نمایندۀ غیرنظامی ناتو در افغانستان: بی‌حوصله شده‌ایم!

گزارشگر:11 سنبله 1393 - ۱۰ سنبله ۱۳۹۳

نماینده غیرنظامی سازمان ناتو در افغانستان گفته که اعضای این سازمان به دلیل به درازا کشیدن بحران انتخاباتی در این کشور «بی‌حوصله» شده‌اند.
موریس یوخیمس در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی گفت از این که این بحران باعث به تاخیر افتادن اعلام نام رییس جمهوری بعدی شده و افغانستان نمی‌تواند رییس جمهوری جدید به اجلاس سران ناتو به ولز بفرستد، «جای تاسف و یاس» است.mnandegar-3
او افزود: «امضای موافقتنامه [امنیتی بین افغانستان و آمریکا] و دیگر مسایل ضروری به تعویق افتاده و این هم تاسف بار است. چون فکر می‌کنم هم مردم افغانستان و هم اعضای ناتو که باید برای ماموریت آموزش [نیروهای امنیتی افغانستان] برنامه‌ریزی کنند، دارند بی‌حوصله می‌شوند.
نماینده غیرنظامی ناتو تأکید کرد: «اگر قرارداد وضعیت نیروها امضا نشود، که من امیدوارم و فکر می‌کنم می‌شود، بستری برای ماموریت آموزشی وجود نخواهد داشت. چون دیگر سربازان ناتو نمی‌توانند در خاک افغانستان فعالیت کنند. اگر موافقتنامه‌ای برای حفاظت از آنان وجود نداشته باشد.
روز یک شنبه دولت افغانستان اعلام کرد که حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان تصمیم ندارد به جلسه ولز برود و در عوض، بسم‌الله محمدی وزیر دفاع از این کشور نماینده‌گی خواهد کرد.
موریس یوخیمس گزینش آقای محمدی برای حضور در اجلاس سران ناتو در ولز را «راه حل میانه و قابل قبول» توصیف کرد ولی افزود که ناتو انتظار داشت که شاهد حضور رییس جمهوری جدید افغانستان در این اجلاس باشد.
بخشی از گفت‌وگوهای اصلی سران ناتو در اجلاس دو روزه ولز که تا دو روز دیگر برگزار خواهد شد، درباره افغانستان خواهد بود که آقای یوخیمس آن را برای آینده افغانستان مهم خواند.
او افزود: «سه تصمیم هست که مستقیماً بر آینده افغانستان تاثیر خواهد داشت. اول تعهد ناتو به آموزش نیروهای افغان است که در کل حد اکثر ۱۲ هزار نفر خواهند بود. دوم حمایت مالی نیروهای امنیتی افغان است که سالانه چهار میلیارد و صد میلیون دالر خواهد بود که هر دو وابسته به امضای قرارداد وضعیت نیروها خواهد بود.»
نماینده ناتو تاکید کرد: «اگر چنین قراردادی نباشد، مشکل است که به دوستان افغان چهار میلیارد و صد میلیون دالر داده شود و هیچ راهی هم برای نظارت بر نحوه مصرف آن نباشد که این مبلغ هزینه پرداخت حقوق و مصارف سربازان افغان خواهد شد. سوم که فراتر از ماموریت همکاری قاطع و آموزشی ناتو است، مسئله همکاری درازمدت افغانستان و ناتو است که این همکاری شامل مشوره سیاسی با دولت افغانستان است.»
با این حال، آقای یوخیمس ابراز اطمینان کرد که هر کدام از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ حمل که برنده انتخابات اعلام شود، توافقنامه امنیتی با امریکا را به محض رسیدن به قدرت امضا خواهد کرد. او همچنین معتقد است که گفتگوهای هر دو نامزد بر سر تشکیل حکومت وحدت ملی منجر به توافق خواهد شد.
نماینده غیرنظامی ناتو در پاسخ به این پرسش که اگر تنش میان سیاستمداران افغانستان به درازا بکشد و توافقنامه امنیتی افغانستان و امریکا هم به امضا نرسید، آیا تجربه عراق در افغانستان تکرار خواهد شد، گفت که نگران وضعیت افغانستان نیست.
او افزود: «نوع اختلاف فرقه‌یی یا مذهبی که ما در عراق می‌بینیم، من مطینم که در افغانستان اتفاق نمی‌افتد، اما با وجود آن هم ما و هم مردم افغانستان داریم بی‌حوصله می‌شویم. امیدواریم که هر دو کاندیدا زودتر به توافق برسند که خیلی از مشکلات را حل خواهد کرد.»
پیش از این بسیاری از اعضای ناتو و همچنین مقام‌های ناتو گفته‌اند که چگونگی حضور نیروهای نظامی آنها در افغانستان به امضای توافقنامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا بستگی دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.