عفو بین‌الملل خواستار مجازات نیروهای ناتو در افغانستان شد

گزارشگر:21 اسد 1393 - ۲۰ اسد ۱۳۹۳

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ضمن درخواست مجازات ارتش امریکا که در حال خروج از افغانستان است‌، گزارش داد خانواده‌های هزاران تن از غیرنظامیان افغان که به دست نیروهای امریکایی کشته شده‌اند، بدون اجرای عدالت درباره آن‌ها و یا پرداخت غرامت رها شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این گزارش آمده است که این سازمان شواهدی از سیستم ناکارآمدی قضایی ارتش امریکا جمع آوری کرده که در آن بخشودگی در ارتباط با کشته‌ها و مجروحین افغانستانی در جریان عملیات ائتلاف ناتو از سال ۲۰۰۱ امری عادی در نظر گرفته شده است.mnandegar-3
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان معمولاً از نیروهای امریکایی به دلیل تلفات غیرنظامی به شدت انتقاد می‌کند اما نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت (ایساف) می‌گویند که این نیروها تمام اظهارات مجروحان را جدی می‌گیرند و درباره هر واقعه‌ای تحقیق می‌کنند.
در این گزارش آمده است، محققان عفو بین‌الملل در مصاحبه با ۱۲۵ افغانی اطلاعات دست اولی درباره ۱۶ حمله جداگانه که منجر به مجروح شدن غیرنظامیان شده، به دست آورده و همچنین اطلاعاتی از ۹۷ واقعه گزارش شده از سال ۲۰۰۷ جمع آوری کرده‌اند.
در این گزارش با عنوان «رها شده در تاریکی» آمده است: بعد از بررسی وقایعی که در آن‌ها غیرنظامیان توسط نیروهای امریکایی کشته شدند، هرجایی که شواهد قابل قبول و کافی وجود داشت مظنونان تحت پیگیرد قانونی قرار می‌گیرند.
سازمان عفو بین‌الملل در این گزارش، یک عملیات بمباران هوایی توسط امریکایی‌ها در سال ۲۰۱۲ را شرح می‌دهد. در این بمباران که در منطقه کوهستانی از ولایت لغمان روی داد و زنان در حال جمع آوری هیزم را هدف قرار داد، هفت زن و دختر کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.
غلام نور که دختر ۱۶ ساله‌اش را در این حمله از دست داد، پس از اینکه شنید نیروهای ناتو ادعا می‌کنند در این حمله تنها شورشیان کشته شده‌اند اجساد این زنان را با خود به مرکز آورد.
او به سازمان عفو بین‌الملل گفت: ما باید به آن‌ها نشان می‌دادیم که کسانی که کشته شدند زن بودند. من هیچ قدرتی ندارم تا از نیروهای بین‌المللی بپرسم چرا نیروهای ناتو این کار را کردند، من نمی‌توانم آن‌ها را به دادگاه بخوانم.
به گفته این سازمان روستاییان از این اقدامات به مسوولان منطقه‌یی شکایت کردند اما نیروهای بین‌المللی در افغانستان از جریان قانونی این کشور در امان هستند و هیچ کس تاکنون برای تحقیق این حمله با اعضای خانواده قربانیان تماس نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.