طالبان صدها تانکر نفت را در کابل آتش زدند

گزارشگر:15 سرطان 1393 - ۱۴ سرطان ۱۳۹۳

مسوولان امنیتی خبر داده اند که شورشیان طالبان صدها تانکر مواد نفتی را به ظن این که برای نیروهای خارجی سوخت رسانی می‌کنند، نزدیک کابل آتش زدند.
به گفته مقام‌های امنیتی، این تانکرها که در مدخل ورودی غربی شهر کابل متوقف بودند، توسط یک بمب به آتش کشیده شدند. حشمت ستانکزی، سخنگوی پولیس کابل به خبرگزاری فرانسه گفت: «حدود ساعت ۱۰:۳۰ شب گذشته، ده‌ها تانکر تیل متعلق به شرکت‌های خصوصی آتش گرفتند».mnandegar-3
ستانکزی گفت که این واقعه تاکنون تلفاتی نداشته است. او گفت که حداقل ۴۰۰ تانکر در این حمله در گرفتند. نجیب نیکزاد، معاون سخنگوی وزارت داخله گفت: «حوالی ساعت یازده شب لیل ۱۳ بر ۱۴ در ولسوالی پغمان در منطقه موسوم به چوک ارغندی در بین تانکرهای نفت آتش سوزی صورت گرفت که ۴۰۰ واسطه متوقف شده بودند. آتش سوزی چیزی کم ۲۴ ساعت ادامه داشت و ۲۰۰ واسطه سوخته اند. وزارت داخله هیاتی را در زمینه موظف کرده تا میزان خسارت‌های وارده و چگونگی رویداد را بررسی کند».
جنت گل، یکی از راننده‌گان تانکر گفت: «در موتر خود خواب بودم که صدای سه انفجار را شنیدم. بعد از آن دیدم که تانکرها یکی پس از دیگری منفجر شدند. من بیدرنگ از منطقه گریختم».
گل آغا هاشمی، مدیر جنایی پولیس کابل گفت که این تانکرها «توسط یک بمب مقناطیسی (جاسازی شده) آتش گرفتند». او گفت که این موترها متعلق به شرکت‌های خصوصی بودند؛ با آن هم، هنوز روشن نیست که آیا این تانکرها سوخت نیروهای ناتو را منتقل می‌کردند یا خیر.
سخنگوی نیروی بین المللی همکاری امنیتی (آیساف) تحت رهبری ناتو به خبرگزاری فرانسه گفت که آنان «مشغول بررسی این موضوع هستند که آیا کدام تانکری که در چوک ارغندی شب گذشته آتش گرفت، قرار بوده توسط نیروهای آیساف استفاده شود یا خیر».
شورشیان طالبان که غالباً کاروان موترهای اکمالاتی نیروهای غربی را هدف قرار می دهند، مسوولیت این آتش سوزی را بر دوش گرفته اند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌یی گفته است که جنگجویان این گروه «با تاکتیک ویژه‌یی صدها تانکر را که سوخت و غذا برای نیروهای خارجی منتقل می کردند، در غرب کابل آتش زدند».
این در حالی است که جنجگویان طالبان روز پنجشنبه نیز چند راکت به میدان هوایی کابل شلیک کردند که در نتیجه آن هلیکوپتر پارک شده رییس جمهور تخریب شد و سه فروند دیگر آسیب دیدند. یک روز پیش از آن نیز هشت افسر نظامی نیز در یک حمله انتحاری کشته شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.