راهنمایی برای دورۀ نامزدی

گزارشگر:25 سنبله 1393 - ۲۴ سنبله ۱۳۹۳

بخش پنجم و پایانی

mnandegar-3خطر هشتم
گوش‌های‌تان را نگیرید
منشای بسیاری از مشکلات دوران نامزدی، ناتوانی افراد در گوش دادن است. گاهی نامزد شما چیزی می‌گوید و برداشتی که شما از حرفِ او می‌کنید، آن‌قدر ناخوشایند است که تا چند شب خواب به چشم‌تان نیامده و حتا در مورد انتخاب‌تان دچار تردید می‌شوید، در صورتی که او هیچ منظوری نداشته است. بهترین راه برای رفع این سوءتفاهم، این است که زمانی که نامزدتان صحبتی می‌کند، به جای این‌که برداشت خاصی از گفته‌های او در ذهنِ خود بپرورانید، ذهنیتِ خود را با او در میان بگذارید تا بفهمید که آیا به‌خوبی متوجه منظور او شده‌اید یا خیر.
یکی از بهترین شیوه‌هایی که می‌تواند در دوران نامزدی باعث افزایش علاقه بین دو فرد شود، خوب گوش دادن است. گوش دادن واقعی، کار دشواری است و خود را به نشنیدن زدن و پاسخ‌های از پیش آماده داشتن، به مراتب ساده‌تر است. اما وقتی خوب گوش می‌دهید، طرف مقابل‌تان را بهتر درک می‌کنید، با او همدل می‌شوید و از روابط خود بیشتر لذت می‌برید و به‌جای ذهن خوانی، می فهمید که نامزدتان چه منظوری از بیانِ آن مطالب داشت. گوش دادن نوعی تعهد برای فهمیدن و رسیدن به درکِ همدلانه است، پس از تعصبات، سلیقه‌ها و نیازهای خود بکاهید و از زاویۀ دید فرد مقابل به مسایل نگاه کنید تا بتوانید از این ارتباط بیشتر بهره ببرید. از سوی دیگر، گوش دادن نشانۀ احترام، درک و محبت شماست. هنگام شنیدن حرف‌های نامزدتان، تمام حواسِ خود را به خدمت بگیرید و از تمام چیزهایی که ممکن است موجب پرت شدن حواس‌تان شود، اجتناب کنید.

خطر نهم
رازهای‌تان را فاش نکنید
هرچند لازم است که شما با نامزدمان صادق باشید، اما هر انسانی در زنده‌گی خود، اسراری دارد که باید در نگه‌داری آن‌ها کوشا باشد. برخی از این اسرار، مربوط به خودتان و برخی مربوط به خانواده یا افراد دیگر است. پوشیده ماندنِ این اسرار به خاطر حساسیت و ضرر احتمالی صاحب راز، ضروری است.
یکی از نشانه‌های بلوغ فکری آن است که برای تداوم روابط زناشویی، تمامی اسرار خانواده‌گی خود را برای نامزدتان بازگو نکنید. بازگو کردنِ برخی مشکلات در دوران قبل از نامزدی، تنها باعث مشوش شدن ذهنِ او می‌شود. گرچه گفتن برخی مسایل به نامزدتان ضروری است، مثلاً اگر احتمالا تجربۀ نامزدی ناموفقی در گذشته داشته‌اید، بدون ذکر جزییات به طرف مقابل‌تان بگویید، اما مشکلاتی که با خانواده داشتید که عنوان کردن آن‌ها، به دیدگاه نامزدتان نسبت به آن‌ها خدشه وارد می‌کند، (مانند کمبودهای زنده‌گی، رنج‌ها و سختی‌هایی را که متحمل شده‌اید و…) را بهتر است بازگو نکنید.
برخی از روان‌شناسان بر این باورند که افرادی که گذشتۀ تلخ و رنج‌آوری داشته‌اند، باید بدانند که گذشته تنها باید چراغی برای آینده باشد. بهتر است با گذشته‌های تلخ‌تان خداحافظی کنید و با عنوان کردن تجربه‌های تلخ، ذهن نامزدتان را مغشوش نکنید. توجه کنید شما دیگر در دوران مجردی به‌سر نمی‌برید، بلکه وارد دورۀ جدیدی در زنده‌گی شده‌اید و باید سعی کنید گذشتۀ خود را فراموش کنید. نامزدی دورانی است که باید به زنده‌گیِ دو نفره که در آینده خواهید داشت، فکر کنید. صحبت‌های‌تان هم باید درمورد زنده‌گی مشترک آینده باشد نه گذشته تلخ‌تان.
اگر از اشتباهات گذشته عبرت گرفته‌اید و تحول خاصی در رفتارتان ایجاد کرده‌اید، لزومی به بازگو کردنِ اشتباهات گذشتۀتان نیست، چون ممکن است بر دیدگاه طرف مقابلِ شما اثر سوء بگذارد یا حتا برخی از قابلیت‌های فعلی‌تان از سوی نامزدتان نادیده گرفته شود. اگر گمان می‌کنید که مطرح کردن برخی از رازها ضروری است، آن را برای نامزدتان بازگو کنید اما سعی کنید وارد جزییات نشوید و مسایل را برای او کاملاً باز نکنید و نشکافیـد.

منبع: مجلۀ سیب سبز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.