هشدار نماینده‌گان پروان: اوضاع پروان در حال بدترشدن است

گزارشگر:ناجيه نوري - ۳۱ سنبله ۱۳۹۱

در پروان هر روز یک نفر یا توسط طالبان، یا توسط نیروهای امنیتی و یا هم به وسیلۀ زورمندان به قتل می‌رسد.

نماینده‌گان مردم پروان در پارلمان و رییس شورای ولایتی این ولایت، هشدار داده می‌گویند که به دلیل نفوذ گستردۀ طالبان در برخی ولسوالی‌های این ولایت و بی‌بندوباری افراد مسلح غیرمسوول، اوضاع پروان در حال بدتر شدن است.
آنان حضور طالبان در این ولایت را نگران‌کننده عنوان کرده می‌گویند، طالبان در شماری از ولسوالی‌های پروان حضور چشم‌گیر داشته و دارای خطوط دفاعی و پایگاه نیز هستند.
براساس اظهارات رییس شورای ولایتی پروان، به دنبال گفت‌وگوها بر سر قرارداد معدن حاجی‌کگ که هندی‌ها و کانادایی‌ها در آن پیروز شدند، امنیت برخی ولسوالی‌های پروان که با معدن آهن حاجی‌گک هم سرحد است، وخیم شده است.
« خشونت رو به افزایش»
صدیق احمد عثمانی نمایندۀ مردم ولایت پروان در مجلس می‌گوید، در پروان هر روز یک نفر یا توسط مخالفان مسلح یا توسط دولت و یا هم توسط زورمندان و فرماندهان کشته می‌شود.
او اضافه کرد، اما متاسفانه بنابر بی‌توجهی حکومت و نهادهای امنیتی عاملان این جنایات دستگیر یا شناسایی نمی‌شوند.
عثمانی با انتقاد از بی‌توجهی نهادهای امنیتی این ولایت گفت: میان پولیس و نیروهای دیگر امنیتی ولایت پروان هم‌آهنگی وجود ندارد و آنان تنها به فکر پول پیدا کردن و امیتاز هستند و توجه چندانی به وضعیت امنیتی این ولایت ندارند.
این نمایندۀ مجلس علت دیگر افزایش نا امنی ولایت پروان را حضور افراد مسلح غیرمسوول دانسته گفت، افراد غیرمسوول مسلح از سوی زورمندان حمایت و پشتیبانی شده و سبب آزار و اذیت مردم می‌شوند.
عثمانی همچنان افزود، کسانی‌که در ولایت پروان دست به خشونت و جنایت می‌زنند، حتماً حامیی در منطقه دارند و از سوی زورمندان حمایت می‌شوند، بنابراین گراف خشونت و جنایت نیز در ولایت پروان در حال افزایش است.
به گفتۀ این عضو مجلس، طالبان در ولسوالی سیاه‌گرد و شینواری ضمن اینکه حضور بسیار گسترده دارند، دارای پایگاه و خطوط دفاعی نیز هستند.
او افزود، وضعیت امنیتی پروان از سوی طالبان و حزب اسلامی مورد تهدید قرار دارد و در حال بحرانی‌شدن است؛ اما هیچ اقدامی از سوی حکومت و نهادهای امنیتی صورت نمی‌گیرد.
عثمانی همچنان گفت، بنابراین می‌توان تایید کرد که اوضاع امنیتی پروان از چهار ماه بدین‌سو وخیم شده و هر روز در حال بدترشدن است.
«تقابل هند و پاکستان برسر معدن حاجی‌گک»
در این حال، احمد ذکی زاهد رییس شورای ولایتی پروان به روزنامۀ ماندگار گفت که ناامنی‌ها در پروان به ویژه در ولسوالی‌های غوربند، بی‌ارتباط با پروژۀ استخراج معدن حاجی‌گک نیست.
آقای زاهد می‌گوید: به دلیل این‌که شرکت‌های هندی و کانادایی قرارداد استخراج بزرگترین معدن آهن دنیا(حاجی‌گک) را به دست آورده‌اند، پاکستانی‌ها به دلیل خصومتی که با هند و افغانستان دارند، تلاش می‌کنند، کار این پروژۀ بزرگ اقتصادی را ناکام سازند.
به گفتۀ رییس شورای ولایتی پروان، به همین دلیل است که امنیت پروان در ماه‌های اخیر به ویژه پس از گفت‌وگوها برسر قرارداد این معدن بزرگ، وخیم شده و طالبان در بخش‌های این ولایت نفوذ کرده‌اند.
آقای زاهد بخشی از ناامنی‌های پروان را به افراد مسلح غیرمسوول نسبت داده می‌گوید: علت دیگر نا امنی‌های این ولایت حضور افراد مسلح غیرمسوول که توسط تفنگ‌سالاران حمایت می‌شوند، می‌باشد.
او همچنان گفت، تشکیلات پولیس ملی ولایت پروان بسیار ضعیف است، بنابراین پولیس نمی‌تواند برای تامین امنیت شماری از ولسوالی‌ها، مانند ولسوالی سیاه گرد که یکی از پرنفوذترین ولسوالی‌ها است، اقدام کند.
وی افزود، پروان اکثر ولایات شمال را به هم وصل می‌کند، بنابراین افزایش نا امنی‌ در ولایت پروان نه تنها برای وضعیت امنیتی مرکز خطرساز خواهد بود، بل راه مواصلاتی اکثر ولایات را با تهدید مواجه خواهد ساخت.
«وضعیت نگران کننده»
از سوی دیگر، بانو ذکیه سنگین نمایندۀ دیگر پروان در پارلمان افغانستان می‌‌گوید، وضعیت امنیتی پروان نهایت نگران کننده است.
به گفتۀ بانو سنگین، تروریست‌ها با جابجایی در غوربند و ساحات سبز پروان مصروف فعالیتی‌های تخریبی و تروریستی هستند.
بانو سنگین، نفوذ طالبان در ولایت پروان را بسیار گسترده دانسته گفت: شماری از ولسوالی‌های پروان نقاط صعب‌العبور دارد که طالبان می‌توانند در آن‌جا پنهان شده و برنامه‌های خود را عملی سازند؛ بنابراین نیاز است که این نقاط مورد توجه بیشتر نیروهای امنیتی قرار گیرد.
این عضو مجلس نماینده‌گان علت دیگر افزایش نا امنی در این ولایت را حضور افراد مسلح غیرمسوول عنوان کرده تاکید کرد، در این اواخر گشت‌وگذار افراد مسلح غیرمسوول برای باشنده‌گان این ولایت مشکلات زیادی را به بار آورده است.
او افزود، این افراد با استفاده از نام اشخاص صاحب‌نفوذ و سرشناس این ولایت باعث آزار و اذیت مردم می‌شوند؛ اما دولت به این معضله توجه چندانی ندارد.
بانو سنگین همچنان گفت، هرچند ما این مساله را  چندین‌بار در شورا مطرح کردیم؛ اما مسوولین امنیتی این افراد را وابسته به اشخاص صاحب‌نفوذ و زورمند می‌دانند.
او اضافه کرد، حکومت باید این افراد را دستگیر کند و به پنجۀ قانون بسپارد و افرادی را که از این گونه اشخاص حمایت و پتشتیبانی می‌کنند، نیز به مردم معرفی کند.
این عضو مجلس نماینده‌گان وضعیت امنیتی کابل را وابسته به امنیت پروان دانسته گفت، امنیت کابل بسته‌گی به امنیت پروان دارد و اگر این ولایت نا امن شود، یقیناً کابل نیز نا امن خواهد شد، بنابراین حکومت باید برای تامین امنیت پروان توجه جدی نماید.
در همین حال، یکی از باشنده‌گان ولایت پروان علت افزایش نا امنی‌ها را افراد و اشخاص معین دانسته می‌گوید، افراد مشخصی در عقب نا امنی‌های پروان قرار دارد که من به دلایلی نمی‌توانم نام این اشخاص را بگویم.
او تاکید کرد، از سوی دیگر، افراد غیرمسوول مسلح نا امنی‌ها را در این ولایت گسترش داده و از سوی دیگر، حضور طالبان نیز امنیت این ولایت را وخیم ساخته است.
به گفتۀ او، اگر نا امنی در پروان گسترش پیدا کند، باعث افزایش ناامنی در سایر ولایات خواهد شد، زیرا پروان اکثر ولایات را به هم متصل می‌کند.
وی ضمن انتقاد از بی‌توجهی حکومت نسبت به تامین امنیت این ولایت گفت، بارها مردم از حکومت جهت تامین امنیت تقاضای کمک کرده اند و حکومت نیز در این زمینه کارهای انجام داده، اما اقدمات انجام شده کافی و بسنده نبوده است.
«اوضاعِ رو به بهبود»
اما بانو روشنا خالد سخنگوی والی پروان وضعیت امنیتی پروان را نسبت به گذشته خوب توصیف کرده گفت: در حال حاضر وضعیت امنیتی پروان رو به بهبود است.
او می‌گوید، مدتی است که طالبان در ولسوالی شینواری حضور دارند؛ اما در سایر نقاط پروان نیروهای مخالف فعالیت ندارند و اگر فعالیتی هم انجام دهند به صورت مقطعی و دزدانه است.
سخنگوی والی پروان ضمن تایید حضور نیروهای غیرمسوول مسلح گفت، به منظور برطرف کردن این مشکل یک شورای نظامی بسیار قوی ایجاد شد که این شورا شامل اردو، پولیس، اعضای شورای ولایتی و جامعه مدنی می‌باشد.
او تاکید کرد، این شورا توانسته است تعداد زیادی اسلحه و مهمات را از نزد افراد مسلح غیرمسوول جمع‌آوری کند و در اثر فعالیت این شورا از یک ماه بدین سو وضعیت امنیتی بسیار خوب شده است.
باشنده‌گان پروان از دولت می‌خواهند برای جلوگیری از نفوذ طالبان در این ولایت، هرچه زودتر دست‌ به کار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.