پول مهم‌تر است یا زمان؟

گزارشگر:29 سنبله 1393 - ۲۸ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3کار کردن به صورت دایم هم‌چون یک سرمایه‌گذاری می‌ماند، ما انتخاب می‌کنیم تا زمان‌مان را در جهت عشق‌مان به نزدیکان‌مان سرمایه‌گذاری کنیم. در قبال این سرمایه‌گذاری ما توقع داریم دو چیز برداشت کنیم: یک‌ـ ثروتی که رفاه آن‌ها را تأمین کند؛ دوـ زمانی که با تجمع ثروتِ ما قادر هستیم بخریم تا بتوانیم زمان بیشتری با آن‌ها بگذرانیم. اکثر والدین و سرپرست‌های خانواده در گذر زمان نکتۀ دوم را فراموش می‌کنند. آن‌ها فراموش می‌کنند که تنها محصول کار، ثروت و پول نیست و شخصی که همواره درگیر مشغله‌های شغلی خود است و نتوانسته است از طریق تجمع ثروت برای خود زمانِ بیشتری بخرد، هم‌چون یک ورشکسته است.
حتماً این ضرب‌المثل را شنیده اید که پول پول می‌آورد، اما در جهان مدرن نکتۀ مهم‌تری وجود دارد؛ پول فراغت می‌آورد!… مدیران ارشد و افراد متمول، اغلب افرادی هستند که دارای انتخاب و زمان هستند، انتخاب این‌که اوقات خود را چه‌گونه بگذرانند. آن‌ها همیشه زیردستانی دارند که می‌توانند بدنۀ کار را به آن‌ها واگذار کنند و در مقابل خودشان، تنها مسوولیتِ سرپرستی را به عهده بگیرند، و با ارتقای وضعیت افراد در هرم‌های شغلی و مالی عموماً باید وضعیتِ آن‌ها در خصوص انتخاب و زمان بهتر شود. فردی که سرپرست یک کسب و کار است و با ارتقای سطح مالی‌اش زمان بیشتری برای خود نمی‌خرد بلکه هرچه بیشتر در کار خود غرق می‌شود، هم‌چون فردی است که کار می کند اما هرگز درآمدی به دست نمی‌آورد. در تعاریف جدید از سبک زنده‌گی مدرن، پول و زمان ارزشی هم نهاد دارند، بنابراین کارمندی که قادر نیست با استفاده از شغلش برای خود زمان بخرد، چیزی شبیه یک برده است.
از طرفی ما کار می‌کنیم تا بتوانیم تضمین کنیم که در زنده‌گی‌مان قادر به حمایت از خودمان هستیم، ما کار می‌کنیم تا سلامت جسمی، روحی و مالی داشته باشیم، اما زمانی که خدمت به خود تبدیل به خدمت به کار می‌شود، امور شکلی تناقض‌آمیز می‌یابند.
ماهیت محدود زمان به ما نشان می‌دهد که همیشه باید دست به انتخاب بزنیم. برای هر فردی مهم است که بداند نقطه‌یی که او در خصوص پول توقف می‌کند کجا است. اولویت‌بندی میان کار و زنده‌گی، هنری است که نه تنها می‌تواند شما را از تبدیل شدن به یک دستگاه بی‌هدف تولید پول نجات دهد، بلکه هم‌چنین شادابی و سلامتی و داشتن فراغت به شما کمک خواهد کرد در ساعات کاری، بازدهی بیشتری داشته باشید.
بار دیگر انتخاب‌های‌تان را مرور کنید، زنده‌گی بسیار کوتاه است، کدام را ترجیح می‌دهید؛ یک خانۀ بهتر یا یک بازنشسته‌گی سریع‌تر؟ یک موترِ جدید یا یک تعطیلات طولانی؟… عشق‌تان را به فرزندان‌تان چه‌گونه سرمایه‌گذاری خواهید کرد؛ از طریق انباشت ثروت یا از طریق صرف وقت؟ اگر محصولی که می‌خواهید از این سرمایه برداشت کنید، عشق متقابل فرزندان‌تان به شماست، باید بیشتر مراقب وقت‌تان باشید!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.