راهنمایی برای دورۀ نامزدی

گزارشگر:23 سنبله 1393 - ۲۲ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3خطر چهارم
از خط قرمز رد نشوید
دوران نامزدی، دورۀ آشنایی است و پس از این دوره، با دو گزینۀ منطقی روبه‌رو هستید؛ یکی تأیید و دیگری رد انتخاب. قرار نیست که در این دوران تنها به دنبال تأیید انتخاب‌تان باشید و با قطعی دانستن تصمیم‌تان، بیشتر از آن‌چه که برای شناخت فرد مقابل‌تان لازم است، به او نزدیک شوید. قرار نیست در این دورۀ کوتاه، همۀ آن‌چه افراد در زنده‌گی مشترک تجربه می‌کنند را تجربه کنند. پس مراقبِ خط قرمزها باشید تا در صورت ختم نشدن این دوره به زنده‌گی مشترک، بیش از اندازه آسیب نبینید. کم نیستند دختر و پسرهایی که به خاطر بیش از حد گسترده کردن ارتباط‌شان در دوران نامزدی، فشار و اجبار بسیار زیادی را برای ازدواج احساس می‌کنند و با این فشار و اجبار، نامزدی را از حالت طبیعیِ انتخاب خارج می‌کنند.

خطر پنجم
او را تغییر ندهید
شما کسی را می‌توانید برای ازدواج انتخاب کنید که همان‌طور که هست، برای‌تان قابل پذیرش باشد. گاهی با وجود آن‌که متوجه ناهنجاری‌ها، تفاوت‌های اساسی و مشکلات رفتاری در طرف مقابل می‌شوید، فکر می‌کنید که می‌توانید او را تغییر دهید و این مسایل را نادیده می‌گیرید.
باید بدانید، مهم‌ترین شرط اساسی برای تغییر، خواست و ارادۀ خود فرد است. گاهی اوقات شما با این تصور که در آینده می‌توانید نامزدتان را وادار به تغییر کنید، بعضی از جنبه‌های مهمِ رفتاری و شخصیتیِ وی را نادیده می‌گیرید. برای مثال اگر نامزد شما فرد مسوولیت‌پذیری نباشد، ممکن است با وجود تلاش و پی‌گیری شما حتا با مشاجره و قهر با وی نیز نتوانید تغییر عمیق و قابل توجهی در رفتار وی ایجاد کنید، چرا که تغییر اتفاقی ارادی، تدریجی و دشوار است. مهم تر این‌که اگر نامزد شما تمایلی به تغییر رفتارش نداشته باشد، تلاش شما بی‌نتیجه و ناراحت‌کننده است.

خطر ششم
در جمع‌ها حاضر شوید
کنار گذاشتن خانواده یا دوستان و نزدیکان نه تنها جایز نیست، بلکه اشتباه است. شما می‌توانید در مورد برخورد همسر آیندۀتان با اعضای خانوادۀتان، اطلاعات زیادی به دست آورید. شناخت الگوی خانوادۀ او هم کم‌اهمیت نیست؛ رابطۀ پدر با مادر از یک‌سو و رابطۀ اعضای خانواده با یک‌دیگر از سوی دیگر، می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. شاید شما تصور کنید آشنا شدن با فرد دل‌خواه‌تان برای خوشبختیِ شما کافی است و دیگر نیازی نیست که زمانی را با خانواده او یا دوستان‌تان بگذرانید. دختر و پسر جوان به‌ویژه در اوایل زنده‌گی مشترک، علاوه بر کمک گرفتن از متخصصان و روان‌شناسان برای حل مشکلات خود، به تجارب اعضای خانواده و دوستانِ بادرایت و صمیمی خود به عنوان یک شبکۀ حمایت اجتماعیِ قوی نیاز دارند. شما با اختصاص وقتِ خود و در نظر گرفتن بخشی از آن به خانواده‌ها و دوستان‌تان، به آن‌ها نشان می‌دهید که تجارب آن‌ها برای شما با ارزش و مهم بوده و به کمک آن‌ها در کنار آمدن با این تغییر نیازمندید.

منبع: مجلۀ سیب سبز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.