فیفا: بایـد کارشیوۀ ابـطال آرا مشـخص شود

گزارشگر:هارون مجیدی/ 30 سرطان 1393 - ۲۹ سرطان ۱۳۹۳

نماینده‌گان هر دو ستاد انتخاباتی می‌گویند، اختلافاتی‌که منجر به توقف تفتیش آرا گردیده بود، جدی نبود و این اختلاف‌ها حل گردیده و پروسۀ تفتیش دوباره آغاز شده است.

آنان هم‌چنان می‌گویند، به‌دلیل ناآشنایی ناظران هر دوتیم، کارمندان کمیسیون انتخابات با پروسه و به دلیل نبود ناظران جهانی، پروسۀ تفتیش آرا به گونۀ آزمایشی جریان دارد.
هم‌چنان، نهادهای ناظر بر پروسۀ انتخابات می‌گویند، برای تفتیش آرا باید کارشیوۀ مشخصی وجود داشته باشد تا نامزدان روی آن توافق کرده و بر بنیاد آن آرای تقلبی‌ باطل اعلام گردد.mnandegar-3
کمیسیون انتخابات گفته بود که روند تفتیش آرا به دلیل بروز برخی مشکلات تخنیکی به تعویق افتاده است. این روند که ساعت ۴:۳۰ دقیقه روز شنبه متوقف شد بود و پس از چاشت روز یک شنبه دوباره از سر گرفته شد.
مسوولان کمیسیون گفته اند، این اختلاف بر سر امضا یا خطی که در اوراق رای‎دهی وجود دارد، بروز کرده است.
فضل احمد معنوی رییس تیم تخنیکی داکتر عبدالله عبدالله در گفت‌وگویی با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: اختلافات جدی‌یی وجود نداشته است؛ تنها اختلاف نظر روی موارد کوچکی میان ناظران به وجود آمده بود و در سطح بالا کدام مشکلی وجود نداشته است.
آقای معنوی می‌افزاید: «بعضاً اختلافاتی روی این‌که کدام یک از اوراق مطابق به طرزالعمل کمیسیون حفظ و یا باطل شود، به وجود می‎آید؛ چون در شماری از برگه‌ها تیک مارک اشتباه بود و یا موارد دیگری که میان ناظران گفت‌وگو به میان می‌آید و این مشکل را کمیسون بعد از این که طرزالعمل‌شان نهایی می‌گردد می‌تواند حل کند.»
فضل احمد معنوی رییس تیم تخنیکی داکتر عبدالله عبدالله با بیان این‌که تفتیش آرا در چند روز گذشته به گونۀ آزمایشی بوده است گفت: در بعضی موارد کُندکاری‌هایی وجود داشته که ناظرین هر دو تیم نابلد هستند و در بعضی موارد هم کارمندان کمیسیون نابلدی می‌کنند، ولی به هر حال آغاز خوبی است و ما به فال نیک می‌گیریم.
فضل احمد معنوی تأکید کرد و گفت: «آرزومند هستیم تا اسنادی که تا حال به تصویب نرسیده است، به تصویب برسد و روی این اسناد از آدرس تیم اصلاحات و همگرایی موافقه صورت گرفته است و با تیم مقابل هم سازمان ملل متحد گفت‌و گو دارد و باور دارم که انشاالله مشکل جدی‌یی به میان نخواهد آمد.»
هم‌چنان، فیض‌الله ذکی سخنگوی ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی می‌گوید: تفتیش آرا هیچ زمانی متوقف نشده است و در این زمینه کدام مانع سیاسی‌یی نیز وجود نداشت.
آقای ذکی تصریح کرد و گفت: :در جریان یک کار کلان که ابعاد آن وسیع است و دو تیمی که پیش از این بنای مناسباتِ شان بر رقابت بود و حالا بر اشتراک مساعی و همکاری در یک پروسۀ کلان(تفتیش آرا) قرار می‌گیرد؛ نظریات مختلف وجود دارد و گاهی اوقات سوالاتی به میان می‌آید و قرار هر دو تیم هم روی این است که در هم‌چو موارد سوالات را می‌شود با هم بررسی کنند و راه پیشرفت را پیدا کنند.»
فیض‌الله ذکی تأکید می‌کند: هر دو تیم روی مسایلی که مطرح شده بود، یک وقفه گرفته بودند و حالا کار به گونۀ عادی جریان دارد.
سخنگوی ستاد اشرف غنی احمدزی می‌افزاید: هدف هر دو تیم تشریک مساعی است و این هدف هیچ‌گاهی خلل نخواهد پذیرفت.
در عین حال، فهیم نعیمی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان(فیفا) می‌گوید: در صورتی میان هر دو تیم اتفاق نظر وجود نداشته باشد، مشکلات زیاد به‌وجود خواهد آمد و سبب می‌شود تا اعتمادی را که دوباره بالای پروسه کرده اند، صدمه ببیند.
سخنگوی فیفا تأکید می‌کند که اکر راه حلی با توافق میان هر دو ستاد به میان نیاید، سبب کندی در تفتیش آرا و دوام‌دارشدن این پروسه خواهد شد و نتایج نهایی در زمانی که پیش از این تعیین شده است و مردم سخت منتظر آن هستند، اعلام نخواهد شد.
سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان(فیفا) از کمیسیون انتخابات می‌خواهد تا بر بنیاد توافق قبلی‌یی که میان هر دو تیم انتخاباتی صورت گرفته است، پروسۀ تفتیش آرا را در حضور ناظرین و مشاهدین انجام دهند و معیارهایی که برای تفتیش در نظر گرفته شده است، مطابق به آن این روند ادامه یابد.
آقای نعیمی تأکید می‌کند: در پیوند به تفتیش آرا باید کارشیوۀ مشخصی وجود داشته باشد تا نامزدان روی آن توافق داشته باشند و هم‌چنان بر بنیاد آن آرای تقلبی‌یی که مشخص می‌شود باطل اعلام گردد.
سخنگوی فیفا کمیسیون انتخابات را مکلف می‌داند تا در پیوند به پرسش‌ها و اختلاف نظرهایی‌که میان دو تیم انتخاباتی بوجود می‌آید، پاسخ‌گو بوده تا شفافیت روند تفتیش آرا تضمین گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.