این چیزها را هرگز به دهان نبــریــــد

گزارشگر:4 اسد 1393 - ۰۳ اسد ۱۳۹۳

mnandegar-3قرچ‌قرچ جویدنِ چیپس و جرعه‌جرعه نوشیدنِ نوشابه‌های رژیمی نه‌تنها اندازۀ دور کمرِ شما را افزایش می‌دهد، بلکه سبب آسیب رسیدن به دندان‌های مرواریدی‌تان نیز می‌گردد. به گفتۀ جنیفر جبلو، جراح فک و دندان در نیویارک، «بسیاری از خوراکی‌هایی که مردم می‌جوند یا گاز می‌زنند، می‌تواند به دندان‌ها، لثه، زبان و فکِ آن‌ها آسیب برساند.»
از آن‌جا که با اکراه به دندان‌پزشکی می‌روید، پس به‌منظور هرچه دورتر ماندن از چوکی دندان‌پزشکی، باید توجه بیشتری به آن‌چه در دهان‌تان می‌گذرد، نشان دهید. در این‌جا به چند مورد از مضرترین خوراکی‌هایی که به دندان‌ها، لثه، زبان و فکِ شما آسیب می‌رسانند، اشاره می‌شود.
نوشابه‌های رژیمی مینای دندان را از بین می‌برند
به‌رغم وجود این شایعۀ محبوب که «نوشیدن نوشابه‌های رژیمی به بدیِ خوردن داروهای متامفتامین‌دار نیست»، در این‌جا به چه‌گونه‌گی انتشار این داستانِ ساخته‌گی می‌پردازیم.
بنا به یافته‌های حاصل از مطالعات انجام شده در General Dentistry در سال گذشته، بلعیدن ترکیبات بسیار اسیدی ـ از جمله نوشابه‌های گازدار رژیمی یا متامفتامین‌‌‌دار ـ می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد، و این امر منجر به مسایل جدیِ مربوط به دندان و نیز لک شدنِ آن‌ها می‌گردد. بنابراین با آن‌که بسیاری از دندان‌‌پزشکان با خوردن داروهایی چون متامفتامین جهت بهبود سریع‌تر دندان‌ها موافق هستند، اما نوشابه‌های گازدار هم‌چنان دشمن دندان‌های مرواریدیِ شما محسوب می‌شوند.
اسنیکرهای منجمد (چاکلیت‌های سفت)
به گفتۀ داکتر Jablow. Sorry: زمانی که چیز سفتی را به‌ویژه با دندان‌های جلو، گاز می‌زنید، مسیر فشار می‌تواند سبب ایجاد ترک در دندان شده و سیگنال‌های درد را به مفصل گیجگاهی ـ فک ارسال نماید. بنابراین یک گاز جانانۀ چاکلیتی از چاکلیتِ منجمد شدۀ سفت، می‌تواند علاوه بر دندان‌ها، به ماهیچه‌ها و رباط‌ها نیز صدمه بزند. اما فکر می‌کنم چاکلیتِ نرم بهتر از دندان‌های ترک خورده باشد!
جواری
به گفتۀ داکتر دندان‌پزشکPaul Levi، استاد دانشکدۀ دندان‌پزشکی، احتمال تجمع غذای نرمِ ریشه‌دار به هنگام جویدن در میان دندان‌ها وجود دارد و همین امر، سبب آسیب رساندن به بافتِ لثه می‌شود.
مقصر اصلی: رشته‌های ابریشمی بلال که غیرممکن است بتوان آن‌ها را کاملاً از چوب ذرت جدا نمود. البته شما مجبور نیستید به‌طور کامل از خوردن این محصول تابستانی صرف‌نظر کنید ـ فقط کافی است پیش از خوردن، دانه‌های ذرت را از چوب آن جدا نمایید.
نوشیدن چای یا قهوۀ داغ
به گفتۀ داکتر لوی، همان‌طور که دست می‌سوزد یا زانو خراش برمی‌دارد، نوشیدن مایعاتِ بسیار داغ نیز به لایۀ سطحی پوست زبان و سقف دهانِ شما آسیب خواهد رساند. این اتفاق بسیار بدتر از خراش زانو می‌باشد، چرا که ما معمولاً دردی بر روی زبان حس نمی‌کنیم و با آن‌که زبان نسبتاً سریع بهبود می‌یابد، اما با هر بار نوشیدن یا خوردن و عبور غذا از روی این لایۀ بی‌حفاظ، اعصاب زبان، آسیب وارده را با درد، مجدداً به ما یادآوری می‌کند. چند لحظه صبر کنید و سپس به آرامی شروع به نوشیدن نمایید.
جویدن یخ
فشار ناشی از جویدن تکه‌های یخ به ماهیچه‌های اطراف فک وارد شده و در نتیجه به هنگام باز و بسته شدن دهان، احساس درد می‌کنیم. به‌علاوه، جویدن چیزهای سفت می‌تواند سبب ایجاد ترک‌های بسیار ریز بر روی دندان‌ شود. خوردن انواع بادام هم ریسک مشابهی دارد، اما در صورت تهیۀ آن به‌صورت در باز، دیگر فک خود را با پوسته سختِ آن دچار دردسر نخواهید ساخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.