پشت دومین صحبت اوباما با نامزدان نگرانی امریکا از تداوم قدرت کرزی

گزارشگر:3 سنبله 1393 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۳

ماندگار
داکتر عبدالله عبدالله یکی از دو کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان در مکالمه تلفنی که با اوباما رییس جمهور امریکا داشت، تاکید کرد: شفافیت و احیای اعتبار روند انتخابات، اولویت اصلی تیم اصلاحات و همگرایی است.
سیدفاضل سانچارکی سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی در صفحه فیسبوک خود نوشت: عبدالله عبدالله در مکالمه تلفنی با اوباما ضمن تأکید بر مواضع پیشین گفت: شفافیت و احیای اعتبار روند انتخابات، اولویت اصلی تیم اصلاحات و همگرایی است.mnandegar-3
سانچارکی افزود: عبدالله در این گفت‎وگوی نیم ساعته با اوباما خاطر نشان کرد که به ثبات و سلامت سیاسی افغانستان که بر مبنای حمایت و رضایت مردم این کشور شکل می‎گیرد، متعهد است.
به گفتۀ این عضو تیم اصلاحات و همگرایی، رییس جمهور امریکا نیز در این تماس تلفنی ضمن سپاس از موضع سازنده، منطقی و معقول عبدالله اظهار داشت: دولت وحدت ملی مبتنی بر توافق سیاسی دو کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان تنها گزینه مورد حمایت جامعه جهانی است.
عبدالله عبدالله در سخنان خود بارها بر ضرورت شفافیت در روند بازشماری آرا تأکید کرده و افزوده است: تنها نتایجی را که از روند بازشماری شفاف و عادلانه بیرون می‌آید خواهد پذیرفت.
گفت‌وگوی تلیفونی بارک اوباما با داکتر عبدالله عبدالله پس از نشست روز پنجشنبۀ تیم اصلاحات و همگرایی صورت گرفته است؛ نشستی که در آن تیم اصلاحات و همگرایی یک بار دیگر بر موضع پیشین خود در دفاع از آرای مردم تأکید کرد.
داکتر عبدالله در این نشست گفت که شفافیت انتخابات برای او بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.
بعد از صحبت تلیفونی بارک اوباما با نامزدان، حامد کرزی از عبدالله و اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری پذیرایی کرد و خواستار تسریع پروسۀ تفتیش آرا و انتقال قدرت تا ده روز دیگر شد.
نگرانی‌های امریکا
صحبت تلیفونی بارک اوباما رییس‎جمهوری امریکا با نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری افغانستان برای دومین بار، نشان می‌دهد که مسألۀ افغانستان برای ایالات متحدۀ امریکا از اهمیت ویژه‌‎یی برخوردار است. امریکا نگران است که بحران انتخابات در این کشور که با مداخلۀ حامد کرزی رییس‎جمهوری کنونی به وجود آمده است، این کشور را در آستانۀ فروپاشی سیاسی و اجتماعی قرار بدهد.
از یک طرف امریکا نگران از دست رفتن دست‌آوردهای سیزده ساله‌اش در افغانستان است و از سوی دیگر می‌هراسد که پروسۀ انتخابات و دموکراسی در این کشور برای همیشه دفن شود. اگر چه آگاهان سیاست‌های امریکا را در پروسۀ انتخابات افغانستان مبهم و پیچیده می‌‎دانند و باور دارند که اگر امریکا می‎خواست می‎‌توانست از رسوایی پروسۀ انتخابات و بحران ناشی از آن جلوگیری می‎کرد.
اکنون برای امریکا دو نکته حایز اهمیت است: چگونه از بستر این انتخابات یکی از نامزدان به حیث رییس‌جمهور تعیین گردد و حکومت وحدت ملی شکل گیرد. از طرف دیگر، واشنگتن به این فکر است که چنانچه انتخابات با توجه به تقلب‌هایی‌که صورت گرفته و کشمکش‌های سیاسی که به وجود آمده است، منتیج به پیروزی نشود، چگونه کاخ افغانستان را خالی از کرزی کند؛ زیرا ادامۀ حضور کرزی در اریکه قدرت، کشور را به سوی استبداد مطلق می‌کشاند و موقعیت سیاسی افغانستان را در ردیف کشورهای دیکتاتوری آسیای میانه قرار می‌دهد و ادامۀ این‌گونه حکم‌روایی، بدون شک رویارویی شدید کرزی با امریکا و منافع آن کشور را در پی خواهد داشت؛ زیرا کرزی در آن صورت دنبال متحدان جدید خواهد بود.
امضا نشدن پیمان امنیتی با ایالات متحده از جانب کرزی و به بحران کشاندن انتخابات این نگرانی‌ها را برجسته کرده است.
اگر صحبت بارک اوباما با نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری به زودی نتیجه ندهد، ممکن است جان کری وزیر خارجۀ امریکا برای بار سوم وارد کابل شود و آنگاه پروندۀ تشکیل کابینۀ دولت وحدت ملی را نیز تحویل این دو چهرۀ سیاسی خواهد کرد!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.