افزایش ۳۰ درصدی تلفات کودکان در افغانستان

گزارشگر:14 سرطان 139*3 - ۱۳ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارش تازه خود گفته است که شمار اطفال کشته یا زخمی شده در افغانستان در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل اش، ۳۰ درصد افزایش یافته است. افزایش تلفات نگرانی این سازمان را برانگیخته است.
مسوولان یونیسف در افغانستان از افزایش تلفات کودکان در جنگ افغانستان که ابتدا توسط شورای امنیت ملل متحد گزارش شده بود، اظهار نگرانی کردند.
براساس این گزارش که روز پنج شنبه نشر شد، در طول سال ۲۰۱۳ در افغانستان دست کم ۵۴۵ طفل کشته و ۱۱۴۹ تن زخمی شده اند. بیشتر تلفات بر اثر انفجار بمب‌های دست ساز، ماین‌های زمینی و حملات انتحاری بوده است.
اخیل لایر، نماینده یونیسف در افغانستان گفت: «ما به شدت نسبت به افزایش قابل توجه تلفات در میان اطفال و تاثیر ویران کننده‌یی که این منازعه همچنان بر امنیت، صحت و تعلیم و تربیه کودکان در افغانستان دارد، نگران هستیم».
براساس این گزارش، گروه‌های مخالف مسلح به شمول طالبان و حزب اسلامی مسوول ۸۸۹ مورد از تلفات در میان اطفال هستند. نیروهای طرفدار حکومت و نیروهای نظامی بین المللی مسوول ۲۰۶ مورد می‌باشند. در ادامه این گزارش آمده که ۳۷ کودک بر اثر حمله‌های هوایی نیروهای بین‌المللی کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی شده‌اند.
همچنین طبق اطلاعات این گزارش مکاتب و تاسیسات طبی همچنان هدف مستقیم طرف‌های منازعه قرار دارند و یا این که به صورت غیرمستقیم در درگیری های مسلحانه هدف قرار می گیرند.
در این گزارش آمده است: «زنده‌گی تقریباً ۱۱۵ هزار طفل به خاطر مسدود شدن موقت و یا دایمی ۵۳۹ مکتب به دلیل ناامنی متاثر شده است. بیشتر این اطفال در جنوب افغانستان به سر می‌برند… بیش از ۶۰ معلم و پرسونل امور صحی در سال ۲۰۱۳ کشته یا زخمی، ربوده و یا تهدید شده اند».
سازمان ملل گفته است که جلب و جذب و استفاده از اطفال به عنوان جنگجو و برای دیگر مقاصد یک نگرانی اصلی باقی می ماند و ۹۷ مورد آن در سال گذشته در افغانستان ثبت شده است.
لایر از همه طرف‌های منازعه خواست که از اطفال در مطابقت با قوانین بشردوستانه بین المللی حفاظت کنند و از هرگونه اقدامی که صحت، تعلیم و تربیه و دیگر خدمات اساسی به اطفال را متاثر می سازد، خودداری نمایند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.