راه را به روی سوءاستفادۀ دیگران از خود ببندید!

- ۱۵ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3تغییر رابطه‌یی که در جریان سال‌ها و ماه‌ها ساخته شده آسان نیست، اما باور کنید عملی است. شما برای دگرگون کردن روابط‌تان، به دو قدم اساسی نیاز دارید. اول باید خودتان و آن‌چه از دیگران می‌خواهید را بشناسید و بعد هم شناخت‌تان از آن‌ها را تکمیل کنید. کامل کردنِ این شناخت، تازه شروعِ راه شماست. پس ناامید نشوید و با کمک راهکارهای زیر، به‌جای از دست دادنِ روابطی که آزارتان می‌دهد، آن‌ها را تغییر دهید. یادتان نرود هرچه جدیدش خوب باشد، دوستی قدیمی‌اش خوب است!

اندازۀ ناراحتی‌تان را نشان دهید
اگر شما در شرایطی قرار دارید که از آن ناراضی هستید، گناه را بر گردنِ دیگران نیندازید. شاید آن‌ها نمی‌دانند شما از اطرافیان و زنده‌گی‌تان چه می‌خواهید. پس این سکوت را بشکنید و به جای رنجیدن در این مورد با آن‌ها صحبت کنید. کاملاً شفاف و با بیان مصداق برای‌شان توضیح دهید که از چه ناراحتید و انتظار دارید اوضاع به چه شکلی تغییر کند. یادتان نرود که دیگران ذهنِ شما را نمی‌خوانند. اگر می‌خواهید برخوردی که دیگران با شما دارند را تغییر دهید، باید حرف‌تان را بدون پرده‌پوشی بزنید. انتظار نداشته باشید دیگران با ایما و اشاره متوجه نظر یا دل‌خوری‌های شما شوند. آدم‌ها شما را از روی حرف‌ها و رفتارهای‌تان می‌شناسند. پس تا زمانی که به آن‌ها نگویید به چه اندازه و به چه دلیل رنجیده‌اید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که رفتارشان را تغییر دهند.

خود را مقصر ندانید
اگر دیگران با بی‌توجهی یا رفتارهای نادرست شما را آزار می‌دهند، تصور نکنید شما اشتباهی کرده‌اید، بلکه این رفتارها را با شخصیتی که از آن‌ها می‌شناسید تطبیق دهید. به خاطر داشته باشید که ما نمی‌توانیم دیگران را تغییر دهیم، اما می‌توانیم نگاه‌مان نسبت به آن‌ها را عوض کنیم. شاید بهتر باشد شما آن‌ها را همان‌طور که هستند، بشناسید و برای کمتر شدن سوءتفاهم‌ها، به جای یک‌سان رفتار کردن در برابر همه، با هر شخص به شیوه‌یی که بیشترین و بهترین تأثیر را روی او می‌گذارد، رفتار کنید. آسان نیست و از همین امروز هم نمی‌توانید به هدف‌تان برسید، اما می‌توانید از همین امروز برای رسیدن به آن تلاش کنید. حتا اگر اشتباه شما دلیل به خطا افتادن دیگران باشد، به‌جای سرزنش خود، از آن‌چه پیش آمده درس بگیرید و برای جبران و البته تغییر دادنش تلاش کنید.

آن‌ها را تربیت کنید
یادتان نرود که آدم‌ها به همان شیوه‌یی با ما رفتار می‌کنند که از آن‌ها می‌خواهیم. اگر بگوییم ما در جریان رابطه اطرافیان‌مان را تربیت می‌کنیم و به آن‌ها یاد می‌دهیم چه رفتاری با ما داشته باشند، بی‌راه نگفته‌ایم. اما امروز وقت آن رسیده که چشم‌های‌تان را باز کنید. آدم‌ها را همان‌طور که هستند ببینید، نه آن‌طوری که دوست دارید باشند. این بار به جای رنجیدن از آدم‌ها، به آن‌ها یاد دهید که با رفتن از این مسیرهای قدیمی، به جایی نمی‌رسند.
باور کنید آدم‌ها هرچه هم سالخورده باشند، مثل کودکان رفتار می‌کنند. اگر با یک راه به جواب برسند، دوباره امتحانش می‌کنند. مثل بچه‌یی که اگر بعد از هر بار گریه چاکلیت بگیرد، دست از گریه کردن برنمی‌دارد.

تا ندانید، تغییر نمی‌دهید
شناخت شرط اول تغییر است. برای آن‌که زنده‌گی‌تان را تغییر دهید، باید بدانید پیرامون‌تان چه می‌گذرد و با چه کسانی روبه‌رو هستید. تا زمانی که ندانید چه کسی و به چه شیوه‌یی از شما بهره‌برداری می‌کند، نمی‌توانید راه را به روی سوءاستفادۀ دیگران ببندید. به جای این‌که همۀ آدم‌ها را به یک شکل ببینید، سعی کنید با رفتارهای‌شان روی آن‌ها ارزش‌گذاری کنید و شناخت‌تان نسبت به دیگران و شرایطی که در ارتباط با آن‌ها دارید را روز به روز کامل‌تر کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.