وزیر دفاع ملی: نیروهای تازه‎نفس به ولسوالی سنگین رسیده است

گزارشگر:16 سرطان 1393 - ۱۵ سرطان ۱۳۹۳

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید با آن‌که پیشرفت‌هایی در جهت پاکسازی ولسوالی‌های ناامن هلمند به شمول ولسوالی سنگین از وجود مخالفان مسلح صورت گرفته؛ اما هنوزهم برخی مناطق اندک در سنگین تحت تصرف طالبان قرار دارد.
ستر جنرال بسم الله محمدی همراه با برخی از اعضای شورای ملی به روز شنبه وارد ولسوالی سنگین شده، با مسوولان امنیتی لوای دوم پیاده در مورد وضعیت امنیتی این ولایت صحبت کرده و از فعالیت شان تقدیر کرد.mnandegar-3
آقای محمدی در پایان سفرش به هلمند گفت هنوز هم تهدیدات در ولسوالی سنگین وجود دارد و به خاطر پاکسازی کامل این ولسوالی نیروها و امکانات بیشتر فرستاده شده است.
او افزود: «برنامۀ ما همین است که ما به عملیات تصفیوی خود ادامه می‌دهیم و فعلاً قوت‌های تازه‌دم را به سنگین روان کردیم، همین لحظه که با شما صحبت می‌کنم قوماندان قول اردوی ما اطمینان داد که قوت‌های ما رسیدند، امیدوار هستیم که عملیات پاک‌سازی ما ادامه پیدا کند. «
آقای محمدی گفت مخالفان مسلح به حمایت استخبارات پاکستان و برخی کشورهای بیرونی در ولسوالی‌های نوزاد، موسی قلعه، کجکی و سنگین دست به این حملات زده تلاش کردند تا شماری از مناطق هلمند را به تصرف‌شان بیاورند.
مقامات امنیتی در ولسوالی سنگین می‌گویند، در این جنگ به هر دو طرف به شمول افراد ملکی تلفات وارد شده است، اما در مورد تلفات ارقام دقیق ارایه نکردند.
سید ملوک فرمانده قول اردوی ۲۱۵ میوند در سنگین می‌گوید آنان در سنگین تا هشتاد درصد پیشرفت کرده اند، اما حالا مخالفان بیشتر با گذاشتن ماین به جنگ شان در این ولسوالی ادامه می‌دهند.
او گفت: « قوی ترین سلاح دشمن حالا ماین است که در هر منطقه به گونه وسیع از ماین گذاری استفاده می‌کنند؛ ما ساحه دوصد متری را که پاک سازی کردیم در آن دوصد شصت سه ماین موجود بود. «
قرار گزارش‌ها جنگ در ولسوالی‌های موسی قلعه، نوزاد، کجکی و سنگین ولایت هلمند پانزده روز قبل آغاز شده که به گفته مسوولان امنیتی این جنگ در برخی مناطق هنوز هم ادامه دارد.
در این حال، مسوولان شورای اجتماعی در ولسوالی سنگین با رد گفته ‌های مقامات امنیتی می‌گویند، هیچ پیشرفتی از سوی نیروهای امنیتی در این مدت صورت نگرفته است.
شادی خان و میرا جان رییس و معاون این شورا ادعا می کنند که ۹۰ درصد ولسوالی سنگین به تصرف مخالفان مسلح قراردارد.
آنها گفته اند: « گفته های اینها بی‌ بنیاد است، ما مردم محل هستیم هر کسی که در این مساله شک و اشتباه دارد من رییس اجتماعی این شورا هستم بیایند با ما گپ بزنند منطقه که از روز اول از طرف دشمن تصرف شده تا هنوز در دست دشمن است و یک بلست پیشرفت از سوی حکومت نشده است. وضعیت در سنگین از صد فیصد نود فیصد خراب است. «
آنان نیز تایید می‌کنند که در این جنگ خارجی‌ها دست دارند و از حکومت می‌خواهند تا به هدف تصفیه این ولسوالی اقدامات جدی نمایند.
به گفته این مسوولین در نتیجه درگیری میان مخالفان مسلح و نیروهای امنیتی در هلمند هزاران خانواده از محلات شان بیجاه شده و هیچ کمک با آنان صورت نگرفته است.
آنان از حکومت خواستند تا برای بیجا شده‌گان و آسیب دیده‌گان این جنگ کمک‌های عاجل را فرستاده و به مشکلات مردم در این ولسوالی رسیده‌‌‌‌‌‌گی نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.