تأکید جهان بر عملکرد شفاف کمیسیون‌های انتخاباتی

گزارشگر:26 جوزا 1393 - ۲۵ جوزا ۱۳۹۳

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد برگزاری دور دوم انتخابات را به شهروندان افغانستان تبریک گفته و حضور زنان و مردان در سراسر افغانستان در مراکز رای‌گیری را نشانه‌یی از تعهد افغان‌ها برای تعیین سرنوشت کشورشان خوانده‌است.
او از عملکرد نیروهای امنیتی و سایر نیروهایی که در برگزاری انتخابات سهم داشتند از جمله کمیسیون‌های انتخاباتی و ناظران ستایش کرده‌است.mnandegar-3
آقای بان در اعلامیه‌یی که از سوی سازمان ملل متحد پخش شد گفت: «حالا وظیفه کمیسیون‌های برگزاری انتخابات است که آرای رای دهنده‌گان را شمارش و آن را به طور بی طرفانه، شفاف و در زمان مشخص اعلام کنند. نامزدان و هواداران آن‌ها هم باید به کار کمیسیون های انتخاباتی احترام بگذارند.»
دفتر نماینده‌گی سازمان ملل نیز حضور زنان و مردان افغان در مراکز رای‌گیری را چشمگیر و دست آوردی مهم برای انتقال تاریخی و دموکراتیک قدرت از یک رییس جمهوری منتخب به رییس جمهوری منتخب دیگر عنوان کرده‌است.
یان کوبیش رییس دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در کابل گفته که مردم افغانستان مثل دور اول «عزم، استقامت و شجاعت» خود را به مردم جهان نشان دادند و تصمیم گرفتند که آینده خود را به دست خود بگیرند.
در خبرنامه دفتر نماینده‌گی سازمان ملل همچنین از زبان آقای کوبیش آمده: «کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی مسوولیت خطیری دارند که آرا را به شکل شفاف و مسوولانه حساب کنند، به شکایات به طور منظم و موثر رسیدگی کنند و نتایج انتخابات را بطور شفاف اعلان کنند.»
آقای کوبیش از نامزدان انتخابات و از هواداران این دو نامزد خواست که به فیصله‌های کمیسیون انتخابات احترام بگذارند و «از اتهامات تقلب و سو مدیریت که به اساس شواهد ثابت نباشد اجتناب کنند و ادعاهای قبل از وقت و پیش از اعلام رسمی نتایج مطرح نکنند.» او گفته که این کار سبب سو تفاهم و تنش‌ها می‌شود.
استقبال جهانی
انتخابات دیروز افغانستان استقبال جهانی را نیزبه همراه داشت.
بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و متحدان غربی افغانستان این انتخابات را موفقیت‌آمیز خواندند و از کمیسیون‌های برگزاری انتخابات خواسته‌اند که در مراحل بعدی متوجه شفافیت، مسوولیت و بی‌طرفی در کارهای خود باشند. از نامزدان ریاست جمهوری هم خواسته‌اند که به عملکرد این کمیسیون ها احترام بگذارند.
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان ساعتی پس از پایان روند رای‌گیری در پیامی ویدیویی اشتراک افغان‌ها در روز رای‌گیری را گامی محکم به سوی ثبات و سعادت افغانستان خواند.
آقای کرزی که کمتر از دو ماه دیگر از زمان ریاست جمهوری‌اش مانده گفت که انتخابات با وجودی‌که «بدخواهان افغانستان در کوشش به تخریب انتخابات بودند» اما پولیس، ارتش و امنیت ملی جان فشانی کردند و از خاک و مردم خود دفاع کردند.
رییس جموری افغانستان افزود که انتخابات با وجود تلفات غیرنظامی و حملات مخالفان مسلح برگزار شد و مردم با رفتن به پای صندوق‌های رای افغانستان را سرفراز و کامیاب کردند.
وزیر امور خارجه بریتانیا نیز حضور رای دهنده‌گان افغان در مراکز رای‌گیری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را پررنگ خوانده و گفته که مشارکت مردم در این انتخابات به جهانیان نشان داد که شهروندان افغان نسبت به تعیین سرنوشت و آینده کشور خود مصمم اند.
او گفته که شهروندان افغان باید به دست آوردهای خود افتخار کنند این که «اراده افغان‌ها با وجود همه تهدیدها و خشونت و وحشت الهام بخش بود.
در پیام آقای هیگ همچنین آمده که امیدوار است نامزدان انتخابات و هواداران شان در برابر کمیسیون‌های برگزاری انتخابات مثل انتخابات شانزدهم حمل شکیبایی به خرج دهند. آقای هیگ گفته که در مرحله کنونی این که همه چیز به نفع ثبات و وحدت ملی انجام یابد ضروری است. او گفته که کشورش با هر نامزدی که مردم افغانستان انتخاب کردند، همکاری خواهد کرد.
پاکستان: برگزاری موفقانه انتخابات تبریک
دولت پاکستان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی برگزار شد را «موفقانه» خوانده و آن را به مردم افغانستان تبریک گفته است. در اعلامیه‌یی که در صفحه رسمی وزارت امور خارجه پاکستان منتشر شده آمده که «افغان‌ها یک بار دیگر نشان دادند که سرنوشت خود را از راه دموکراتیک تعیین می‌کنند.»
در خبرنامه وزارت خارجه پاکستان همچنین آمده که این کشور برای حمایت از تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات صلح‌آمیز در افغانستان طبق وعده‌های خود ترتیبات امنیتی را در مرز میان دو کشور تقویت کرد.
وزارت خارجه پاکستان گفته که کمیسیون‌های برگزاری انتخابات مسوولیت دشواری را در مراحل بعدی در پیش دارند.
آلمان: روند انتخابات پایان نیافته
سفارت آلمان در کابل نیز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به افغان ها تبریک گفته و از نیروهای امنیتی و دستگاه های انتخاباتی برای برگزاری این انتخابات سپاسگذاری کرده است.
سفارت آلمان در صفحه تویتر خود نوشته که سرپرست سفارت آلمان به سیزده مرکز رای گیری کابل سر زده و جریان رای‌دهی و حضور مردم را در این مراکز از نزدیک دیده است. مقام های رسمی سفارت آلمان گفته اند که نیروهای امنیتی گام مهمی برداشتند و امنیت رای دهندگان را در شرایط چالش برانگیز و پر از تهدید تامین کردند.
سفارت آلمان گفته که روند انتخابات پایان نیافته و برای پیشبرد مراحل بعدی به آرامش نیاز است و نامزدان و هواداران شان باید صبور باشند.
اتحادیه اروپا نیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به مردم این کشور تبریک گفته است.
فرانز میشل میلیبن سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان در صفحه توییتر خود نوشته که افغان‌ها به دموکراسی رای دادند و حالا نوبت نامزدان و کمیسیون‌های برگزاری انتخابات است که مسوولانه عمل کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.