اردوغان رییس‌جمهور شد / انتخابات ترکیه در ۹ ساعت نتیجه داد؛ اما انتخابات افغانستان ۵ ماه است که ادامه دارد

گزارشگر:21 اسد 1393 - ۲۰ اسد ۱۳۹۳

ماندگار
هیأت عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور با کسب اکثریت آرا پیروز شده است.
انتخابات ترکیه در ۹ ساعت اول روز یک‌شنبه، تمام شد؛ اما انتخابات افغانستان بیش از چهارماه می‌شود که ادامه دارد.
برخی از شخصیت‌های مهم در افغانستان از انتخابات ترکیه و پیروزی رجب طیب اردوغان استقبال کرده‌اند.mnandegar-3
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و از بنیان‌گذاران طرح دولت ملی در افغانستان، در پیامی که در صفحه فیسبوکش به نشر رسیده، انتخابات ترکیه را مورد ستایش قرار داده است. او در پیامش نوشته است که پیروزی رجب طیب اردوغان، صدراعظمی که با محبت مردم‌اش به ریاست جمهوری ترکیه مفتخرانه تکیه زد، قابل نهایت تحسین و تمجید می‌باشد.
آقای مسعود گفته است: «به نیابت بنیاد شهید مسعود، این پیروزی را از صمیم قلب برای ملت سربلند ترکیه تبریک می گوییم»
در این پیام آمده است: «اردوغان، مردی که اسلام و دموکراسی را چنان با هم آمیخت که ترکیه امروزی را باعث افتخار همه مسلمانان جهان ساخت؛ سرزمینی که شهید مسعود همواره در آرزوی دیدن و زیارت آن دیار عزیز بود.»
ترکیه و افغانستان
ترکیه و افغانستان روابط استراتژیک و تاریخی دارند. این دو کشور، همزمان روند دموکراتیزه‌ساختن دولت و ساختارهای سیاسی- اجتماعی‌شان را آغاز کردند. به دلایلی، این پروسه در ترکیه موفق شد و این کشور امروزه در زمرۀ کشورهای توسعه‎یافته قرار دارد؛ اما افغانستان تغییر قابل ملاحظه‎یی را پس از گذشت ۹۰ سال در خود نمی‎بیند!
اگر از مرور تاریخ دو کشور بگذریم، طی ده سال گذشته، ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان رهبر قدرت‌مند حزب عدالت و توسعه، پیشرفت قابل ملاحظه‎یی در تمامی عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته است و هم‌اکنون انقره، به عنوان یکی از قدرت‏‎های بزرگ منطقه در عرصۀ روابط بین‏‎المللی مطرح است؛ اما در ده سال پسین، افغانستانِ تحت رهبری حامد کرزی، به‎رغم حمایت بی‎پیشینۀ جامعۀ جهانی و هزینۀ ده‎ها میلیارد دالر، همچنان از لحاظ اقتصادی وابسته به کشورهای خارجی، و از لحاظ اجتماعی و فرهنگی – به دلیل سیاست‎های به‌شدت قومی و قبیله‎یی رهبری حکومت افغانستان – تکه‌تکه و پارچه‎پارچه، و در عرصۀ روابط خارجی هم هیچ حرفی برای گفتن و مطرح کردن ندارد.
انتخابات ترکیه و افغانستان، فاصلۀ عقلانیت سیاسیِ رهبران دو کشور را به وضوح نشان می‎دهد. نتیجۀ انتخابات ریاست‎جمهوری ترکیه، طی یک ساعت پس از ختم رأی‌گیری مشخص می‎شود؛ اما انتخابات افغانستان دست‎‏کم پنج ماه می‌شود که نتیجه‎یی ندارد و معلوم نیست چه کسی رییس‎جمهور این کشور خواهد شد.
نگاه قوم‎گرایانۀ رییس‎جمهوری افغانستان، یکی از عمده‎ترین دلایل به‎ بن‎بست خوردن این پروسه است. ما تا اکنون به مرحله‎یی نرسیده‎ایم که یک‎دیگرمان را در ساختارهای دولتی و سیاسی تحمل کرده و بپذیریم. سیاست ما در جهان امروز، سیاست حذف و نابودساختن است. دنبال‌کردن چنین سیاستی، نتیجه‎یی جز بحران و کشمکش و عقب‎مانی ندارد.
برای درمانِ دردهای تاریخی و ملی‎مان، بسیاری از تحلیلگران، ترکیه را الگویی برای افغانستان می‎دانند و پیشنهاد می‎کنند که کابل با توجه به شباهت‎های تاریخی و فرهنگی که با انقره دارد، می‎باید از پروسه‎های دموکراتیک و مدرنِ این کشور درس بگیرد و راه‎کاری را برای عبور از بن‎بست و بحران طاقت‌فرسایی‌که با آن دست‎وپنجه نرم می‎کند، جست‎وجو نماید.
اردوغان
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتایج رسمی به دست آمده از شمارش ۹۹ درصد آرای اخذ شده حاکی از آن است که اردوغان با اختصاص ۵۲ درصد آرا توانست در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شود.
شمارش آرا همچنین نشان داد اکمل الدین احسان اوغلو رقیب اصلی مخالف اردوغان ۳۸ درصد آرا را به دست آورده است. صلاح الدین دمیرتاش نیز در این انتخابات تنها ۹٫۶ درصد آرا را از آن خود کرده است.
رییس هیأت عالی انتخابات ترکیه در کنفرانسی خبری تایید کرد، نتایج اولیه نشان می‌دهد اردوغان اکثریت آرا را در این انتخابات به دست آورده است.
وزیر دادگستری ترکیه نیز در صفحه توییتر رسمی این وزارتخانه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، رجب طیب اردوغان از طرفدارانش برای انتخاب وی به عنوان دوازدهمین رییس‌جمهور ترکیه تشکر کرد.
نخست‌وزیر کنونی ترکیه پیش‌تر گفته بود، ملت اراده خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به نمایش گذاشت.
این نخستین‌بار در جمهوری ترکیه بود که انتخاب رییس‌جمهوری به رای مستقیم شهروندان گذاشته شد.
اولین انتخات
مقام ریاست جمهوری در ترکیه تاکنون عمدتاً تشریفاتی بوده، اما یکی از وعده‌های رجب طیب اردوغان، افزایش اختیارات رییس‌جمهوری بوده است.
او در جشن پیروزی دردفتر مرکزی حزب عدالت و توسعه، گفت که با این انتخابات، «عصر جدیدی برای ترکیه» فرا رسیده است.
این رییس‌جمهور منتخب ترکیه همچنین وعده «دوران وفاق اجتماعی» را داده و گفته است «بیایید بحث‌ها درباره ترکیه سابق را کنار بگذاریم.»
هم‌زمان هواداران اردوغان و حزب او، عدالت و توسعه، با شادی و پایکوبی به خیابان‌ها آمدند. احسان‌اوغلو نیز پیروزی اردوغان را تبریک گفته است.
رجب طیب اردوغان در سخنرانی پیروزی‌اش در انقره، این انتخابات را یک پیروزی هم برای هوادارانش و هم برای دیگران خوانده است.
مراسم تحلیف او حدود سه هفته دیگر در روز ۲۸ اگست برگزار می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.