«در کشوری دیگر» به بازار آمد

گزارشگر:روح‌الله مجاهد/ 28 سرطان 1393 - ۲۷ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3«در کشوری دیگر» رُمانی‌ست از نویسندۀ صاحب سبک و به نام افغانستان سپوژمی زریاب که برای بار دوم توسط نشر زریاب در کابل به نشر رسیده است.

این رُمان که شامل ۱۵۷ برگ می‌باشد در هزار نسخه تن پوش چاپ به تن کرده است.
رُمانِ در کشوری دیگر سال‌ها پیش،۱۳۶۷، در کابل منتشر شده بود و نسخۀ چاپ شده در آن سال‌ها که با متن پُر از اغلاط تایپی و نگارشی پخش شده بود، امروزه حتا همان نسخه هم کاملاً نایاب است. نیاز احساس می‌شد تا که چاپ تازه‌یی از آن با بازنگری جدید به نشر برسد که آن را نشر زریاب به سر رساند.
منوچهر فرادیس مدیر نشر زریاب می‌گوید: در کشوری دیگر یکی از خواننده‌ترین رُمان‌های معاصر ما است و به صراحت ادعا می‌توان کرد که از نگاه مضمون، رُمانِ در کشوری دیگر یکی از متفاوت‌ترین رُمان‌ها است، چون به بسیار خوبی تقابل فرهنگ شرقی و غربی را نشان داده که حتا امروز ما با آن درگیر هستیم و این تقابل را می‌بینیم اما بانو سپوژمی سال‌ها پیش این تقابل را میان شرق و غرب در این رُمان خواندنی نشان داده است.
شماری زیادی از پژوهشگران ادبی و بویژۀ حوزۀ نگارش داستان باور دارند که بانو سپوژمی زریاب از همان ابتدا، نه تنها در میان بانوان داستان‌نویس، بلکه در میان همه نویسندگان افغانستان جای خودش را باز کرده بود.
آنان هم‌چنان می‌گویند که بانو زریاب از همان ابتدا به شکل، زبان، درونمایه و تکنیک داستان‌هایش توجه داشت. او، شخصیت‌های داستان‌‌هایش را از میان زنان انتخاب می‌کرد و به گفتۀ بعضی از پژوهشگران داستان‌نویسی، او با وارد کردن احساسات زنانه در قالب داستان، حرکت جدیدی را برای ادبیات داستانی بانوان در کشور، پی‌ریزی کرد.
سپوژمی‎ ‎‏زریاب در سال ۱۳۲۹ ه.ش در کابل به دنیا آمد. بعد از به پایان رساندن تحصیلات متوسطه خود در دبیرستان ملالی، وارد دانشکدۀ زبان و ادبیات ‏فرانسه در کابل شد و بعد از اخذ مدرک فارغ التحصیلی از آن دانشکده، برای ادامه تحصیلات به ‏فرانسه رفت که رُمان در کشوری دیگر هم روایت گرِ زندگی دانشجویی است که برای ادامۀ درس‌هایش به فرانسه رفته و زمانی که در آنجا مصروف آموزش‌هایش است با اتفاقات و حوادثی مواجه می‌شود که بیشتر از تفاوت‌هایی که میان فرهنگ شرق و غرب است، سربلند می‌کند.
سپوژمی در سال ۱۳۶۹ه.ش دوباره به فرانسه برگشت و اکنون نیز در آن کشور ‏به سر می‌برد. از او دو مجموعه داستان کوتاه و یک رُمان به نشر رسیده است. شرنگ شرنگ زنگ ها (۱۳۶۳)، و رمان در کشوری دیگر (۱۳۹۳ -۱۳۶۷) از آثار اوست.‏

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.