رحیمی: مدرنیزه‎ساختن زراعت به سود اقتصاد افغانستان است

گزارشگر:19 اسد 1393 - ۱۸ اسد ۱۳۹۳

mnandegar-3وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید که مدرنیزه‎کردن زراعت افغانستان، در زمینۀ رشد اقتصاد کشور موثر واقع می‎شود.
مسوولان وزارت زراعت و مالداری افغانستان، آغاز برنامه ترویج زراعت با تکنالوژی پیشرفته را موفق، موثر و ساده عنوان کرده و تداوم این برنامه را به نفع رشد اقتصاد دهقانان کشور می‌دانند.
برنامه ترویج زراعت به سیستم عصری از سوی وزارت زراعت و مالداری به همکاری مالی امریکا و کمک تخنیکی دانشگاه‌های امریکایی در افغانستان به پیش برده می‌شود.
محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و مالداری افغانستان روز شنبه در مراسم گرامی‎داشت از روز مزرعه، این برنامه را موثر خواند و گفت تلاش می‌کنند تا آنرا به تمام ولایات افغانستان گسترش بدهند.
او گفت: «دانشگاه‌های مریلاند، واشنگتن ستید، پردو، تحت رهبری دانشگاه کالفورنیا دیفس در بخش زراعت افراد تخنیکی خود و دستآوردهای خود را به نمایش می‌گذارند تا دهاقین و مامورین ترویج در افغانستان بیاموزند علاقه مندی وزارت زراعت این است که این پروگرام توسعه پیدا کند.»
به اساس معلومات وزارت زراعت و مالداری افغانستان، این برنامه از حدود دو سال به این طرف در کابل، ننگرهار، بلخ، هرات، سمنگان و کاپیسا عملاً آغاز شده است.
به گفتۀ مسوولان وزارت زراعت افغانستان، در این برنامه بیشتر تلاش صورت گرفته تا طریقه کشت، آبیاری و جمع آوری حاصلات به سیستم ساده و بدون استفاده از مواد کیمیاوی صورت گیرد.
یک بخش این برنامه ترویج زراعت برای زنان می باشد که قرار معلومات وزارت زراعت افغانستان برای شماری زیاد از زنان از طریق مراکز تعلیمی و فارم های زراعتی در بخش ترویج زراعت آموزش داده شده است.
محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و مالداری راه اندازی برنامه تعلیمی برای زنان افغان در بخش ترویج زراعت را یک برنامه استثنایی دانسته و می گوید، زنان در شهر ها نیز می توانند از آن استفاده موثر نمایند: هیچ وقت در وزارت زراعت چنین کار بزرگ برای خانم ها نبوده و این یک ابتکاریست که فوق‌العاده نیاز است در افغانستان خانم‌ها اگر سه بسوه و چهار بسوه زمین داشته باشد در حویلی خود فوق‌العاده می‌توانند از آن استفاده کنند و از این طریق اقتصاد شان بهتر شود.»
آقای رحیمی ضمن تأکید بر بیرون نشدن زراعت از شهرها می‌گوید، زنان می‌توانند پس از ختم آموزش‌های نظری و عملی با ایجاد فارم های کوچک زراعتی زنان در ولسوالی ها را نیز تحت پوشش قرار دهند.
هر چند عایدات زراعتی بخش عمده از اقتصاد افغانستان خوانده می شود، اما انتقاد های موجود اند که ظرف ۱۳ سال گذشته توجه لازم به این بخش صورت نگرفته است.
اما وزارت زراعت و مالداری افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که با نهادینه شدن این برنامه و ایجاد فارم‌های زراعتی در کشور تغییرات خوب در بخش زراعت رونما گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.