جنبش دانشجویی هرات: اجازه ندهید دموکراسی بمیرد

- ۰۱ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3هزاران‏تن از شهروندان و فرهنگیان هرات روز گذشته طی یک راه‎پیمایی مسالمت‎آمیز در این ولایت، خواهان تأمین عدالت و شفافیت در انتخابات شده و گفته‎اند که دموکراسی در افغانستان در آستانۀ مرگ قرار دارد.
آن‌ها، کمیسیون‎های انتخاباتی و حکومت را متهم به تقلب سازمان‎یافته به سود اشرف‎غنی احمدزی کرده و گفته‎اند که اجازۀ برپایی یک حکومت غیرقانونی و مبتنی بر تقلب را نخواهند داد.
عصمت الله عاصم، مسوول جنبش دانشجویی ضد تقلب به خبرنگاران گفت: «ما در اینجا به دفاع از نامزد خاصی نیامده‌ایم؛ بلکه می‌خواهیم تا صدای عدالت‌خواهی دیگر اقشار جامعه  را با فریادی بلند به گوش متقلبین و مردم دنیا برسانیم.»
آقای عاصم هم‌چنان کمیسیون انتخابات را نامستقل خواند و ضیاالحق امرخیل، مسوول دبیرخانۀ این کمیسیون را «خاین ملی» عنوان کرد.
از سوی دیگر، عاطفه منصوری، یکی از فعالان مدنی سرشناس هرات معتقد است که با تقلب‌های اخیر در آرای مردم، افغانستان به سمت مرگ دموکراسی می‌رود.
بانو منصوری گفت که مردم افغانستان، ۱۳ سال فساد و تقلب را تحمل کردند، تا این‌که روزی فردی را بر اساس اندیشه‌های خود به عنوان رییس‌جمهور انتخاب کنند؛ اما تقلب‌های اخیر، مانع برآورده شدن این خواسته می‌شود.
معترضان خواستار این شدند تا رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات از وظیفه اش برکنار شده و فردی ملی‌گرا به جای وی، آغاز به کار کند.
آنان همچنین یادآوری کردند که خیمۀ جنبش دانشجویی ضد تقلب، تا زمان به نتیجه رسیدن اعتراض‌های‌شان در مقابل دفتر والی هرات برپا خواهد بود و اقدامات بعدی، به مراتب بزرگتر و وسیع‌تر خواهد بود.
این گفته‌ها در حالی است که دیگر مردم هرات خواستار این هستند تا فردی توانا و مردم‌گرا به قدرت دست یابد.
بنا بر گفته‌های شهروندان هرات، به‌خاطر انتخابات افغانستان، خون خیلی‌ها ریخته شده و سربازان زیادی جان باخته اند و تقلب در این روند، ناسپاسی و بی احترامی به این ارزش‌ها است.
این گفته‌ها در حالی است که مسوولان کمیسیون انتخابات افغانستان، هرگونه تقلب و فساد را در اداره ی خود رد می کنند.
آنان معتقدند که روند شمارش آرا با شفافیت کامل در جریان است.
ادعایی که از سوی شمار زیادی از فعالان سیاسی کشور با جدیت رد شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.