ناظرین انتخاباتی: شفافیت در روند بررسی و بازنگری آرا تضمین شود

گزارشگر:24 سرطان 1393 - ۲۳ سرطان ۱۳۹۳

بعد از شکست بن‌بست انتخاباتی با میانجی‌گری جان کری وزیر امور خارجه امریکا، ناظرین داخلی و بین المللی خواهان تضمین شفافیت در روند بررسی و بازشماری آرا در پروسه پیش رو شده‌اند.
پروسه بررسی و بازشماری آرا با حضور ناظرینی از سازمان ملل متحد، نهادهای ملی و ناظران نامزدان ریاست‎جمهوری صورت خواهد گرفت تا احتمال هرنوع اعمال نفوذ و دستبرد به آرا از بین برود.mnandegar-3
در این بین تعدادی از ناظرین مذکور تاکید کردند که در اولین اقدام برای بررسی و بازشماری آرا باید شفافیت از جانب مسوولین و نهادهای مرتبط با پروسه پیش رو تضمین شود تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت.
فهیم نعیمی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) اعلام کرد: از مساعدت جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا در جهت رفع مشکلات و بن‌بست انتخابات استقبال می‌کنیم و طبق توافقی که انجام شده باید صددرصد آرا مجددا مورد بررسی و بازشماری قرار بگیرد.
وی افزود: نتیجه نظارت و بررسی ناظرین داخلی و بین المللی بر پروسه بررسی آرا باید به نحوی انجام شود تا در حد امکان تمام آرای تقلبی که ممکن است در صندوق‌ها وجود داشته باشد شناسایی شود.
نعیمی گفت: پس از آنکه آرای تقلبی و حقیقی مورد بررسی قرارگرفت و از یکدیگر تفکیک شدند باید نامزد پیشتاز به عنوان رییس جمهور منتخب این کشور اعلام شود زیرا طرح توافقی مبنی بر بررسی و بازشماری آرا، کاملاً جامع، عاقلانه وعادلانه است و برای این نهاد بدون هیچ شکی وجود آرای تقلبی در صندوق‌ها قطعی می‌باشد.
جانداد اسپین غر رییس موسسه دیده‌بان انتخابات افغانستان با استقبال از طرح بررسی و بازشماری آرا گفت: توافق صورت گرفته باعث خواهد شد تا پروسه انتخابات به حالت عادی برگشته و دوباره جریان پیدا کند.
وی اذعان داشت: توافق به عمل آمده برای پذیرش نتیجه نهایی آرا پس از بررسی گام مثبتی در روند انتخابات افغانستان است و این حرکت دو نامزد انتخاباتی یعنی ارزش نهادن به آرای مردم افغانستان.
رییس موسسه دیده‌بان انتخابات افغانستان افزود: در شرایط کنونی، وحدت ملی در جامعه افغانستان یک امر بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است و با توجه به این نکته تمام رفتارها و توافقات میان نامزدان انتخابات با معیارهای عنوان شده برای رسیدن به نتیجه مطلوب مطابقت خواهد شد و امیدواریم نتیجه این تطبیق گامی به سوی آینده‌ای روشن باشد.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دکتر عبدالله و اشرف‌غنی احمد‌زی از هم اکنون نتیجه بررسی و بازشماری آرا را پذیرفته‌اند و برنده را به عنوان رییس‌جمهور آینده افغانستان خواهند دانست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.