ترس از نزدیک شدن به افراد غریبه ولی جذاب!

گزارشگر:8 سنبله 1393 - ۰۷ سنبله ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3حتا در میانِ بااعتمادبه‌نفس‌ترین‌افراد نیز کسانی هستند که گاهی از لرزیدنِ دست رنج می‌برند و در مواجهه با افراد غریبه، به لکنتِ زبان می‌افتند و صدای‌شان می‌لرزد. پرسشِ بسیاری از افراد این است که چه‌گونه در گفت‌وگو با غریبه‌ها بااعتمادبه‌نفس باشیم و چه‌گونه به مقابله با اضطرابِ آشنایی برویم. واین الیز، روان‌شناس امریکایی در جدیدترین شمارۀ مجلۀ Psychology Today درصدد است که به ما نشان دهد چه‌گونه باید از پس اضطرابِ ناشی از آشنایی برآمد.
اضطراب آشنایی، عبارت است از ترس از نزدیک شدن و آشنا شدن با فرد ناشناسی که شما او را در جمع، فرد جذابی دریافتید. اگر شما از اضطرابِ آشناییِ بالینی رنج می‌برید، بروید نزد یک درمانگر تا داروهای مناسب برای شما تجویز کند. من نمی‌توانم کمکی بکنم. من بیشتر مکانیک تعاملاتِ انسان‌ها هستم.
خوش‌بختانه مثل نرم‌افزارهای مورد نیاز فایرفاکس هستم که همۀ مردم به آن نیاز دارند، چرا که بیشتر مردم از یک اضطرابِ آشناییِ غیربالینی رنج می‌برند؛ یک نوع مشکلِ رایج که موجب دل‌سردیِ ما می‌شود و مانع از این‌که به فرد مورد علاقۀمان نزدیک شویم و بابِ آشنایی باز شود. اکثر ما به طور عادی می‌توانیم زنده‌گی هر روزۀ خود را به‌خوبی اداره کنیم، اما باز اگر کسی را در جمعی ببینیم و بخواهیم به او نزدیک شویم، دچار همان اضطراب می‌شویم. باز خشک می‌شویم و در وضعیتی گیر می‌کنیم که من به آن «رفتار مرد یخ‌زده» یا «رفتار دختر یخ‌زده» می‌گویم.
این مشکل ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. شاید این وضعیت حتا برای خود شما هم که مشغول خواندنِ این مقاله هستید، رخ بدهد. آن دختر را می‌بینی؟ منتظر چی هستی؟ برو با او صحبت کن. نگاه کن منظورم چی است؟
چندین سال پیش، گزارشگری با من مصاحبه می‌کرد؛ یک گزارشگر تلویزیونیِ خوش‌تیپ که برای یک برنامۀ تلویزیونی کار می‌کرد. او می‌خواست دربارۀ آشنایی با غریبه‌ها بیشتر بداند. او پس از بیان حرف‌‌هایش، از من چند سوال پرسید: «مشکل این افراد بازنده که شما به آن‌ها درس می‌دهید، چیست؟»، «آن‌ها از چه چیز در صحبت با غریبه‌ها می‌ترسند؟» میکروفون را گرفتم و به زنی شاد که مشغول خوردن ناهار بود، اشاره کردم و گفتم: «به آن زن خوشحال نگاه کن. برو با او حرف بزن و سعی کن با او صمیمی شوی. البته بدون دوربین و میکروفن».
شما احتمالاً حدس می‌زنید که او نتوانست این کار را انجام دهد. او منجمد شده بود. زن‌های بسیاری در سراسر دنیا شبیهِ این زن هستند. آن‌ها بازنده نیستند. مردمی عادی و موفق‌اند که در هنگام آشنایی با فردی غریبه، اضطراب به سراغ‌شان می‌آید. آن‌ها همیشه از رد شدن و ناشناخته ماندن در هراس هستند. اگر از یک نفر در خیابان بپرسید با ترس نزدیک شدن به یک فرد غریبه در یک میهمانی چه‌گونه باید کنار آمد، می‌بینیم سخنرانی در بابِ این‌که چه‌قدر آسان می‌شود با افراد غریبه آشنا شد و با آن‌ها معاشرت کرد، برای شما ایراد می‌کند.
متأسفانه برخی از افراد برای صمیمی شدن با دیگران از الکول استفاده می‌کنند. شاید این روش برای آن‌ها کارآمد بوده است، اما من فکر می‌کنم مصرف الکول، کارِ عاقلانه و واقع‌گرایانه‌یی نیست و همانند اکثر علاج‌های رایج برای رفتار یخ‌زدۀ افراد مناسب نیست. شاید اگر مردم اتکا به الکول را متوقف کنند، صنعت الکول‌سازی در جهان ۹۵ درصد نفع تجاری خود را از دست بدهد.
این‌ها ارزیابی‌های شخصی من است، اما مهم این است که شما نکتۀ من را گرفته باشید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.