار بگیرد.
او در پاسخ به پرسشی دربارۀ جایگاه اشرف غنی احمدزی در حکومت آینده‌اش گفت که او حکومت انحصاری نمی‌خواهد و از پیش در این خصوص موضع‎ خویش را اعلام کرده است.
داکتر عبدالله دربارۀ میزان اشتراک مردم در پای صندوق‎های رأی‌دهی گفت: «میزان اشتراک مردم کمتر از دور نخست انتخابات بود. در اوایل صبح میزان مشارکت به اندازۀ دور پیش نبود؛ این همه یک تخمین است و بعدتر معلوم خواهد شد، مردم در کشت و کار مصروف بودند، موقع ییلاق رفتن بود. به این نسبت میزان مشارکت بیشتر از دوره قبل نبود؛ اما مردم به صورت گسترده شرکت کردند.»
این درحالی است که کمیسیون‎ انتخابات و داکتر اشرف غنی احمدزی رقیب داکتر عبدالله عبدالله، حضور مردم را در انتخابات دور دوم بالای هفت میلیون می خوانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.