برخی بزرگان قومی غزنی به طالبان باج می‌دهند

- ۰۱ میزان ۱۳۹۱

شماری از مقام‌های محلی در ولایت غزنی می‌گویند که گروه طالبان، در یک سال گذشته ده میلیون افغانی از راه جمع‌آوری عشر، در این ولایت به دست آورده است.
این مقام‌ها، شماری از بزرگان قومی در این ولایت را متهم کردند که برای طالبان، کمک مالی جمع آوری می‌کنند.
پیشتر، یک نهاد معتبر بین‌المللی گزارش داده بود که در آمد طالبان در سراسر افغانستان نزدیک به ۴۰۰ میلیون دالر در یک سال بوده اما در ولایت غزنی، این برای نخستین‌بار است که از آدرس یک مرجع رسمی دولتی، بزرگان قومی متهم به کمک مالی برای طالبان می‌شوند.
عبدالجامع جامع، معاون شورای ولایتی غزنی در مراسم تجلیل از هفته صلح گفت که شماری از بزرگان این ولایت، هم خودشان پول گزافی به طالبان می‌دهند و هم از دکانداران و تاجران، زیر عنوان عشر، برای طالبان پول جمع‌آوری می‌کنند.
معاون شورای ولایتی غزنی می گوید که در سال جاری، ده میلیون افغانی از سوی همین افراد از شهر غزنی جمع آوری شده و به طالبان تحویل داده شده است.
آقای جامع گفت: «این بزرگان قومی مردم را مجبور به پرداخت عشر می‌کنند و در صورتی که مردم از این دستور سرپیچی کنند از سوی آنان (بزرگان قومی) تهدید به مرگ توسط طالبان می‌شوند.»
معاون شورای ولایتی غزنی از ذکر نام این بزرگان قومی خود داری کرد اما گفت که این افراد، کسانی هستند که جایگاه خاصی در نزد اداره محلی غزنی دارند.
جامع تایید کرد که این بزرگان قومی حتی در جلسات مهم ولایتی نیز حضور دارند و برای مقامات مشوره می دهند.
ریاست امنیت ملی غزنی نیز با تایید گفته‌های معاون شورای ولایتی غزنی، می‌گوید که پرداخت پول از سوی برخی از بزرگان قومی این ولایت، نوعی باج‌دهی به طالبان است.
سید امیرشاه سادات رییس امنیت ملی غزنی به خبرگزاری بخدی گفت: «هستند تعداد معدودی از افراد که به طالبان پول می‌دهند. متاسفانه که این معدود افراد حیثیت سمبولیک بزرگان قومی و مذهبی در اجتماع پیدا کرده اند.»
آقای سادات این کمک‌ها را نوعی باج‌دهی به طالبان عنوان کرد و گفت: «این افراد انسان‌های ترسویی هستند که کمک‌های شان عشر نیست بلکه از ترس طالبان، به آنان باج می‌دهند.»
سادات می‌گوید که برخی از این بزرگان قومی در نظارت «شدید» اداره امنیت ملی قرار دارند و به گفته او در موقع لازم، با این افراد برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.