محورهای مذاکرات نشست سران ناتو

گزارشگر:12 اسد 1393 - ۱۱ اسد ۱۳۹۳

mnandegar-3نخست وزیرانگلیس شش هفته مانده به نشست ناتو در ولز، در نامه‌یی به سران کشورهای عضو و دبیرکل این سازمان، خواستار تغییر در اساسنامه ناتو و تجدید نظر در روابط آن با روسیه وطرح های این سازمان بعد از خروج نیروهایش از افغانستان شد. دیوید کامرون در نامه خود به سران ۲۸ کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اندرس فوگ راسموس دبیر کل این سازمان، همچنین با اشاره به تهدیدات جدید امنیتی و بروز بحران های جدید منطقه‌یی ، تشکیل یک نیروی واکنش سریع برای حضور نیروهای آن در حوزه خاورمیانه و نواحی بحران خیز و افزایش بودجه ناتو را مورد توجه قرار داده است.
نخست وزیر انگلیس در این نامه که متعاقب گزارش اخیر کمیسیون دفاعی پارلمان این کشور منتشر شده ، با اشاره به اینکه این اولین نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دراین کشور از زمان برگزاری آن در سال ۱۹۹۰ میلادی در لندن و درست در پایان جنگ سرد است، گفت : نشست آتی یک نقطه عطف به دلیل ترسیم دوره جدیدی برای ناتو و برای اروپا آزاد و در صلح شمرده می شود.
وی افزود : در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز (همانند سال ۱۹۹۰ میلادی)، جهان بیش از هر زمان دیگری غیرقابل پیش بینی است و مواجه با یک نقطه عطف دیگر در تاریخ ناتو می باشیم.
دیوید کامرون در تشریح بحران ها و تحولات در پیش روی ناتو، گفت: در افغانستان ماموریت نیروهای جنگنده ناتو درحال پایان است و در شرق اروپا ، روسیه با الحاق غیرقانونی کریمه و ایجاد بی ثباتی تهاجمی در اوکراین، توافق ها را زیرپا گذاشته و در جنوب ( ناتو)، شیپور بی ثباتی از شمال آفریقا تا منطقه ساحل و نیز در سوریه و عراق و سراسر خاورمیانه دمیده شده است.
کامرون در این نامه که پس از تصویب تحریم های جدید اروپا و آمریکا علیه روسیه منتشر می شود، پنج هدف را برای این نشست برمی شمرد که نخستین آن بحران اوکراین و نقش روسیه در تحولات این کشور است.
نخست وزیر انگلیس گفت: شش ماه از بحران اوکراین سپری می شود و ما بایستی بر روی اقدامات بلند مدت با هدف تقویت توانایی پاسخ سریع به هرگونه تهدید، اطمینان بخشی به متحدین مان که نگران از امنیت کشورشان هستند و ایجاد بازدارندگی در برابر هرگونه تجاوز احتمالی روسیه توافق کنیم.
نخست وزیر انگلیس اضافه کرد : ما همچنین بایستی درباره جدول جدید تمرین های ناتو که منطبق با تهدیدات جدید امنیتی ، بازسازی زیرساخت های ضروری و تجهیزات و لوازم است و نیز تقویت نیروی واکنش سریع ناتو توافق کنیم. این امر ما را قادر می سازد که پاسخ سریع تری به هر گونه تهدید صورت گرفته، علیه هر یک از اعضا بدهیم.
وی افزود: ما بایستی همچنین در روابط بلند مدت مان با روسیه تجدید نظر کنیم. در حالی که ناتو فقط بدنبال مشارکت با روسیه و نه تهدید علیه این کشور است، این واضح است که روسیه، ناتو را به عنوان یک رقیب نگاه می کند.
وی در تشریح هدف دوم نشست ناتو گفت : ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان در حال پایان است و ما بایستی ملاحظه کنیم که چگونه می خواهیم در سال های در پیش رو از دولت این کشور حمایت کنیم . توقف پیشرفت های صورت گرفته، سبب خواهد شد که این کشور بار دیگر به محلی امن برای تروریست ها تبدیل شود.
کامرون گفت: ما بایستی در ماموریت‌های جدید ناتو، مساله آموزش و مشاوره برای نیروهای امنیتی افغانستان از سال آینده میلادی (بعد ازخروج نیروهای ناتو در دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی) مورد توجه قرار دهیم ،ضمن اینکه بایستی درباره کمک های مالی به نیروهای این کشور بحث کنیم.
نخست وزیر انگلیس هدف سوم این نشست را بحث درباره خطرات و چالش های جدید امنیتی از جمله تروریسم ، حملات سایبری و اختلافات منطقه ای عنوان کرد و افزود:ناتو بایستی این توانایی را داشته باشد که بتواند به این تهدیدات امنیتی در حال تغییر، پاسخ دهد .
کامرون با بیان اینکه اقتصاد اعضای ناتو در حال احیا بوده و لازم است در بخش های دفاعی سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد، افزود: در حالی که ما برای نیروهای کشورمان سرمایه گذاری می کنیم ، بایستی حمایت عملی از دیگر کشورهای عضو نیز که نیازمند تقویت نیروهای امنیتی شان هستند ، صورت دهیم.
وی افزود: در نشست ناتو در ولز من تمایل دارم که بر روی ایجاد یک قابلیت جدید دفاعی برای ماموریت های ناتو در دیگر بخش های جهان برای مثال در گرجستان و یا خاورمیانه به توافق برسیم.
نخست وزیر انگلیس هدف دیگر نشست ولز را همکاری ناتو با دیگر اتحادیه ها و کشورهای جهان در زمینه حفظ و برقراری قوانین و نظم بین الملل ، توسعه دمکراسی و آزادی و نیز ارزش های غربی توصیف کرد.
دیوید کامرون دیگر هدف نشست آتی ناتو را حمایت معنوی و مادی از نیروهای مسلح عضو این اتحادیه برشمرد و گفت که یکی از اولویت های وی، امضای منشور نیروهای مسلح پیمان آتلانتیک از سوی اعضا می باشد.
وی گفت : اجلاس سران در ولز بایستی ثابت کند که متحدینی قوی بوده که ضمن دفاع از صلح و ثبات جهانی و ایجاد محیط امن برای رشد اقتصاد، می توانند به ۹۰۰ میلیون نفر از شهروندانش این تضمین را بدهند که قادرند از آنان در برابر تهدیدات امنیتی پیچیده و غیرقابل پیش بینی حفاظت کنند.
کمیته دفاعی پارلمان انگلیس پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود وقایع اخیر اوکراین نشان داد که ناتو آمادگی کافی را برای مقابله با حملات روسیه علیه یکی از اعضای این اتحادیه ندارد .
در گزارش این کمیته که اخیرا منتشر شد، آمده است: بحران اوکراین موید ناکارایی جدی در آمادگی ناتو در مواجهه با تهدیدات است و بر این اساس نیاز به اصلاحات بنیادین در این اتحادیه احساس می شود.این کمیته بر این اساس خواستار حضور مستمر نیروهای ناتو و تجهیزات نظامی آن در کشورهای آسیب پذیر حوزه بالتیک از جمله استونی ، لتونی و لیتوانی شد.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، اتحادی متشکل از ۲۸ کشور از آمریکای شمالی و اروپا است که با امضای پیمان آتلانتیک شمالی در ۴ آوریل ۱۹۴۹ بین ۱۰ کشور اروپایی، کانادا و ایالات متحده امریکا در واشنگتن، تاسیس شد و مقر آن شهر بروکسل، پایتخت بلژیک شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.