استاد عطا به نمایندۀ ملل متحد: تیم اصلاحات و همگرایی در هر دو دور برنده بوده است

گزارشگر:10 سرطان 1393 - ۰۹ سرطان ۱۳۹۳

استاد عطا محمد نور والی بلخ در دیدار با نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته است که تیم اصلاحات و همگرایی در هر دو دور انتخابات ریاست‎جمهوری پیروز بوده است.
استاد عطا روز گذشته در مقر ولایت بلخ با یانکوبیش پیرامون اوضاع کشور دیدار و گفت‎وگو کرد. والی بلخ در این دیدار گفت که بن‌بست ایجاد شده در روند انتخابات، ناشی از عملکردهای غیرقانونی دسته‌های معین است که در تلاش بردن افغانستان به‌سوی بحران می‎باشند.mnandegar-3
به گزارش سایت ولایت بلخ، رییس عمومی شورای اجرائیه جمعیت اسلامی با ستایش از شرکت مردم در انتخابات، تیم اصلاحات و هم‌گرایی را برنده هر دو دور انتخابات ریاست‌جمهوری کشور خوانده، تاکید کرد که با وجود مشخص بودن برنده دور اول، شماری از دسته‌ها و حلقه‌های معین، بدون در نظرداشت منافع کشور و سرمایۀ ملی، انتخابات را قصداً به دور دوم کشانیدند و سازمان ملل و شماری از کشورها نیز تعهد سپرده بودند که خطاهای کمیسیون‌های انتخاباتی را در این دور اصلاح می‌کنند که نه تنها چنین نشد که تقلبات گسترده و فاحش روند انتخابات و روحیه عمومی را چنان صدمه زد که ممکن است تا سال‌های سال، نتوان این باورمندی را بازگشت داد.
آقای نور دستبرد در انتخابات را خیانت و جنایت ملی خوانده تاکید کرد که با وجود موجودیت همه شواهد، اسناد و مدارک، هنوز هیچ اقدامی برای دستگیری و محاکۀ عامل این جنایت یعنی ضیاءالحق امر خیل صورت نگرفته است که این خود مبین دست داشتن حلقه‌های معین در عقب خیانت به این روند ملی است.
آقای نور تذکر داد که از حق مردم و از آرای واقعی ملت افغانستان پاسداری و دفاع می‌کند و هرگز اجازه نمی‌دهد که کسی و یا دسته‌یی با سرنوشت مردم بازی کند. وی خواستار محاکمه آقای امرخیل و سایر کسانی شد که این روند ملی را صدمه زده اند.
رییس عمومی شورای اجرائیه جمعیت اسلامی با آن‌که تیم اصلاحات و همگرایی را برنده هردو دور انتخابات خواند، تاکید کرد که برای برون رفت از معضل کنونی راهکارهایی دارد که می‌تواند ثبات افغانستان را ضمانت کند. او اشاره کرد که تیم تحول و تداوم می‌تواند با معیار قراردادن نتایج دور اول، به عنوان طرف دوم در ردۀ دوم حکومت قرار گیرد و سهیم حکومت آینده باشد، در غیر آن رأی پاک دور دوم که از آرای ناپاک جدا شود، بازهم برنده میدان تیم اصلاحات است که در این صورت نیز می‌تواند در جایگاه دوم با تیم اصلاحات به تشکیل حکومت بپردازد. در غیر آن گزینۀ سوم تشکیل حکومت مؤقت است که از طریق حکومت موقت می‌شود زمینۀ حکومت‌داری خوب را فراهم کرد و اقدام به ایجاد یک کمیسیون مستقل و بی‌طرف انتخابات کرد که از آن طریق زمینه برای برگزاری انتخابات فراهم شود.
سپس آقای یان کوبیش با ستایش و قدردانی از دیدگاه‌ها و نظریات والی بلخ، از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای رسیده‌گی به خواست‌های تیم‌های انتخاباتی خبر داده، تذکر داد که در نشست‌های متعدد با هردو نامزد به دست‌آوردهایی نایل آمده است. وی اظهار امیدواری نمود که بتواند دیدگاه‌های هردو نامزد را با هم نزدیک و پایان این روند پر تنش را با پایداری ثبات افغانستان، رقم بزند.
نماینده ویژۀ سازمان ملل متحد اذعان داشت که اگر اسناد و شواهد ارایه شده، به اثبات برسد، باید امرخیل از مجاری قانونی افغانستان محکمه شود. وی از جداسازی آرای پاک و ناپاک خبر داده افزود که تلاش ما بر این استوار است که رأی حقیقی مردم افغانستان از آرای غیرواقعی جدا و آنچه به عنوان رأی پاک در صندوق‌ها ریخته شده است، محاسبه شود.
آقای یان کوبیش متعهد شد که دیدگاه‌ها و نظریات والی بلخ و رییس عمومی شورای اجرائیه جمعیت اسلامی را با مقامات سازمان ملل و سفرای کشورهای متحابه مقیم کابل در میان می‌گذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.