نمایشنامۀ مضحک: حضور بیش از هشت میلیون‌تن در دور دومِ انتخابات

گزارشگر:17 سرطان 1393 - ۱۶ سرطان ۱۳۹۳

کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که براساس آن، اشرف غنی احمدزی ۵۶٫۴۴ درصد و عبدالله عبدالله ۴۳٫۵۶ درصد آراء را به دست آورده‌اند.
یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات شام دوشنبه (۱۶ سرطان/ ۷ جولای) بعد از چند ساعت تاخیر در یک کنفرانس خبری حاضر شد و نتایج انتخابات را اعلام کرد.mnandegar-3
اما ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله این اقدام کمیسیون انتخابات را غیر مشروع و غیر قانونی خوانده و آن را نتیجۀ کودتا در برابر رأی مردم عنوان کرده است.
فضل‌الرحمان اوریا از سخنگویان ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله، اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست‏جمهوری را با ادعای رقم بیشتر از هشت میلیون اشتراک‌کننده، یک نمایش‎نامۀ مضحک خواند.
او به روزنامۀ ماندگار گفت که ما از پیش بر کار کمیسیون انتخابات معترض بودیم و به دلایل مشخصی ارتباط‌مان را با این کمیسیون‎ قطع کردیم و بارها تأکید نمودیم که هر اقدام کمیسیون‎های انتخاباتی تا هنگامی ‌که آرای پاک از آرای ناپاک جدا نشود، غیر قانونی و غیرمشروع است.
این عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله می‌گوید که تیم اصلاحات و همگرایی روی قول خود استوار است و برای دفاع از رأی مردم به آدرس مردم مراجعه می‎کند.
آقای اوریا گفت که تیم اصلاحات و همگرایی به این باور است که کمیسیون انتخابات به عنوان ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی عمل کرده و در تبانی با ارگ ریاست جمهوری آرای مشروع مردم افغانستان را ترور کرده است.
هشت میلیون اشتراک‌کننده
رییس کمیسیون انتخابات گفت: «تعداد آرای داکتر اشرف غنی احمدزی چهار میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۸۸ رای و از جناب داکتر عبدالله سه میلیون و ۴۶۱ هزار و ۶۳۹ رای بوده است که به حساب فیصدی، آرای اشرف غنی ۵۶٫۴۴ درصد و از عبدالله ۴۳٫۵۶ درصد می‌شود».
آقای نورستانی گفت که مجموع آراء هشت میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۹۳ رای بوده است که از این میان، ۳۸ درصد آرای زنان و ۶۲ درصد آرای مردان است.
«تقلب را انکار کرده نمی‌توانیم»
آقای نورستانی اعتراف کرد که برگزاری انتخابات با معیارهای جهانی در افغانستان دشوار است و پذیرفت که اشتباهات در برخی اجراآت تخنیکی روند انتخابات وجود داشته است.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همچنان گفت که «از وجود تقلبات و تخلفات انتخاباتی انکار کرده نمی‌توانیم»، اما افزود که مشخص ساختن میزان و گسترده این تخطی‌ها وظیفه کمیسیون شکایات انتخاباتی است.
نورستانی گفت: «در بعضی اوقات شاهد مداخله مستقیم برخی قوماندان‌های امنیه در امور انتخاباتی و عدم بی‌‌طرفی آنها در این پروسه ملی بودیم». به گفته او، برخی مقام‌های حکومتی به خصوص والیان بعضی ولایت‌ها و سایر افراد بلندرتبه دولتی بی طرفی شان را حفظ نکردند.
به گفته رییس کمیسیون انتخابات، به هر ستاد انتخاباتی ۵۰ هزار کارت نظارت توزیع گردیده بود، اما حضور ناظران به صورت درست مدیریت نشده بود. او گفت: «ما توقع داشتیم که ستادهای محترم نامزدان در تامین شفافیت انتخابات و جلوگیری از هر نوع تخلف و تقلب در این پروسه ملی با کمیسیون مستقل انتخابات همکار باشند، اما متاسفانه مواردی وجود داشت که آنها خود در تقلب ها سهیم شدند».
نورستانی از تلاش برای گماشتن افراد مورد اعتبار نامزدان به حیث کارمندان انتخابات، رشوت دادن، «خرید یک تعداد کارمندان ضعیف النفس انتخابات که هیچ‌گونه تعهدی به این پروسه ملی نداشتند» و استفاده از نفود اشخاص دولتی به عنوان مواردی از تخلفات انتخاباتی نامزدان یاد کرد.
اما عبدالله عبدالله قبل از اعلام نتایج انتخابات گفته بود که اگر «آرای ناپاک از آرای پاک» جدا نشود نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد.
او گفته است که از هر رأی مردم افغانستان دفاع خواهد کرد و در برابر تقلب خواهد ایستاد.
قرار بود نتایج ابتدایی ساعت ۲ بعد از ظهر دوشنبه اعلام گردد، اما رییس کمیسیون انتخابات حدود چهار ساعت بعد در کنفرانس خبری حاضر شد و این نتایج را اعلان کرد. در جریان این تاخیر گفت‌وگوهای پشت پرده در کمیسیون انتخابات جریان داشت و حتی گفته شده است که یان کوبیش، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و سفیر امریکا در کابل نیز به کمیسیون انتخابات رفته بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.