وزیر خارجۀ ترکیه به دبیرکل ناتو: ثبات سیاسی در افغانستان به اندازۀ ثبات امنیتی مهم است

- ۲۷ جوزا ۱۳۹۳

ترکیه: اولویت‌های ناتو حمایت از دموکراسی‌ها و معیارهای دموکراسی و حفظ ثبات است. ما با ناتو در افغانستان همکاری‌هایی داشتیم. باید به افغانستان توجه کنیم چرا که ثبات سیاسی در این کشور به اندازه ثبات امنیتی مهم است. این مساله مهم است که همکاری میان ناتو و افغانستان ادامه داشته باشد.

احمد داوود اوغلو روز دوشنبه در کنفرانس خبری با دبیرکل ناتو اعلام کرد که اولویت ناتو حمایت از دموکراسی‌ها و حفظ ثبات است.mnandegar-3
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانسی خبری با آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در آنکارا عنوان داشت: ناتو در مرحله آتی با چندین چالش مواجه خواهد بود.
رییس دستگاه دیپلماسی ترکیه افزود: اولویت‌های ناتو حمایت از دموکراسی‌ها و معیارهای دموکراسی و حفظ ثبات است. ما با ناتو در افغانستان همکاری‌هایی داشتیم. باید به افغانستان توجه کنیم چرا که ثبات سیاسی در این کشور به اندازه ثبات امنیتی مهم است. این مساله مهم است که همکاری میان ناتو و افغانستان ادامه داشته باشد. ما از راسموسن به خاطر این سفرش قدردان هستیم. او با وزیر دفاع ترکیه نیز دیدار خواهد کرد.
در همین راستا آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز اظهار کرد: از دیدارهای سازنده‌یی که صبح برگزار کردیم قدردانی می‌کنم. من همواره دوست دارم که به ترکیه سفر کنم چرا که این کشور برای ناتو از ۶۰ سال قبل کشور مهمی به شمار می‌آید. ما مذاکرات بسیاری برای مقدمه چینی نشست ناتو در ولز در سپتامبر آتی داشتیم.
وی گفت: ما نمی‌توانیم امنیت‌مان را به آسانی حفظ کنیم بلکه باید در این زمینه ائتلاف خود را پابرجا نگه‌داریم.
دبیرکل ناتو همچنین اظهار کرد: ما در خصوص اوضاع منطقه نیز مذاکره کردیم و ناتو همچنان تجهیزات دفاعی را در جنوب ترکیه تحکیم می‌بخشیم. ما از نزدیک تحولات خطیر در عراق را با نگرانی بسیار دنبال می‌کنیم و حمله غیرقابل قبول به موصل را محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی دیپلمات‌های ربوده شده (ترکیه) هستیم. این اقدامات قابل توجیه نیست مذاکرات با ترکیه به عنوان همپیمان ما برای تضمین سلامت ربوده شدگان ادامه خواهد داشت.
راسموسن هم‌چنین اظهار کرد: افغانستان پیشرفت‌های بسیاری را به دست آورده است. انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شد که مردم از طریق آن پایبندی خود را به دموکراسی نشان دادند و نیروهای افغانی پایبندی خود را نسبت به برقراری امنیت در این انتخابات نشان دادند. من دوست دارم با رییس جمهور افغانستان دیداری داشته باشم.
وی خاطرنشان کرد: هدف ناتو تضمین امنیت شهروندان و مقابله با چالش‌ها است و این امر امکانات منابع و شرکای مناسب را می‌طلبد و این مساله در دستور کار نشست ولز قرار خواهد داشت.
راسموسن در پایان از داوود اوغلو و آنکارا به دلیل «حمایت گسترده‌شان از ناتو» قدردانی کرد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.