قیمت گاز مایع به ۱۲۰ افغانی رسید/ وزارت تجارت و صنایع: گـاز اصـلاً قیمت نشـده!

گزارشگر:9 سنبله 1393 - ۰۸ سنبله ۱۳۹۳

افزایش بی‌پیشینۀ قیمت گاز مایع در شهر کابل، باشنده‎گان این شهر را نگران ساخته است.
باشنده‎گان شهر کابل می‌گویند، در بسیاری دوکان‌های شهر گاز وجود ندارد؛ اما در برخی دوکان‎ها هم که گاز است، فی‌کیلو ۱۲۰ افغانی به فروش می‎رسد.
این درحالی است که پیش از این یک گیلیو گاز مایع در بازار کابل ۵۰ – ۴۵ افغانی به فروش می‎رسید. mnandegar-3
اجمل یک باشندۀ شهر کابل که بالون گاز در دست دارد، می‎گوید: گاز در شهر خلاص شده؛ دوکان به دوکان می‎گردیم، گاز پیدا نمی‎شود.
یک باشندۀ دیگر شهر کابل گفت که وزارت تجارت و صنایع در زمینۀ تنظیم هزینۀ گاز مایع ناکام بوده است.
در این حال، برخی از فروشنده‌های گاز مایع در شهر کابل می‌گویند که به سبب کمبود گاز در شرکت‌های عمده، آن‌ها نیز از فروش آن دست برداشته‌اند.
این فروشنده‌های گاز مایع از حکومت افغانستان می‌خواهند تا به خاطر حل این مشکل هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند.
از سوی دیگر، اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، حکومت تا حالا برای حل این مشکل اقدام نکرده و پلان مشخصی نیز در این زمینه روی دست ندارد.
خان‌جان الکوزی معاون این اتاق به رادیو آزادی گفت: حکومت باید میکانیزم دقیق را تطبیق کند تا پس از این قراردادهای واردات گاز و تعیین قیمت آن را در کنترل داشته باشد.
او گفت: «اینجا نه اصول معلوم است، نه قانون؛ این (مشکل) در صورتی حل می‌شود که مکمل سیستم و تمام قراردادها به دست دولت باشد و به تاجر گاز بدهد و یا هم که دولت از مارکیت آن خارج شود و هیج مداخله نکند.»
این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که طی چند روز اخیر قیمت گاز مایع در شهر کابل به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته و این موضوع سبب نگرانی جدی مردم گردیده است.
اما وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که طرحی را ترتیب کرده تا به اساس آن قراردادهای گاز و تعیین قیمت آن در انحصار دولت قرار گیرد.
مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت گفت که بازرگانان تلاش می‌کنند تا تعیین قیمت گاز را در کنترل داشته باشند.
به گفته او، اول در بیشتر موارد بازرگانان بر خلاف قیمت گاز که از سوی این وزارت تعیین می‌گردد، عمل می‌کنند.
او گفت: «برآن‌ها ما ۵۵ افغانی قیمت تعین کردیم، چرا ۶۰ افغانی ۷۰ و یا ۸۰ افغانی می‌فروشند؛ گاز اصلاً قیمت نشده، تیم ما هر روز برای ما خبر می‌دهد؛ این‌ها مافیایی هستند که می‌خواهند حکومت افغانستان را سبوتاژ کنند، تمام آن‌ها کسانی هستند که می‌خواهند مردم افغانستان به مشکل قرار بگیرند.»
این درحالی است که بر علاوه گاز مایع قیمت تیل نیز در روزهای اخیر در شهر کابل و ولایات دیگر افغانستان افزایش یافته و مردم از این ناحیه سخت نگران هستند.
وزارت تجارت و صنایع افغانستان چندی قبل گفته بود که یک قرارداد خرید دایمی نفت و گاز را با ترکمنستان به امضا می‌رساند تا از کمبود و افزایش قیمت تیل و گاز جلوگیری صورت بگیرد.
اما با توجه به کمبود گاز مایع و افزایش قیمت تیل و گاز در کابل و ولایات دیگری افغانستان مردم انتقاد می‌کنند که این وزارت تا حالا در مورد اقدامات لازم و به موقع را انجام نداده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.