اوج ناامنـی در پـروان افزایش افراد مسلح غیرمسوول و حضور طالبان

گزارشگر:ناجیه نوری/ 22 اسد 1393 - ۲۱ اسد ۱۳۹۳

گسترش نا امنی در ولایت پروان، نگرانی شورای امنیت ملی افغانستان، نماینده‏‎گان مردم، مقام‎های محلی و شهروندان این ولایت را به بار آورده است.

نماینده‌گان ولایت پروان می‌گویند، از سه ماه بدین طرف ناامنی‌ها در پروان به شدت افزایش یافته و در طی این سه ماه بیشتر از ۹۲ نفر در این ولایت کشته و زخمی شده‌اند.
این نماینده‌گان با انتفاد از عملکرد ضعیف مسوولان امنیتی می‌گویند، بی‌توجهی حکومت سبب شده تا حضور افراد مسلح غیرمسوول سبب ناامنی و درگیری‌های مسلحانه در این ولایت گردد.mnandegar-3
اما مسوولان امنیتی پروان می‌گویند، در ماه‎های اخیر توجه نیروهای امنیتی به مسایل انتخابات متمرکز شد و این مسأله سبب گردید تا افراد مسلح غیر مسوول از این خلا استفاده کنند و سبب ناامنی در این ولایت شوند.
اما نماینده‌گان این ولایت با رد این ادعا می‌گویند، ناامنی‌های پروان هیچ ارتباطی به جنجال‌های انتخاباتی ندارد و نباید مشکلات امنیتی پروان را به جنجال‌های انتخاباتی ربط داد.
باشنده‌گان ولایت پروان از آزار و اذیت و دزدی‌های‌ افراد مسلح غیر مسوول به ستوه آمده‎اند و خواهان توجه نیروهای امنیتی به این بحران هستند.
به گفتۀ آنان، در چند ماه اخیر عبور مسافران از این مسیر به خصوص در شب بسیار خطرناک شده و افراد مسلح با پایین‎کردن مسافرین وسایل‎شان را به سرقت می‎برند و حتا برخی از راننده‎ها و مسافران از سوی دزدان کشته و زخمی شده‎اند.
در همین حال، شماری از باشنده‎گان ولسوالی‎های پروان از افزایش حضور مخالفان مسلح دولت نیز در این ولسوالی‌ها خبر می‎دهند. آنان می‎گویند که هم‌‍اکنون بخشی از دره‎های ولسوالی سیاه‎گرد، ولسوالی شینواری و مناطقی از ولسوالی کوه‎صافی پروان عملاً در کنترل طالبان قرار دارد.
اوضاع وخیم
ذکیه سنگین نماینده مردم ولایت پروان در مجلس نماینده‌گان می‌گوید، ولایت پروان تنها در روز اول عید رمضان ۶ نفر کشته و بیش از ۱۴ نفر زخمی داشته است و این آمار نشان می‌دهد که وضعیت امنیتی پروان تا چه اندازه وخیم است.
این عضو مجلس همچنان گفت، از سه ماه بدین‌طرف در ولایت پروان بیش تر از ۹۲ نفر از سوی افراد مسلح کشته و زخمی شده‌اند.
او تاکید کرد، بیش از دو سال است که افراد مسلح غیر مسوول سبب بی‌بند و باری در ولایت پروان شده؛ اما از سه ماه بدین‌سو این ناامنی‌ها به شدت افزایش یافته است.
به گفتۀ این عضو مجلس، علت اصلی حضور افراد مسلح غیر مسوول و چالش‌های امنیتی، ولایت پروان، بی‌توجهی حکومت به این ولایت است، نه تنش‌های انتخاباتی.
بانو سنگین می‌گوید، پروان یکی از ولایات امن است که تحت تسلط حکومت قرار دارد؛ بنابراین حکومت باید وضاحت دهد که چرا به شمار افراد مسلح غیر مسوول که سبب افزایش ناامنی در این ولایت گردیده‌اند، هر روز افزوده می‎‌شود.
نیروهای امنیتی پاسخ بدهند
در همین حال، عبدالستار خواصی نماینده دیگر مردم پروان در مجلس نماینده‌گان با انتقاد از نیروهای امنیتی می‌گوید، باید مسوولان امنیتی این ولایت به مردم در مورد افزایش ناامنی وضحات داده و برای حل این معضل تلاش جدی کنند.
او تأکید کرد، وظیفۀ حکومت و مسوولان امنیتی تأمین امنیت مردم است؛ بنابراین باید مسوولان حکومتی در مورد افزایش ناامنی‌ها در ولایت پروان پاسخ بدهند.
به گفتۀ این عضو مجلس، ناامنی‌های ولایت پروان هیچ ارتباطی به جنجال‌های انتخاباتی ندارد؛ بنابراین نباید وانمود کنیم که مشکلات امنیتی این ولایت به تنش‌های انتخاباتی ارتباط دارد.
نا امنی و انتخابات
اما ضیاالرحمن سیدخیلی آمر امنیت ولایت پروان می‌گوید: «توجه نیروهای امنیتی به انتخابات سبب شد تا افراد مسلح غیر مسوول از این خلا استفاده کرده و سبب ناامنی در ولایت پروان شوند».
سیدخیلی توزیع سلاح در میان مردم را از سوی زورمندان رد نمی‌کند؛ اما می‎گوید، یک تعداد افراد استفاده‌‌جو با خرید اسلحه از کشورهای همسایه سبب ناامنی در این ولایت شدند.
آمر امینت ولایت پروان تصریح می‌کند، شاید یک تعداد اندک افراد مسلح غیر مسوول با قدرتمندان در ارتباط باشد؛ اما تعداد بیشتر آن نیروهای دشمن اند که سبب ناامنی شدند.
آمر امنیت ولایت پروان می‌گوید، بخشی بزرگی از ناامنی‌های ولایت پروان توسط نیروهای دشمن سازمان‌دهی می‌گردد؛ اما بخشی از این ناامنی‌ها به افراد مسلح غیر مسوول هم ارتباط دارد.
به گفتۀ او، در این رابطه شنبه هفتۀ جاری ما جلسه‌یی در وزارت امور داخله با حضور وزرای داخله، امور خارجه، دفاع و رییس عمومی امنیت ملی داشتیم و تصمیم گرفته شد تا برای پاک‌سازی ولایت پروان از افراد مسلح غیر مسوول به طور جدی اقدام صورت گیرد.
نا امنی و رقابت‏‎ِ منفی زورمندان
در همین حال، حاجی ذکی زاهد رییس شورای ولایتی ولایت پروان می‌گوید، رقابت‌های منفی میان یک تعداد از قدرتمندان و نخبه‌گان سیاسی در پروان سبب نا امنی در این ولایت گردیده است.
به گفتۀ او، نا امنی در پروان دو علت دارد: یکی افزایش حضور نیروهای استخبارات منطقه و دوم رقابت میان زورمندان این ولایت.
رییس شورای ولایتی پروان تأکید کرد، این زورمندان به خاطر بقای سیاسی خود، افراد غیر مسوول را مسلح ساخته و از آنان به نفع خود نهایت استفاده را می‌برند.
حاجی زاهد می‌گوید، از شش سال بدین طرف پروان نا امن شده؛ اما متاسفانه اراده سیاسی برای حل این معضل وجود نداشت.
او تصریح کرد، ولی خوشبختانه چند روزی است که برای رسیده‌گی به مشکلات امنیتی این ولایت تصامیمی گرفته شده و ما امیدوار استیم که هرچه زودتر این تصامیم عملی شده و مشکلات ما حل گردد.
کنترل بخش‎هایی از پروان توسط طالبان
آمر عبدالستار از فرماندهان محلی در ولایت پروان می‎گوید که اوضاع در کُل پروان نا امن است.
او گفت که هم‌اکنون بخش‎هایی از ولسوالی‎های غوربند در کنترل طالبان قرار دارد و گروه‎های مخالف مسلح دولت مصروف «جلب و جذب» مردم هستند.
این فرماندۀ جهادی گفت که ۷۰ درصد ولسوالی‌ سیاه‌گرد، ده درصد ولسوالی شیخ‌علی و بخش‌هایی از ولسوالی شینواری پروان تحت کنترل طالبان قرار دارد.
او گفت که روز پنجشنبۀ هفته گذشته در منطقۀ سردرۀ خویشکی شماری از مردم برضد طالبان قیام کردند و در نتیجۀ قیام مردمی یک‌تن از جانت طالبان کشته و یک‌تن دیگر زخمی شدند.

کشته‎شدن معاون والی نام‎نهاد طالبان
دربارۀ اوضاع امنیتی ولایت پروان، تلاش کردیم مصاحبه‎یی با عبدالبصیر سالنگی والی این ولایت داشته باشیم؛ اما آقای سالنگی به‌رغم تماس‏های پی‎هم، حاضر به گفت‎وگو با روزنامۀ ماندگار نشد.
اما آقای سالنگی روز گذشته از کشته‎شدن مولوی بشیر معاون والی نام نهاد طالب در این ولایت خبر داد.
آقای سالنگی، مولوی بشیر را سازمان‌دهندۀ اصلی حملۀ انتحاری بر ساختمان ولایت پروان دانسته و در صفحۀ فیسبوکش نوشته است که در نتیجۀ یک عملیات مشترک نیروهای ایتلاف و مأموران ریاست امنیت ملی پروان، این مقام طالبان کشته شد.
در حملۀ انتحاری ۵ اسد سال ۱۳۹۰ که از سوی مولوی بشیر سازمان‌دهی شده بود، ۱۴ تن از باشنده‎گان پروان شهید و ۲۷ تن دیگر به شمول مأموران دولتی زخم برداشته بودند و خساراتی نیز به ساختمان ولایت پروان وارد شده بود.
والی پروان گفته که کشته‌شدن مولوی بشیر به عنوان یکی از سردسته‌های شورشیان طالب در پروان، می‌تواند تأثیر قابل‌ملاحظه‌یی در کاهش میزان فعالیت‌های این گروه هراس‌افگن در پروان داشته باشد.
نگرانی باشنده‎گان پروان
شماری از مسافران و راننده‌گانی که از مسیر راه این ولایت عبور می‌کنند، نیز از افزایش چالش‌های امنیتی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.
به گفتۀ این راننده‌گان، در چند ماه اخیر عبور مسافران از این مسیر به خصوص در اواخر ساعات روز بسیار خطرناک بوده و حتا سبب کشته و یا زخمی شدن مسافران توسط افراد مسلح غیر مسوول می‌گردد.
در همین حال، مسوولان طب عدلی ولایت پروان می‌گویند که از عید تا اکنون هشت تن در این ولایت به ضرب گلوله کشته شده اند.
نا امنی‏های پروان نگرانی شورای امنیت ملی افغانستان را نیز به بار آورده است. شورای امنیت ملی افغانستان در جلسۀ روز یکشنبه خود به وزیر داخله و رییس امنیت ملی دستور داده تا چالش‌های امنیتی ولایت پروان را بررسی و برای حل این چالش‌ها اقدام جدی کنند.
پروان که مرکز و جنوب کشور را با شمال وصل می‌کند، از ولایت‎هایی‌ست که به‌گونۀ مستقیم برر وضعیت امنیتی کابل و حتا ولایت‎های همجوار دیگر تأثیرگذار است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.