درگیری صدیق افغان با اکادمی علوم «می‌گویند لقب فیلسوفی مانع قانونی دارد!»

گزارشگر:4 اسد 1393 - ۰۳ اسد ۱۳۹۳

mnandegar-3رییس اکادمی علوم افغانستان می‌گوید که به خواست صدیق افغان شماری به نام دادستان و پولیس به ساختمان مرکز زبان و ادبیات این اداره وارد شده و «دانشمندان» این بخش را به خشونت از ساختمان مربوط به اکادمی علوم بیرون کرده‌اند.
ثریا پوپل رییس اکادمی علوم افغانستان به روزنامۀ ماندگار گفت که این افراد خواستار تخلیۀ ساختمان بخش زبان و ادبیات اکادمی علوم بوده و می‌گفتند که این ساختمان باید به مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان داده شود.
اما صدیق افغان رییس مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان مدعی است که ساختمانِ بخش زبان و ادبیات اکادمی علوم متعلق به مرکز آن‌ها است؛ اما اکادمی علوم به دلیل سیاست‎های تخریبی و تضعیفی‌یی‌که در برابر آن‌ها دارد، از سپردن این ساختمان به مرکز ریاضی فلسفی جهان خودداری می‌کند.
اما ثریا پوپل رییس اکادمی علوم افغانستان در گفت‌وگویی با روزنامۀ ماندگار گفت: «شماری از اشخاص به‌نام سارنوال و پولیس روز شنبه (۲۸ سرطان) به اکادمی علوم و به تعمیری که مربوط به زبان و ادبیات است و یک بلاک آن نیز مربوط به مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان است، وارد شدند و گفتند که ما از لوی سارنوال حکم داریم تا شما این تعمیر را تخلیه کرده و به دسترس صدیق افغان قرار دهید.»
خانم پوپل می‌گوید: در جریان این ماجرا افراد پولیس با خشونت برخورد کرده و دانشمندان اکادمی علوم را می‌خواستند بیرون بکشند و تعمیر را غصب کنند و در اختیار صدیق افغان قرار دهند.
رییس اکادمی علوم می‌گوید که این افراد فردا صبح (یکشنبه ۲۹ سرطان) باز آمدند و گفتند ما از دادستانی حکم داریم و می‌خواهیم که تعمیر را طور عاجل تخلیه کرده و در اختیار ما قرار دهید؛ من قرار آن‌ها را مطالبه کردم و آنان قراری را نشان دادند که جعلی است و دادستان کُل حکم نداده است.
او می‌گوید که این تعمیر بیشتر از پنجاه سال پیشینه دارد و به نام «پشتو تولنه» خریداری گردیده است و حالا با اکادمی علوم یکجا شده که مرکز زبان ادبیات در آن قرار دارد.
خانم پوپل تأکید کرد: دانشمندان اراده دارند تا از این تعمیر دفاع کنند و به هیچ شکلی از اشکال و به‌هیچ حکمی ما حاضر نیستیم تا تعمیر زبان و ادبیات را از دست بدهیم؛ این تعمیر ملکیت اکادمی علوم است و ادارۀ اکادمی علوم می‌داند نظر به تشکیل هر بخش، برای هر دیپارتمنت چقدر اتاق داده شود.
رییس اکادمی علوم تأکید می‌کند: این نخستین‌بار شاید در تاریخ کشور باشد که پولیس و دادستان‌ها در کارهای داخلی یک اداره دخالت می‌کنند و می‌گویند که کدام تعمیر به کدام بخش داده شود.
خانم پوپل تصریح کرد: «صدیق افغان رییس مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان سالِ گذشته هم چنین اقدامی را انجام داد و در منزل دوم که نشرات اکادمی علوم قرار داشت و یکی از بخش‌های فعال اکادمی علوم بود؛ همه وسایل این بخش را به کوچه انداخت و تعمیر را گرفت؛ ما ده مجله علمی تحقیقی داریم که در این بخش چاپ می‌شد و متأسفانه این بخش را به حالتی قرار داده است که به کارهای خود درست رسیده نمی‌توانند»
رییس اکادمی علوم گفت: مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان یک تشکیل سیزده نفره است و آقای صدیق افغان در جنب اکادکی علوم فعالیت علمی دارد؛ اکادمی علوم نظر به نیازمندی‌های آن‌ها یک تعمیر را در اختیارشان گذاشته که کاملاً کفایت می‌کند.
اما صدیق افغان رییس مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان می‌گوید: «رهبری اکادمی علوم با داشتن تعصبات خاص در برابر مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان قدعلم کرده و همه دست‌آوردهای این مرکز را نادیده گرفته و در صدد تخریب و تضعیف این مرکز می‌باشد.»
صدیق افغان هم‌چنان می‌افزاید: رییس اکادمی علوم با ارگ نزدیکی دارد و توسط ارگ حمایت می‌شود.
رییس مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان تأکید می‌کند که او از سال‌های گذشته بدین‌سو با رهبری آکادمی علوم مشکل دارد. او می‌گوید: «در جریان این سال‌ها تیل موتر این مرکز بدون در نظرداشت مواد قانون مصادره می‌شود؛ لقب فیلسوفی جهان را که کشورهای مختلف روی آن مُهر تائید گذاشته‌اند و مطابق به قانون دارای امتیازات مادی و معنوی می‌باشد، می‌گویند مانع قانونی دارد.»
او افزود: در کنار این، پرسونل علمی مرکز ریاضی فلسفی جهان بدون موافقۀ آن‎ها تغییر و تبدیل می‌شود. همچنان آثاری که در این مرکز نوشته می‌شود، آکادمی علوم آن را به نشر نمی‌رساند.
آقای افغان با بیان این‌که رهبری اکادمی علوم در جریان سال‌های گذشته تشکیل مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان را که ۱۵۰ تن بوده است، کوچک کرده است.
او می‌گوید: «حکم رییس جمهور است که هیچ کسی تشکیلات این مرکز را غرض گرفته نمی‌تواند؛ اما تشکیل ما در جریان سال‌های گذشته کوچک شده است.»
رییس مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان می‌گوید: این مرکز در جریان سال‌های گذشته چندین تعمیر داشته و مصروف فعالیت بوده است؛ اما به دلایل نامعلوم این دفاتر از نزد این مرکز گرفته شده است.
او می‌افزاید: تعمیری که به‌نام مرکز زبان و ادبیات نام‌گذاری شده است، بر بنیاد اسناد دست داشته، این ساختمان به مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان تعلق دارد.
صدیق افغان تأکید می‌کند که او این ساختمان را برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و لابراتور این مرکز مطالبه کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.