امرخیل: پرونده‎ام را کمـیسیون شکایت‎های انتخاباتی بررسی کند

گزارشگر:15 سرطان 1393 - ۱۴ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3ضیاالحق امرخیل، رییس پیشین دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید شایعات در مورد فرار او واقعیت ندارند. امرخیل گفت به خاطر تداوی به خارج از افغانستان رفته بود و هیچگاهی قصد فرار نداشته است.
ضیاالحق امرخیل روز شنبه، ۱۴ سرطان ۱۳۹۳، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که قربانی دسیسه شده است و شایعات مربوط به گریز او از کشور واقعیت ندارند. او گفت: «تنها به خاطر تداوی برای سه روز رفته بودم. به‌خاطری که در داخل مشکلات امنیتی بود. اگر در داخل مشکلات امنیتی نمی‌بود، مانند افغان‌های دیگر خود را در داخل تداوی می‌کردم».
امرخیل پس از آن از ریاست دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات استعفا داد که تیم انتخاباتی داکتر عبدالله ادعا کرد اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهند او در تقلب‌های انتخاباتی دست دارد. پس از افشای این اسناد، آقای امرخیل از مقامش کناره گیری کرد.
امرخیل گفت که با پاسپورت عادی، برای سه روز به امارات متحده عربی رفته بود. پس از خروج آقای امرخیل، کاربران شبکه‌های اجتماعی گفتند که آقای امرخیل «فرار» کرده است. رییس کمیسیون انتخابات نیز آقای امرخیل را متهم به تقلب کرد و گفت که اگر امرخیل ملامت نمی‎بود، فرار نمی‌کرد.
تیم انتخاباتی داکتر عبدالله با پخش گفت‌وگوهای تلیفونی آقای امرخیل، ادعا کرد که او در انتخابات ۲۴ جوزا دست به تقلب‌های گسترده زده است. بر اساس ادعای این تیم، آقای امرخیل در هماهنگی با کارمندان کمیسیون انتخابات در برخی ولایات، به نفع یک نامزد تقلب کرده است.
اما آقای امرخیل گفت تمام ادعاهایی که در مورد او شده، واقعیت ندارند و توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی بررسی خواهند شد: «امیدوارم کمیسیون شکایات انتخاباتی که قضیه من به مرجع اصلی رفته است […] به دقت، مستقلانه و بی‌طرفانه موضوع را بررسی کند و مردم را در جریان قرار دهد».
کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی متهم است که در همسویی با آقای امرخیل، به سود اشرف‎غنی احمدزی کار کرده است. دربارۀ ترکیب این کمیسیون از رأس تا قاعده نیز نگرانی‎هایی وجود دارد. برخی کمیشنران ولایتی کمیسیون شکایات گفته اند که خود مسوولان کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی به اشرف غنی احمدزی شکایت درج می‎کردند.
حالا آقای امرخیل می‌گوید که او قربانی دسیسه‌ها شده است. او گفت که هنوز از سوی محکمه ممنوع‌الخروج نشده و مانند هر افغان حق دارد به زنده‌گی عادی‌اش ادامه دهد.
امرخیل خواهان استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی شد: «خواستم از خارجی‌ها این است که استقلالیت کمیسیون‌ها و فیصله‌های آن‌ها را احترام کنند. کاندیدان هم این فیصله را احترام کنند تا افغان‌ها زندگی آرام و مرفه داشته باشند».
داکتر عبدالله به دلیل ادعاهای تقلب، همکاری اش را با کمیسیون انتخابات معلق کرد اما پس از پا درمیانی دیپلومات های غربی، روز جمعه تیم تخنیکی هر دو تیم انتخاباتی، برای جدا کردن آرای ناپاک از آرای پاک تشکیل شد.
این تیم تخنیکی هنوز بر سر میکانیزم بررسی آرا به توافق مشخصی نرسیده اند. به نظر می رسد دو تیم انتخاباتی پس از آن به ایجاد یک تیم تخنیکی توافق کردند که جان مک کین و لیندسی گراهام، نماینده‌گان سنای امریکا برای پادرمیانی انتخابات به کابل آمدند. این دو سناتور امریکایی به نامزدان گفتند در صورتی که نتایج انتخابات پذیرفته نشود، ضربه شدیدی به روابط کابل و واشنگتن وارد خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.