یوناما: زمینۀ گفت‎وگوی داکتر عبدالله و کمیسیون را فراهم کردیم

گزارشگر:4 سرطان 1393 - ۰۳ سرطان ۱۳۹۳

به دنبال از سرگیری تماس‌های بین داکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و کمیسیون انتخابات،‌ رییس‌جمهور کرزی روز سه شنبه از بازگشت به «روند انتخاباتی عادی» ابراز خرسندی کرد.
کرزی در بیانیه‌یی استعفای ضیاءالحق امرخیل یک مقام ارشد کمیسیون انتخابات را که متهم به تقلب میلیونی به سود اشرف غنی احمدزی است را اقدامی «مسوولانه» خواند.
کرزی گفت:‌ «با این اقدام، امرخیل راه را برای برگزاری روند انتخاباتی عادی باز کرد.»mnandegar-3
دفتر نماینده‎‏گی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در بیانیه‌یی از نقش خود برای تسهیل در از سرگیری تماس‌ها بین عبدالله و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خبر داد.
در این بیانیه آمده است «‌کمیسیون و داکتر عبدالله عبدالله روز گذشته دیداری داشتند و یوناما نقش تسهیل‌کننده را داشت و سبب شد «‌دو طرف تبادل نظر کنند.»
در این بیانیه آمده است «‌یوناما نامزدهای ریاست‌جمهوری را به تعهد شدن در روند انتخاباتی و همکاری بین آنها و نهادهای انتخاباتی تشویق کرد.»
تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله اعلام کرده است که استعفای امرخیل یکی از شروط آنها بود و شرط‏های دیگرشان نیز باید پذیرفته شود.
دو شرط دیگر آقای عبدالله عبارت اند از مشخص شدن میزان اشتراک مردم در دور دوم انتخابات و همچنان ابطال رأی ولایاتی که اصلاً در آنجا انتخابات برگزار نشده است، می‎باشد.
گفت‌وگوها درباره رأی گیری و این‌که به علت تقلب به رسمیت شناخته خواهد شد یا خیر، قرار است در روزهای آینده انجام گیرد.
خبرگزاری فرانسه نوشت که داکتر عبدالله عبدالله در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری پنجم اپریل با کسب ۴۵ درصد آرا از اشرف غنی ( ۳۱ و شش دهم درصد آرا) پیشی گرفت. وی به این ترتیب بیشترین بخت را در دور دوم ریاست جمهوری افغانستان در ۱۴ جوزا داشت.
عبدالله یک روز پس از برگزاری دور دوم، کمیسیون انتخابات، کمیسیون شکایات و حتی حامد کرزی را به تقلب انتخاباتی متهم کرد. وی اعلام کرد آنها قصد دارند به نفع اشرف غنی مانع انتخاب وی شوند.
تیم اصلاحات و همگرایی همچنان اعلام کرده است که اگر کمیسیون‎های انتخاباتی رأی‎های تقلبی را از سیستم خارج نسازند؛ آن‎ها اسناد و شواهد دیگری را که حاکی از تقلب سازمان‎یافته و میلیونی در دور دوم انتخابات است، به مردم پخش خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.