رشد فرهنگ مطالعه در بین جوانان ولایت غزنی

- ۱۰ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در ولایت غزنی نسبت به چند سال گذشته رشد کرده و دانش‌آموزان و دانشجویان این ولایت، بیشتر به مطالعۀ کتاب رو آورده‌اند.
شماری از فرهنگیان و مسوولان کتابخانه‌ها در غزنی می‌گویند که طی سال‌های اخیر فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در میان بسیاری از باشنده‌گان این ولایت به ویژه قشر جوان رشد کرده است.
احمد ضیا مقداد مسوول کتابخانۀ عامه معارف در ولایت غزنی می‌گوید که فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در میان جوانان در غزنی با مقایسه به ده سال قبل افزایش چشم‌گیر یافته است.
او علاوه می‌کند که اکنون شمار کتابخانه‌های معارف نیز بیشتر شده است و روزانه بین ۳۰۰ تا چهار صد نفر مراجعه‌کننده دارند که افزایش چشم‌گیری را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد.
در عین حال، فرهنگیان این ولایت می‌گویند که کمبود کتابخانه، نبود منابع و مواد طبع شده مورد نیاز در ولایت سبب کاهش علاقه‌مندی جوانان به فرهنگ مطالعه شده است.
غلام محمد ضیا روان یکی از فرهنگیان غزنی به این باور است که فرهنگ مطالعه کتاب در این ولایت کاهش یافته است.
او می‌گوید: « اکنون جوانان مجبور به مطالعه نیستند زیرا انترنت وشبکه‌های اجتماعی دسترسی هرجوانی را به منابع بروز شده امروز آسان‌تر ساخته است».
فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی بیشتر بین دانش‌آموزان مکاتب و دانشجویان‌ نهادهای تحصیلات عالی کشور رایج است.
به باور روانشاسان مطالعه کتاب‌های غیردرسی در کنار کتب آموزشی مکاتب و مراکز تحصیلی، ذهن جوانان را برای یادگیری فعال‌تر می‌کند.
این در حالی است که شماری از باشنده‌گان ولایت غزنی به ویژه قشر جوان از نبود کتاب، کتابخانه و دسترسی به انترنت شکایت دارند.
محمد آصف حسینی یک تن از دانشجویان دانشگاه غزنی می‌گوید بسیاری از منابعی که از طرف استادان برای آنان معرفی می‌شود، آنان همان منبع درسی شان را در غزنی بدست آورده نمی‌توانند و مجبور اند تا کتاب‌های مورد نیازشان را از کابل با قیمت گزاف تهیه کنند.
جوانان غزنی همچنان می‌گویند، کمبود کتاب و کتابخانه کافی و همچنان نبود سالن مطالعه در این ولایت باعث شده است تا فرهنگ کتاب‌خوانی در بین مردم به ویژه قشرجوان این ولایت کم‌رنگ شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.