فـرجـام رابـطۀ رییـس‌جمـهور و نخست‌وزیـر افغانستان

- ۰۱ میزان ۱۳۹۳

باوجودی که دو رقیب انتخاباتی توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان را امضا کردند اما از حرف تا عمل کیلومترها فاصله است و رییس ‌اجرایی نمی‌تواند رییس خود باشد.
سرانجام پس از چندین ماه اختلاف و بن‌بست‌های سیاسی-امنیتی، انتخابات افغانستان به طور رسمی طی مراسمی در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور با انتصاب اشرف غنی احمدزی به عنوان رییس‌جمهور و عبدالله عبدالله به عنوان رییس اجرایی به پایان رسید.mnandegar-3
اگرچه کارشناسان و مردم افغانستان پس از امضای توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی در این کشور به آینده امیدوار شدند اما رسانه‌های دنیا از این توافقنامه به عنوان یک «مسیر شکننده» به سوی تشکیل حکومت وحدت ملی تعبیر کردند که اشرف غنی با حاشیه‌های بسیار به عنوان رییس‌جمهور از یک سو و عبدالله به عنوان شبه نخست‌وزیر از سوی دیگر انتخاب شدند.
در پی توافق دو کاندیدای ریاست‌جمهوری افغانستان، بی بی سی نیز با طرح سوالی نوشته: آیا رییس اجرایی این کشور از قدرتی مشابه نخست‌وزیر برخوردار است؟
نیویارک تایمز نیز مدعی شد که عبدالله و تیمش از میزان قدرت پست ریاست‌اجرایی مثل یک نخست‌وزیر لذت خواهد برد.
همچنین گاردین هم با تعبیر «ریاست‌اجرایی» به عنوان نامی دیگر برای «نخست‌وزیری» نوشت: عبدالله یا شخصی که وی برای پست ریاست‌اجرایی معرفی می‌کند، در واقع نخست‌وزیر افغانستان خواهد بود.
می جانگ نویسنده گاردین با اشاره به متن توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی نوشت: براساس توافقنامه عبدالله و اشرف غنی، هرکدام از آن‌ها قدرت واختیارات جداگانه و واقعی در سیستم حکومتی نیمه ریاستی خواهند داشت و رییس اجرایی افغانستان در آینده به عنوان نخست‌وزیر اجرایی نیز شناخته خواهد شد.
اما نکته مهم این است که از حرف زدن تا عمل، کیلومترها فاصله است.
براساس گزارش فارین پالسی در پنجم سپتمبر، رییس‌اجرایی افغانستان نمی‌تواند رییس خود باشد و حتی نمی‌تواند نخست‌وزیر مستقلی برای این کشور باشد.
یکی از مقامات ارشد افغانستان به فارین پالسی گفت: براساس توافق صورت گرفته میان رهبر تیم تحول وتداوم و رهبر تیم اصلاحات و همگرایی، رییس‌اجرایی باید پاسخگوی هر فعالیت خود به رییس‌جمهور باشد و رییس‌جمهور نیز می‌تواند وی را به هر دلیل و در هر زمانی از سمتش برکنار کند.
این مقام افغانستانی افزود: بسیاری از اختیارات و قدرت رییس‌اجرایی با بررسی و دستور رییس‌جمهور به وی تفویض خواهد شد.
با این حال، فارین پالسی نیز گزارش داد که رییس ‌اجرایی حکومت افغانستان در آینده یا قدرت اجرایی واقعی را بدست خواهد آورد یا به یک مشاور تشریفاتی بدون اختیارات تبدیل خواهد شد.
بارنت رابین مدیر مرکز «همکاری‌های بین‌الملل» دانشگاه نیویارک گفت: آینده سیاسی عبدالله به نوع رابطه وی با اشرف غنی احمدزی بستگی دارد.
مدیر مرکز همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه نیویارک افزود: رییس‌جمهور و رییس ‌اجرایی افغانستان به خوبی می‌دانند که کمک‌های بین‌المللی به این کشور به نحوه اداره کشور و نوع رابطه این دو مقام ارشد افغانستان بستگی دارد و این باعث می‌شود حداقل تا نشست سال ۲۰۱۶، این دو رهبر احزاب تحول و تداوم و اطلاحات و همگرایی همکاری خودشان را حفظ کنند.
وی اذعان کرد: با این وجود، براساس توافقنامه امضا شده، هنوز میزان قدرت و اختیارات عبدالله در پست ریاست‌اجرایی تعیین نشده‌است و همچنین افغانستان نیز تا سال ۲۰۱۶ راه طولانی را در پیش‌رو دارد.
این در حالی است که صلح و ثبات افغانستان با توجه به توافقنامه امضا شده زمانی تأمین می‌شود که ریاست‌جمهوری و ریاست‌اجرایی همکاری‌های سیاسی نزدیکی تحت امر رییس‌جمهور را در پیش بگیرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.