پروندۀ شهادت استاد ربانی به کجا کشیده شد؟

گزارشگر:جمشيد يما - ۲۸ سنبله ۱۳۹۱

عبدالستار مراد عضو ارشد جمعیت اسلامی افغانستان و نمایندۀ جمعیت در کمیسیون بررسی پروندۀ شهادت استاد ربانی می‌گوید، تمامی افراد خورد و کلان داخلی ‌که در ترور استاد نقش داشتند، دستگیر گردیده‌اند.
آقای مراد می‌افزاید: پروندۀ شهادت استاد ربانی زیر بررسی قرار دارد و کمیسیون حقیقت‌یاب که در آن نماینده‌گان امنیت ملی، نمایندۀ جمعیت اسلامی و نماینده‌گان رهبری حکومت قرار دارند، به کارهای شان ادامه می‌دهند.
به گفتۀ این عضو کمیسیون بررسی پروندۀ شهادت استاد ربانی، افغان‌هایی‌که در خارج از کشور هم در ترور استاد نقش داشتند، تثبیت شده‌اند؛ اما تاکنون دستگیر نگردیده‌اند.
مراد گفت: حکومت پاکستان چندتن را به اتهام دست‌داشتن در ترور رهبر جهاد و مقاومت دستگیر کرد، اما بررسی‌های امنیت ملی افغانستان نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ‌گونه دخالتی در ترور استاد شهید نداشته اند؛ کسانی‌که در بیرون کشور به ویژه پاکستان هستند، تاحالا دستگیر نشده‌اند، پاکستان هم وعده‌هایی داده؛ اما تاکنون به هیچ وعدۀ خود عمل نکرده است.»
به گفتۀ آقای مراد، افراد دستگیر شده، همه اعضای گروه طالبان و مقام‌های سابق این گروه هستند، تاکنون علایمی‌که نشان بدهد به جز طالبان کدام سازمان دیگر در پشت ترور استاد قرار داشته‌ باشد، وجود ندارد.
عضو ارشد جمعیت اسلامی گفت که همکاری میان امنیت‌ ملی افغانستان و سازمان استخباراتی پاکستان در خصوص پروندۀ شهادت استاد ادامه دارد، اما تاحالا هیچ نتیجۀ را در پی نداشته است.
عبدالستار مراد گفت: پروند‌های کلان، مثل ترور استاد بسیار پیچیده است و چهره‌های اصلی‌که در پشت این‌گونه رویدادها قرار می‌داشته باشند، هیچ‌گونه ردپایی از خود برجا نمی‌گذارند.
عضو جمعیت اسلامی با اظهار خرسندی از همکاری‌های رییس‌جمهور کرزی گفت که حامد کرزی در خصوص شناسایی عاملان ترور رهبر جمعیت اسلامی، تلاش و زخمت زیاد کشیده و حتا در برخی موارد امکانات ویژه‌یی را در اختیار تیم حقیقت‌یاب برای ریشه‌یابی و دریافت قاتلان استاد، قرار داده است.
«نبود محور»
عبدالستار مراد عضو ارشد جمعیت اسلامی افغانستان گفت که در نبود استاد ربانی، در سطح کشور وزنه‌یی‌که بتواند تمامی ملیت‌های ساکن در کشور را دور یک محور واحد جمع کند، دیگر وجود ندارد.
مراد گفت: استاد یگانه شخصیتی بود که هم مردم اعم از تاجیک‌ها، ازبیک‌ها، هزاره‌ها، پشتون‌ها، نورستانی‌ها، بلوچ‌ها در محور او می‌چرخیدند و او را به حیث رهبر خود قبول داشتند؛ اما حالا کسی‌که ملیت‌های پارچه‌شده را دورهم جمع کند، دیگر وجود ندارد.

«فقدان رهبری جمعیت»
مراد در خصوص وضعیت جمعیت اسلامی در نبود رهبر فقید آن گفت: جمعیت اسلامی افغانستان حالا به فقدان رهبری مواجه شده است، تاکنون که یک سال از شهادت استاد می‌گذرد، ما کنگرۀ جمعیت را برگزار کرده نتوانستیم. در میان اعضای جمعیت، حالا کسی که حرف اول و آخر را بزند و همه به او بیعت کنند، دیگر وجود ندارد.
عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی هشدار داده می‌گوید: «اگر اعضای جمعیت اسلامی افغانستان به خود نیایند و به زودی از خودخواهی و بزرگ‌نمایی نگذرند و یک خورد و یا بزرگ خود را به حیث رهبر نپذیرند، جمعیت اسلامی و اعضایش همه به اضمحلال و نابودی مواجه خواهند شد.»
او با لحن‌ کنایه‌آمیز از رهبران و بستگان جمعیت اسلامی افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت: «به جز استاد عطا محمد نور که در یک سال گذشته پروندۀ استاد را دنبال کرده، از مقام‌های ارشد جمعیت یک تن دیگر هم به این فکر نبوده و هیچگاهی از آن یاد نکرده اند؛ آن‌ها همه به فکر چوکی، مقام و مرتبت خود بوده و هستند.»
استاد عطا محمد نور والی بلخ و از اعضای ارشد جمعیت اسلامی، خواهان اعدام معصوم استانکزی عضو شورای عالی صلح که عامل انتحاری را به خانۀ استاد شهید برده بود، شده است.
آقای نور گفته بود که افرادی که در ترور استاد ربانی دست داشتند در رده‌های بلند حکومت مصروف کار هستند.
اما عبدالستار مراد عضو دیگر جمعیت از اظهار نظر در خصوص اظهارات استاد عطا خود داری کرد.
استاد برهان‌الدین ربانی رهبر جهاد و مقاومت، رییس جمهور پیشین کشور و رهبر فقید جمعیت اسلامی افغانستان سال گذشته در چنین روزی، از سوی یک فرد انتحاری که خود را پیام‌آور صلح معرفی کرده‌ بود در کابل به شهادت رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.