داکتر عبدالله: تجربیات گستردۀ من و مهارت احمدزی مکملِ یک‎دیگر اند

گزارشگر:1 اسد 1393 - ۳۱ سرطان ۱۳۹۳

داکتر عبدالله عبدالله در گفت‌وگو با یک شبکۀ تلویزیونی امریکایی گفته است که من به نتایج بررسی مجدد آراء انتخابات احترام خواهم گذاشت، زیرا من و اشرف غنی برای تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان با هم به توافق رسیده‌ایم.
به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ، داکتر عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی با چارلی روز، مجری برنامۀ شبکه تلویزیونی پی بی اس امریکا گفت: بررسی دقیق و مجدد نتایج شمارش آراء در انتخابات افغانستان اخیراً توسط نهادهای بین‌المللی آغاز شده است mnandegar-3و ما از روند پیشرفت این بررسی‌ها راضی هستیم.
وی افزود: این شاید بزرگترین و گسترده‌ترین بررسی مجدد نتایج انتخابات در تاریخ تمامی انتخابات‌ها در تمامی کشورهای جهان باشد. در این بررسی، هشت میلیون برگۀ انتخاباتی که در بیست و سه هزار صندوق اخذ رأی در سراسر افغانستان انداخته شده است، مجدداً بررسی خواهد شد تا پیروز اصلی این انتخابات مشخص شود.
عبدالله اضافه کرد: پیش بینی می‌شود نتایج اولیۀ این بررسی مجدد، طی سه الی چهار هفته آتی اعلام شود. از آنجایی که تقلبات گسترده و سازماندهی‌شده در این انتخابات رخ داده بوده است، شمار زیادی از مردم به نتایج آن اعتراض داشتند. از همین‌رو، من از مداخلۀ به‌موقع و مناسب جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، در این مسأله و همچنین علاقه‌یی که شخص باراک اوباما، رییس جمهور امریکا، به حل و فصل فوری و کامل این معضل در افغانستان نشان داده است، تشکر و قدردانی می‌کنم. این همه تلاش‌ها صرفاً برای این نیست که این نامزد یا آن نامزد پیروز انتخابات اعلام شود، بلکه این به‌منزلۀ نجات دموکراسی در افغانستان است. این امر باعث افزایش امید و اعتماد مردم افغانستان به روند دموکراسی در این کشور خواهد شد.
عبدالله عبدالله سپس تأکید کرد: من به نتیجه بررسی مجدد نتایج انتخابات افغانستان توسط نهادهای بین‌المللی احترام می‌گذارم و از هر نتیجه‌یی که پس از این بررسی‌های دقیق و بین‌المللی اعلام شود، پیروی خواهم کرد. وی افزود: البته خودِ ما نیز این روند را تحت نظر داریم و خودمان بخشی از همین تلاش‌ها برای بررسی مجدد نتایج انتخابات هستیم و با بازرسان بین‌المللی در این زمینه همکاری می‌کنیم.
او گفت: من و اشرف‌غنی احمدزی با هم به توافق رسیدیم که دولت وحدت ملی تشکیل دهیم، به این نحو که هر یک از ما دو نفر، پس از بررسی‌های مجدد بین المللیِ مزبور، پیروز این انتخابات اعلام شد، رییس‌جمهور این کشور شود، و نفر دوم، به مقام نخست وزیری افغانستان برسد.
او اضافه کرد: این باعث ایجاد شرایطِ برد-برد خواهد شد؛ نه این‌که نفر‍ِ پیروز، همه چیز را برای خود بردارد. کشور افغانستان نیازهایی دارد که تشکیل دولت وحدت ملی به برطرف کردن آن نیازها و همچنین به روند پیشرفت در سایر امورِ این کشور کمک خواهد کرد.
داکتر عبدالله تصریح کرد: من و اشرف غنی امیدواریم بتوانیم همکاری‌های سازنده با یکدیگر داشته باشیم و در اداره امور کشور به هم کمک و کاستی‌های یکدیگر را در این خصوص جبران کنیم. البته دستیابی به این هدف، مستلزم نشان دادن حسن‌نیت از سوی هر دو طرف خواهد بود. وی افزود: من در سیزده سال گذشته، همواره یکی از طراحان روند دموکراسی در افغانستان و از ایجادکننده‌گان چارچوب انتقال صلح‌آمیزِ قدرت در این کشور بوده‌ام. تجربیات گستردۀ من در افغانستان و مهارت‌های او (اشرف غنی) در بخش‌هایی مشخص از اداره کشور، مکمل یکدیگر هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.