کری در کابل: هیچکس نباید ادعای پیروزی کند

گزارشگر:21 سرطان 1393 - ۲۰ سرطان ۱۳۹۳

وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه در سفر به کابل با حامد کرزی، داکتر عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی و نمایندۀ سازمان ملل در کابل با هدف حل بن‌بست انتخاباتی افغانستان گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا پس از سفر به چین برای شرکت در نشست‌ اقتصادی و سیاسی، وارد افغانستان شد تا در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با اشرف غنی احمد‌زی و عبدالله عبدالله، نامزدهای دور دوم انتخابات گفت‌وگو کند.mnandegar-3
جان کری با هدف پایان دادن به بن‌بست انتخاباتی افغانستان که تهدیدی برای ایجاد بحران و تضعیف روند گذار سیاسی صلح‌آمیز است، با مقام‌های کابل گفت‌وگو کرد.
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزیر خارجه امریکا اظهار امیدواری کرده است که بتواند راه‌حلی را برای مساله انتخابات افغانستان پیدا کند، اما هشدار داد که «ما نمی‌توانیم بگوییم که این مساله در حال حاضر به طور خودکار حل می‌شود.»
کری ساعاتی پس از ورود به کابل و دیدار با یان کوبیش، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در افغانستان گفت: ما در لحظه بسیار بسیار مهمی برای افغانستان هستیم. تکلیف مشروعیت این انتخابات هنوز مشخص نیست و پتانسیل انتقال قدرت نیز دچار ثبات نیست، پس ما کارهای زیادی باید انجام دهیم.
وی افزود: ما امیدواریم که مسیری پیدا کنیم که بتواند سوال‌های را پاسخ دهد و تردیدهای مردم را برطرف کند و آینده‌یی را تعریف کند.
وزیر امور خارجه امریکا که پیش از طلوع آفتاب وارد کابل شد، با عبدالله عبدالله، اشرف غنی و کرزی دیدار کرده است. هدف گفت‌وگوها متقاعد کردن دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به پس گرفتن اعلام پیروزی و تشکیل دولت است تا زمانی که بازرسان سازمان ملل بررسی‌های خود را درباره اتهام‌های تقلب انجام دهند.
از سوی دیگر، جان کری با حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان در کابل دیدار کرد و در خصوص بن‌بست انتخاباتی با وی گفت‌وگو کرد.
دفتر مطبوعاتی کرزی اعلام کرد: رییس‌جمهوری افغانستان تاکید کرد که هر راه حلی که از طریق ابزارهای قانونی به دست آید و مورد توافق نامزدها باشد، می‌پذیرد.
دفتر رییس جمهوری افغانستان در بیانیه‌یی تاکید کرد که حامد کرزی گفته است که رییس‌جمهوری جدید در دوم اگست و طبق برنامه از پیش تعیین شده سوگند خواهد خورد.
دفتر حامد کرزی همچنین تاکید کرد که جان کری پس از گفت‌وگو با کرزی راهی دیدار با اشرف غنی و عبدالله عبدالله شده است.
ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت، حامد کرزی در این دیدار گفته است که هر راه حلی را برای برون‌رفت از معضل انتخاباتی قبول دارد که از طریق مراجع قانونی افغانستان و در تفاهم با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری صورت بگیرد.
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود که مسایل مربوط به انتخابات افغانستان، پیشنهاد سازمان ملل متحد برای حل مشکل انتخابات و نظرهای نامزدان انتخاباتی موضوعات مورد بحث در این ملاقات بوده است.
فیضی از پاسخ به سوالی در رابطه با موضع و واکنش حامد کرزی در قبال طرح ایجاد حکومت ائتلافی و نیز تصمیم عبدالله عبدالله برای اعلام حکومت در صورت شکست تلاش‌های جامعه جهانی برای حل معضل انتخابات افغانستان، خودداری کرد.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اعلام نتایج اولیه، اشرف غنی را به عنوان پیروز دور دوم انتخابات با کسب بیش از ۵۶ درصد از آرا اعلام کردند و تیم انتخاباتی عبدالله این نتایج را نپذیرفته و این نتایج را کودتا علیه آرای مردم توصیف کرده است.
دولت امریکا اعلام کرده است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری نباید تا پیش از بررسی دقیق اتهام‌های تقلب منتشر شود و واشنگتن نتایجی را که تاکنون منتشر شده، به عنوان نتایج اولیه در نظر گرفته است.
وزیر امور خارجه امریکا همچنین ابراز امیدواری کرد که روندی ایجاد شود که به هر فردی که به عنوان رهبر منتخب افغانستان انتخاب شد، مشروعیت اعطا کند.
در همین حال، یان کوبیش، نماینده سازمان ملل در افغانستان گفت که این نهاد بین‌المللی نتایج انتخابات را به‌ گونه‌یی که سبب تقویت ثبات و اتحاد این کشور شود، بررسی خواهند کرد.
اشرف غنی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جریان دیدار با کری گفت: ما از بازبینی‌ آراء تا هر اندازه که ممکن باشد، حمایت می‌کنیم. ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که روند انتخابات ما همانطور که افغانستان و جهان می‌خواهد، انسجام و مشروعیت داشته باشد.
وی در آغاز دیدار خود با کری گفت: ما باور داریم که برای بازگرداندن اعتماد، بررسی فشرده، متمرکز و گسترده از آرای انتخاباتی باید انجام شود. ما تلاش داریم تا با این اقدام اعتماد از دست رفته را بازیابی کنیم.
وزیر امور خارجه امریکا در پاسخ به اظهارات اشرف غنی تأکید کرد: هیچکس نباید در حال حاضر ادعای پیروزی کند. نتایج هنوز قطعی نشده است و ابهاماتی که وجود دارد باید حل شود. من از دکتر غنی تشکر می‌کنم که به این اقدام احترام بگذارد.
جان کری در دیدار با داکتر عبدالله بر شفافیت انتخابات تأکید کرد و گفت که نتایج کمیسیون انتخابات ابتدایی است و نباید هیچ نامزدی خود را پیروز اعلام کند.
آقای کری در این دیدار بر وجود افغانستان واحد تأکید کرد و گفت که باید نتایج انتخابات برای مردم افغانستان قابل قبول باشد.
در این دیدار، ابعاد مختلف مشکلات انتخابات افغانستان بررسی گردید و راه‌های تأمین شفافیت و برون رفت از بن بست کنونی مورد بحث قرار گرفت.
در این دیدار آقای کری تأکید کرد که ایالات متحده امریکا از یک نتیجه شفاف، معتبر وقابل قبول برای مردم افغانستان حمایت می‌کند.
وزیر خارجۀ امریکا گفت که آماده است برای برون رفت از وضعیت کنونی مبتنی بر تامین شفافیت انتخابات، از هیچ کمکی دریغ نکند.
داکتر عبدالله در این دیدار با تأکید بر شفافیت و دموکراتیک بودن انتخابات خطاب به جان کری گفت که شما ثابت کردید که برای نجات افغانستان از رفتن به وضعیت غیر دموکراتیک متعهد هستید.
او از کمک‌های امریکا و جامعۀ جهانی به افغانستان قدردانی کرد.
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز تاکید کرد که توافق‌هایی برای بازنگری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وجود دارد که این اقدام ابتدایی خواهد بود تا نامزدها بتوانند اختلافات خود را برطرف کنند.
وی گفت: هدف وزیر امور خارجه امریکا کمک به طرفین است تا راهی را پیدا کنند تا از طریق آن رییس جمهوری آتی افغانستان، حکمی معتبر برای هدایت افغانستان متحد داشته باشد.
وزیر امور خارجه امریکا همچنین هشدار داد که هر تلاشی برای حل اختلافات از طریق خشونت و یا اقدامات فرای قانون اساسی منجر خواهد شد که امریکا کمک‌های خود را به افغانستان قطع کند.
روز پنج‌شنبه فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان در جلسه‌یی با حضور مقامات دولتی، قضایی و کمیسیون انتخابات افغانستان در کابل شرکت کرد و پیشنهاد داد که برای حل اختلاف کنونی، ۸۰۰۰ صندوق رای مورد بازرسی قرار گیرد. در صورت قبول این پیشنهاد، حدود ۴۳ درصد کل آرا در انتخابات دور دوم بار دیگر بازرسی و شمارش می‌شود.
این پیشنهاد از سوی تیم داکتر عبدالله عبدالله رد شده است. تیم اصلاحات و همگرایی هیچ اعتمادی به کمیسیون‌های انتخاباتی ندارد.
جنجال انتخابات افغانستان
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در روز ۱۴ جون برگزار شد در حالی که در پایان رای‌گیری، هر دو نامزد نسبت به وقوع تخلفاتی در انتخابات معترض بودند.
اوایل این هفته، کمیسیون مستقل انتخاباتی نتیجه مقدماتی انتخابات شامل پیروزی اشرف غنی احمدزی را اعلام کرد اما عبدالله بلافاصله این نتیجه را غیرقابل قبول اعلام کرد و ستاد انتخاباتی او از تشکیل دولت مشروع فراگیر و جدا از دولت بعدی سخن گفت.
روز سه‌شنبه این هفته، در حالی که طرفداران عبدالله عبدالله در تظاهراتی در کابل، نتیجه اعلام شده را مردود دانسته و خواستار تشکیل دولت جدید به رهبری وی بودند، وی در یک سخنرانی گفت «حکومت تقلبی» را قبول نمی‌کند اما از طرفدارانش خواست چند روز به او فرصت دهند که تصمیم بگیرد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.