وزارت مالیه: عواید داخلی بیش از ۲۷ درصد کاهش یافته است

گزارشگر:25 اسد 1393 - ۲۴ اسد ۱۳۹۳

وزارت مالیه افغانستان بار دیگر از کاهش عواید داخلی حکومت در نتیجه طولانی‌شدن پروسه انتخابات هشدار می‌دهد.
این وزارت گفته است که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۴، بیش از بیست‌و هفت درصد در عواید داخلی افغانستان کاهش آمده است.
بیش از پنج ماه از برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گذرد و تا هنوز نتیجه معلوم نیست.
علاوه بر مشکل سیاسی، انتخابات افغانستان روی اقتصاد کشور نیز تأثیر منفی گذاشته است.mnandegar-3
پیش از این سال ۲۰۱۴ از دو لحاظ برای افغانستان با اهمیت دانسته می‌شد: خروج نیروهای بین‌المللی و برگزاری انتخابات؛ اما حالا در شش ماه نخست سال، اقتصاد افغانستان صدمه زیادی را متحمل شده است.
وزارت مالیه افغانستان، هدف شصت اعشاریه دو میلیارد افغانی، معادل یک اعشاریه یک میلیارد دالر را برای عواید داخلی در این سال تعیین کرده بود. اما در شش ماه نخست سال ۲۰۱۴ عواید داخلی بیست و هفت اعشاریه پنج درصد کاهش یافته است.
عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه گفته است: اگر انتخابات به سمت نادرست به پیش رود، این وزارت نمی‌تواند همه را تنظیم کند و در نهایت با مشکلات جدی روبرو و از کنترل وزارت مالیه بیرون خواهد شد.
با آن‌که ارقام دقیق عواید داخلی رسماً نشر نشده، اما مقام‌ها اشاره به این دارند که کاهش عواید داخلی افغانستان از پنجصد تا شش صد میلیون دالر خواهد بود.
وزارت مالیه افغانستان از هر دو نامزد ریاست جمهوری خواسته تا به زودی به یک نتیجه و توافق برسند تا از مشکلات روز افزون مالی جلوگیری شود.
در کنار وزارت مالیه، اتاق تجارت و صنایع افغانستان از کاهش صادرات سخن گفته است.
هاشم رسولی مسوول روابط عامه این اتاق به رادیو آزادی گفت که افغانستان در سه ماه نخست امسال حدود نود میلیون دالر صادرات داشت، در حالیکه به گفته وی این رقم در زمان مشابه در سال گذشته به یک صد و ده میلیون دالر می رسید.
یک هشدار دیگر در مورد معاش مامورین هم مطرح شده اما سخنگوی وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که در حال حاضر چنین خطر وجود ندارد؛ اما وی از متوقف شدن بسیاری پروژه‌ها به شمول بازسازی سرک‌ها و ساختن مکتب ها و کلینیک‌ها خبر می‌دهد.
ناتو در چهارم و پنجم سپتمبر در کنفرانس ویلز در مورد آینده افغانستان بحث خواهد کرد.
شرکت رییس جمهور آینده افغانستان در این کنفرانس خیلی با اهمیت دانسته می‌شود اما تا هنوز سرنوشت انتخابات با تقریباً سه هفته فاصله زمانی با کنفرانس ویلز معلوم نیست.
ناتو اخیراً هشدار داد که اگر رهبر افغانستان به زودی تعیین و توافق نامه امنیتی را با امریکا امضا نکند، تمامی نیرو هایش را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.