ایده‌های کوچک و تصمیم‌های بزرگ

- ۰۱ میزان ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3نویسنده: Alex Sandy Pentland
برگردان: بیتا نظام‌دوست

به جز عدۀ انگشت‌شماری از مردمانِ بسیار باهوش، اکثر ما جزوِ آن دسته از افرادی هستیم که دست‌کم همیشه نمی‌توانیم تصمیم‌های درستی بگیریم. اما ناامید نباشید؛ تحقیقات جدیدی که در دانشگاه ام ای تی انجام شده است، نشان می‌دهد که هر فردی می‌تواند به یک تصمیم‌گیرندۀ ماهر تبدیل شود. کلید این تغییر، تنها این است که سعی کنید به طور مداوم «کاوش‌های اجتماعی» انجام دهید یا به عبارت دیگر، همواره به دنبال طیفِ گسترده‌یی از افراد و ایده‌های جدید باشید.
تیم تحقیقاتی پت لند در سال ۲۰۱۱ داده‌هایی از ۶/۱ میلیون کاربر سایت eToro که یک وب‌سایت سرمایه‌گذاری است را گردآوری کرد. با بررسی اطلاعات کاربران مشخص شد معامله‌گرانی که سطح قابل قبولی از تنوع ایده‌ها و افراد را در شبکه‌های انترنتی خود داشته‌اند، در مقایسه با افراد منزوی‌تر به ۳۰ درصد سود سرمایه‌گذاری بیشتر دست پیدا کرده‌اند. عملکرد آن‌ها در مقایسه با افرادی که به یک گروه خاص تعلق داشتند و در «اتاق پژواک» (اشاره‌یی است به هر موقعیتی که در آن اطلاعات، عقاید یا باورها از طریق انتقال در یک فضای بسته گسترش یافته یا تکرار می‌شود) گرفتار آمده بودند نیز به همین میزان برتری داشت. این تیم هم‌چنین موفق شد با اشاعۀ انگیزه و محرک‌هایی در میان معامله‌گران، مدل مد نظر خود را عملی کند و نتیجۀ نهایی این بود که سود تمامی کاربران این وب‌سات به دو برابر رسید.
اگرچه این یافته‌ها تاکنون تنها به سرمایه‌گذاری سهام مربوط می‌شود، اما محققان بر این باورند که انواع گسترده‌یی از سازمان ها می‌توانند از آن‌ها برای بهبود تصمیم‌گیری‌های داخلی خود بهره برند.
اشاره کردیم که راز اتخاذ تصمیم‌های درست، بهره‌گیری از «کاوش‌های اجتماعی» مداوم است. کاوشگران اجتماعی، زمان زیادی را صرف جست‌وجوی افراد و ایده‌ها می‌کنند. اما آن‌ها لزوماً به دنبال بهترین افراد و ایده‌ها نمی‌گردند، بلکه به جای آن به دنبال ایجاد ارتباط با طیف گسترده‌یی از افراد مختلف هستند تا از این طریق به انواع طرز تفکرهای متفاوت، دسترسی پیدا کنند. این تفکرها و ایده‌ها، استراتژی‌های خردی هستند که گردآوری مجموعۀ بزرگی از آن‌ها به اتخاذ تصمیم‌های درست منتهی می‌شود.
اما دقیقاً چه‌طور می‌توان از طریق این روند اکتشاف، به تصمیم‌گیری درست رسید؟ آیا تکنیک‌های خاصی برای موفقیت در این روش وجود دارد؟ در ادامه به این دو پرسش پاسخ می‌دهیم.

الگوهای یادگیری اجتماعی
در مطالعات جوامع بشری کهن، اهمیت تعاملات اجتماعی در نحوۀ جمع‌آوری اطلاعات و تصمیم‌گیری انسان‌ها به چشم می‌خورد. این گرایش طی اعصار همواره در انسان تکامل پیدا کرد، زیرا گردآوری و ادغام ایده‌ها به وی مزیتی مافوق دیگران می‌داد، چرا که او از «خرد جمعی» برخوردار می‌شد. مشاهدۀ استراتژی‌های مختلف افراد در زنده‌گی‌شان، به رسیدن به تصمیم‌های درست کمک می‌کند. در واقع، یکی از کلیدهای دستیابی به این هدف، مشاهدۀ دقیق موفقیت و شکستِ دیگران در روش‌هایی‌شان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.