فقط یک شانسِ دیگر باقی مانده!

گزارشگر:18 سرطان 1393 - ۱۷ سرطان ۱۳۹۳

در حالی که پس از اعلام نتایجِ نهایی انتخابات، جاده‌ها و کوچه‌های کابل شاهدِ تجمعات و اعتراضاتِ گستردۀ مردم علیه تقلب شد؛ داکتر عبدالله عبدالله نیز در میانِ هزاران تن از هوادارانش، به تالار لویه‌جرگه رفت و موضعِ قاطعِ خود را اعلام کرد.
روز گذشته، داکتر عبدالله عبدالله در سخنرانی‌اش در تالار لویه‌جرگه به‌صراحت اذعان کرد که مثلث ارگ، کمیسیون‌ها و تیم داکتر اشرف‌غنی دست به کودتا علیه آرای پاکِ مردم زده و در نهایت کشور را به سمتِ بحران سوق داده‌اند. او گفت که اکنون وقتِ آن رسیده که به آرای مردم مراجعه شود و هر آن‌چه آن‌ها می‌خواهند، همان صورت گیرد. داکتر عبدالله افزود: ما از همین‌جا اعلام می‌کنیم که شما مردم به ما رای دادید و ما از رای شما پاسداری می‌کنیم؛ بنابراین، ما برندۀ انتخاباتیم و حکومتِ خود را اعلام می‌نماییم. آقای عبدالله هم‌چنان تذکر داد که اگر قطعه قطعه هم شویم، از موضعِ خود عقب نمی‌نشینیم و حکومتِ تقلبی را نمی‌پذیریم.
اما با این‌همه، رهبر تیم اصلاحات و هم‌گرایی از مردم خواست که به‌دلیلِ وعده‌های داده‌شده توسط جامعۀ جهانی، فقط چند روزِ دیگر به وی مهلت بدهند. این خواستۀ او هرچند در آغاز از سوی مردم پذیرفتنی نبود، ولی در نهایت به کرسی نشست و مردمِ خشمگین آرام گرفتند.
در این نشست، تقریباً تمام سرانِ اصلاحات و هم‌گرایی به شمولِ نماینده‌گانِ مردم و متنفذانِ اقوام گرد آمده بودند که از یک‌طرف، نمایان‌گرِ حضور و همدلیِ قاطبۀ مردم افغانستان بود و از سوی دیگر، قاطعیتِ این تیم پیشتازِ انتخاباتی را متجلی می‌ساخت.
این همایش هم‌چنان نشان می‌داد که تا مرزِ بی‌ثباتی فاصله‌یی نمانده و هر آن ممکن است مردم با یک اشاره به سمتِ ارگ در حرکت شوند؛ چنان‌که خود داکتر عبدالله عبدالله اذعان کرد که فقط یک صدایِ او کافی‌ست تا همۀ هوادارانش علیه حکومت بایستند. ولی به‌رغم این، رهبر تیم اصلاحات و هم‌گرایی از خود درایت نشان داد و موجِ خروشانِ احساساتِ مردم را کنترول کرد.
این گردهمایی در واقع زنگِ خطری بود برای مثلثِ متقلب که از این‌پس نباید مردم را فریب دهند و تصور کنند این خیانتِ بزرگِ آن‌ها از چشم مردم پوشیده ‌مانده و یا مردم از آن‌ها درمی‌گذرند. به یقین که مردم به هیچ‌وجه نخواهند گذاشت که این‌بار نیز به آرای آن‌ها خیانت صورت گیرد.
امید می‌رود که مثلثِ متقلب این هشدار را جدی بگیرد و از فرصتی که آقای عبدالله برای شفافیتِ آرا ایجاد کرده، استفاده کند. هرچند بسیار بعید به نظر می‌رسد که تشنه‌گانِ قدرت در ارگ و تیمِ تحول و تداوم و تقلب‌کارانِ معلوم‌الحال در کمیسیون‌های انتخاباتی، این فرصت را مغتنم بشمارند. اما هنوز این امیدواری و توقع از جامعۀ جهانی می‌رود که اوضاعِ حساسِ افغانستان را درک کند و خواسته یا ناخواسته، در حمایت از مثلثِ تقلب قرار نگیرد. اگر جامعۀ جهانی ـ چنان‌که داکتر عبدالله عبدالله گفت که آن‌ها وعدۀ همکاری داده و گفته‌اند که در کنار مردم افغانستان هستند-، از این فرصت استفادۀ بهینه کند و به وعده‌اش عمل نماید، به یقین که جلوِ بحران و بی‌ثباتی گرفته خواهد شد. در غیر آن، به همه روشن است که مشروعیتِ روند زیر سوال رفته و مردم به هیچ قیمتی حاضر نیستند که از آرای پاک‌شان بگذرند.
بدیهی‌ست که اگر تا پایانِ مهلتِ گرفته‌شده از مردم، هیچ چراغِ امیدی در وضعیتِ انتخابات رونما نشود، دیگر از رهبر تیمِ اصلاحات و هم‌گرایی نیز کاری ـ برای کنترول خشمِ عمومی ـ ساخته نیست. چنان‌که در همایشِ دیروز به‌خوبی مشهود بود، هر آن ممکن است مردمِ خشمگین خود دست به کار شده، به خیابان‌ها بیایند و حقِ خود را به‌زور از متقلبان بستانند. این رویداد هرچند ویران‌گر و فاجعه‌بار تمام خواهد شد، اما مسوولیتِ مستقیمِ آن به دوشِ مثلثِ متقلبِ ارگ، کمیسیون‌ها و تیم تحول و تداوم است!

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.