یان کوبیش: تفتیش آرا از صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات است

گزارشگر:29 سرطان 1393 - ۲۸ سرطان ۱۳۹۳

یان‌کوبیش، فرستاده ویژۀ سازمان ملل برای افغانستان در تازه‌ترین گفته‌هایش تفتیش صد درصدی آرا را از صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات افغانستان دانسته و گفته که تفتیش کامل آرای دور دوم انتخابات ریاست‎‏جمهوری، راهی برای بالا بردن اعتبار انتخابات کشور و پذیرفته‌شدن نتایج آن دانست.
یان کوبیش، فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در جریان بازدید از مرکز تفتیش آرا در کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات با همکاران نزدیک بین‌المللی و رهبری ملل متحد این روند را پیش می‌برد.mnandegar-3
یان کوبیش در جریان این دیدار از محل تفتیش آرا، با یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات و ناظران بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرده است.
کمیسیون انتخابات نیز روز پنج شنبه هفتۀ گذشته روند رسمی تفتیش صد در صدی آرا را آغاز کرده و مسوولان این کمیسیون گفته اند که این روند ممکن تا سه هفته ادامه پیدا کند.
آنان همچنین توافق کرده اند که با اعلام نتیجه ابتدایی، حکومت وحدت ملی را تشکیل خواهند داد.
با این حال، یان کوبیش، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان از پشتکار کسانی که در امر تفتیش آرا دخیل هستند در جریان ماه رمضان قدردانی کرده است.
آقای کوبیش گفته است: « بسیار دلگرم کننده است که می‌بینم روند تفتیش به شکل مشتاقانه و با تعهدی که هم اکنون منتج به برملا شدن مواردی از تفاوت‌ها و نواقص شده جریان دارد».
آقای کوبیش گفته که یافته‌های این تفتیش در نهایت از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در حضور ملل متحد و در مطابقت با روش‌های بین المللی فیصله می‌شود. او گفته است که این تفتیش از صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است و این کمیسیون با همکاری نزدیک بین المللی و رهبری ملل متحد این روند را پیش می‌برد.
فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان این اظهارات را روز گذشته در جریان دیدار از مرکز تفتیش آرا در کمیسیون مستقل انتخابات بیان کرده است.
در همین حال، سخنگوی کمسیون انتخابات افغانستان اظهار داشته که تیم های تفتیش آرا به ۵۰ تیم افزایش می یابد.
نور محمد نور، سخنگوی کمسیون انتخابات گفته است که امیدواریم با افزایش تعداد تیم های کاری، روند تفتیش آرا مطابق جدول زمانی در ۳ هفته تعیین شده، تکمیل شود.
این در حالی است که قبل از این حدود ۳۰ تیم در ۲ شیفت مختلف کار تفتیش آرا را به پیش می بردند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.