مجلس سنا: اعلام نتیایج ابتدایی به‌خیر کشور نیست

گزارشگر:16 سرطان 1393 - ۱۵ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۱۶ سرطان اعلان خواهد شد، اما برخی از سناتوران اعلام نتایج مقدماتی را قبل از ایجاد فضای اعتماد میان نامزدان، به صلاح کشور نمی‌دانند.
برخی از سناتوران روز گذشته در نشست عمومی مجلس سنا روی جنجال‌های انتخاباتی بحث کرده و از کمیسیون‌های انتخاباتی خواستند تا برای قناعت نامزدان به این معضل نقطۀ پایان بگذارند.
آنان روی تکمیل بررسی‌های اعضای تیم تخنیکی و سیاسی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد ریاست جمهوری هم تأکید داشتند.
محمود دانشجو یک عضو مجلس سنا گفت: «تاکید شود بالای این‌که هم در جدا ساختن آرای پاک از آرای ناپاک اقدام عاجل صورت بگیرد و هم در استقلالیت کمیسیون باید اقدام درست و عملی صورت گیرد. »
علی اکبر جمشیدی عضو دیگر مجلس سنا گفت: « قرار است فردا(امروز) کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام بکند، تقاضای ما این است که کمیسیون یک مقدار با دقت و حوصله‌مندی بیشتر عمل بکند؛ ایجاب می‌کند که اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را بازهم برای مصلحت مردم افغانستان برای چند روز دیگر به تاخیر بیاندازند. »
این خواست سناتوران در حالی مطرح می‌شود که هر دو تیم انتخاباتی در خصوص اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات نظریات متفاوتی را ارائه کردند.
تیم اصلاحات و همگرایی در حالی که از ادامه تلاش‌ها در رابطه به تفکیک آرای پاک از ناپاک در چهارچوب قانونی تاکید می‌کند، اما تیم تحول و تداوم می‌گوید که ادامه این‌گونه نشست‌ها نباید اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را به تاخیر بیندازد.
در این حال، هیأت اداری مجلس بر شفافیت نتایج انتخابات تأکید می‎کند.
فضل الهادی مسلمیار رییس مجلس سنا گفت:
« من می‌خواهم که رای پاک از رای ناپاک جدا ساخته شود؛ این فیصله ما و شما است. بعضی دوستان فیصلۀ شان این است که نتایج ابتدایی اعلام شود و برخی دیگرشان می‌گویند که نشود، ما می‌گوییم که این بحث اینجا نشود، این تعلق می‌گیرد به کمیسیون‌های مستقل و هر دو کاندید؛ هدف ما شفافیت در پروسه است. »
به سلسله تلاش ها در خصوص پایان تنش های به میان آمده انتخاباتی و قناعت هر دو نامزد ریاست جمهوری به تازه گی تیم های تخنیکی و سیاسی هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، ایجاد و آغاز به کار کرده است.
اینکه تلاش‌های موجود برای پایان بحران انتخاباتی تا چه حد موثر بوده می‌تواند با گذشته زمان روشن خواهد شد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.