وزارت دفاع: طالبان به اهداف‌شان نرسیدند

گزارشگر:26 جوزا 1393 - ۲۵ جوزا ۱۳۹۳

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌‌گوید تقلب و تخطی در انتخابات ۲۴ جوزا نسبت به انتخابات ۱۶ حمل کمتر بوده است. معلومات تازه کمیسیون انتخابات و وزارت دفاع نشان می‌دهد که انتخابات ۲۴ جوزا با تلفات و قربانی‌هایی همراه بوده است.
نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی روز یکشنبه، ۲۵ جوزای ۱۳۹۳، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «ما دیروز(شنبه) یک انتخابات خوبی داشتیم. mnandegar-3انتخابات دیروز نسبت به انتخابات دور اول کم چالش تر بود؛ از نظر میزان و مقدار شکایت‌هایی‌که ما دریافت کردیم، نسبت به دوره اول انتخابات، مقدار کمی را احتوا می‌کند».
این کمیسیون گفته است که در روز انتخابات ۲۷۰ شکایت را دریافت کرده است. مسوولان کمیسیون از دو نامزد ریاست جمهوری خواستند تا تمام شکایت‌های خود را تا ساعت ۲۴:۰۰ روز دوشنبه به این کمیسیون بسپارند.
آقای محسنی گفت ۲۹ شکایت از کارمندان کمیسیون انتخابات ثبت شده و در برخی موارد طرفداران نامزدان به مردم پول داده اند و یا آن‌ها را تهدید کرده اند تا به نامزد مورد نظرشان رای بدهند.
تلفات کارمندان کمیسیون انتخابات
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که سه تن از کارمندان این کمیسیون در سمنگان، یک تن در هرات و یک تن دیگر در ارزگان کشته شدند.
این کمیسیون می‌گوید ده‌‌ها تن از کارمندان کمیسیون انتخابات در نتیجه انفجار، اصابت راکت و برخوردهای مسلحانه زخمی شده اند.
نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون انتخابات روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ۱۱ تن به شمول سه تن از کارمندان کمیسیون انتخابات در ولایت سمنگان با ماین کنار جاده برخوردند و کشته شدند.
علاوه بر این، آقای نور از نیروهای امنیتی خواست تا کسانی را که انگشتان ۱۱ رای دهنده را در هرات بریده اند، به پنجه قانون بسپارند: «کسانی که بر اساس رای می‌خواهند حکومت آینده را شکل دهند، متاسفانه در کشور ما انگشت شان بریده می‌شود که این بدترین وحشت است که توسط افراد و اشخاصی که این عمل صورت گرفته قابل بخشش نیست».
مقامات خبر داده اند که روز گذشته شورشیان طالبان انگشتان ۱۱ رای دهنده را در ولایت هرات قطع کردند. به گفته مقامات، این افراد به شفاخانه منتقل شده اند.
«طرح طالبان ناکام شد»
وزارت دفاع افغانستان می‌گوید ۵۰۶ حمله در روز انتخابات از سوی نیروهای اردوی ملی خنثا شدند؛ اما با آن هم، طالبان توانستند در روز انتخابات ۲۷۳ حمله هجومی و راکتی را انجام دهند.
بر اساس آمار وزارت دفاع، طالبان در حملات خود در روز انتخابات، ۱۷۶ نفر کشته، ۹۳ تن زخمی و دو نفر اسیر داده اند. جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع روز یکشنبه گفت ۳۳ تن از افراد ملکی نیز در روز انتخابات کشته و ۶۳ تن دیگر زخمی شدند.
سخنگوی وزارت دفاع گفت طالبان آماده‌گی‌ها را گرفته بودند تا انتخابات ۲۴ جوزا را مختل کنند؛ ولی به این هدف‌شان نرسیدند: «دشمنان مردم افغانستان به حمایت استخبارات خارجی تصمیم گرفتند به هر قیمتی که شده انتخابات را برهم بزنند؛ اما مردم بسیار قهرمانانه به میدان آمدند».
براساس ارزیابی وزارت دفاع افغانستان، تهدیدهای طالبان نسبت در دور دوم انتخابات نسبت به دور اول، کمتر بوده است. این وزارت می‌گوید در دور دوم، نیروهای امنیتی در مناطقی جابجا شدند که طالبان در دور اول از این مناطق حملات خود را انجام داده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.