ناظرین اتحادیۀ اروپا: نتوانستیم انتخابات را در کلِ افغانستان نظارت کنیم

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۷ جوزا ۱۳۹۳

نتیجۀ انتخابات افغانستان را تقلب و تخلف تعیین نمی‌کند؛ بل نتیجه را مردم و رای‌دهنده‌گان تعیین و مشخص خواهند کرد.

تایس برمن رییس هیأت ناظران اتحادیه اروپا، ضمن ابراز این سخن در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز گذشته در کابل برگزار شده بود، گفت که مردم افغانستان تخلف و تقلب را نمی‌پذیرند.mnandegar-3
او همچنان گفت، در صورتی‌که تخلف و تقلب انجام شده باشد، ما آن را برملا خواهیم کرد؛ اما هنوز زود است و باید منتظر باشیم.
رییس هیات ناظران اتحادیه اروپا افزود، بیش از صدها شکایات در مورد انجام تقلب و تخلف درج شده و ما از نزدیک این تقلب و تخلف را بررسی کرده و نتیجۀ آن را بعداً با شما شریک خواهیم ساخت.
او تصریح کرد، ما در مورد این‌که انتخابات چه‌گونه برگزار شد و این‌که میزان تخلف و تقلب به چه پیمانه بوده است، اطلاعات‌مان را بعداً با شما شریک خواهیم ساخت، زیرا اظهار نظر در این مورد هنوز زود است.
به گفتۀ تایس برمن، با وجود این‌که کمیسیون انتخابات افغانستان تعداد محلات رای‌دهی را در دور دوم انتتخابات افزایش داده بود؛ اما با آن هم کمبود برگه‌های رأی دهی در برخی مناطق محسوس بود و شکایاتی مبنی بر این مساله وجود داشت.
وی همچنان افزود، شرکت ۳۶% زنان در انتخابات دور دوم نشان می‌دهد که حضور زنان در این دور از انتخابات نیز کمرنگ بوده است.
او دلیل حضور کمرنگ حضور زنان در انتخابات را مشکلات امنیتی عنوان کرده گفت، زنان در شماری از مناطق به دلیل مشکلات امنیتی نتوانستند در انتخابات شرکت کنند.
تایس برمن اضافه کرد، تهدیدات علیه ناظرین ملی و بین‌المللی مانند دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری وجود داشت و حتا شماری از ناظرین در این دور کشته شدند.
وی گفت، به دلیل مشکلات امنیتی ناظرین ما نتوانستند از روند انتخابات در کل افغانستان نظارت کنند.
تایس برمن همچنان افزود، هر دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در انتخابات دور دوم با وجود این‌که گاهی کمپاین‌ میان آنان گرم‌تر می‌شد، اما مبارزات انتخاباتی و برخوردشان در قبال انتخابات بسیار خوب و مثبت بود.
او همچنان اضافه کرد، در این روند بیش از پنچاه دیپلومات اتحادیه اروپا با ما همکاری کرده اند و کمیسیون انتخاباتی و نیروهای امنیتی هم توانستند وظایف‌شان را به خوبی و آن طور که لازم بود، انجام دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.