نامه وارده : از اهمال‌کاری‌های سارنوالانِ زون شرق به ستوه آمده‌ایم

گزارشگر:6 میزان 1393 - ۰۵ میزان ۱۳۹۳

به مقام محترم ستره‌محکمه و لوی‌سارنوالی کشور
محترما!
mnandegar-3ما هر یک سید قدرت‌الله، سید امین‌الله، سید یحیی، سید عمر و راضیه فرزندان سید حبیب‌الله، ورثۀ بی‌بی شریفه بنت سید میرحسن زمینی داریم به مساحتِ ۴۲ بسوه در ناحیۀ پنجم، منطقۀ افشارِ سیلو. بر اساس اقرارخط شرعی ۲۶۱ بر ۱۳۳۵ تاریخ ۶/۷/۱۳۵۷ مرتبۀ محکمۀ چهاردهی ولایت کابل و به اساس مثنای آن و وثیقه‌های شرعی ۵۴ بر ۳۱۵ تاریخ ۷/۶/۱۳۸۹ و وثیقۀ شرعی ۱۵۹۸ بر ۴۰۳۶ تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۸۸ مرتبۀ محاکم ولایت کابل و ورثۀ مرحومین سید میرحسن ولد سید میرحسین و بی‌بی شریفه بنت سید میرحسن تثبیت ورثه شده‌ایم. از موروثان این دو مرحومی به اساس قبالۀ شرعی ۱۲۵ تاریخ ۳۰/۹/۱۳۰۲ در ساحۀ افشار نانکچی مربوط ناحیۀ پنجم بعد از وضع فروشات و تطبیق ساحۀ پلانی یک مقدار زمین برای‌مان به میراث مانده و قسماً در زمان حیات مرحومین بین موروث‌ها ترکۀ رضایی گردیده که از سال‌های متمادی تا اکنون هر بخش از وارثین، متسحق‌الارث از آن استفاده می‌کنند. اخیراً فردی به نام سیدهاشم ولد سید عبدالرحیم ولدیت سید محسن با وصف آن‌که می‌داند پدرش در زمان حیاتش بر اساس قباله شرعی ۸۲۶ بر ۱۴۴ تاریخ ۲۹/۷/۱۳۴۲ حق و حصۀشان را بالای اشخاص به فروش رسانیده و هم‌چنان قرار قبالۀ ۱۰۳۹ تاریخ ۲۴ حوت ۱۳۲۴ ورثۀ سید محسن موازی ۳۴جریب و ۱۸بسوه باقی‌ماندۀ زمین‌شان را بالای ریاست مرستون کابل به فروش رسانیده و نظر به اسناد دست داشته، بعضاً فروشات‌شان را با قبالۀ عرفی بالای مردم به فروش رساینده است؛ اما عارض مذکور کدام سهم و ملکیت میراثی ندارد. اکنون شخص نامبرده در تبانی با برخی از سارنوالان استینافِ زون شرق ولایت کابل بر ما عارض شده و بدون موجب سرگردانی خلق کرده و قضیه اکنون در ریاست محترم سارنوالی زون شرق می‌باشد، در حالی که مدعابها مربوط آن سارنوالی نبوده است. سارنوال موظف این دوسیه فردی به نام محمدنقی تقی، اکنون در نامه‌یی که نشان می‌دهد به صورت مطلق جانب سیدهاشم را گرفته، ادعا کرده است که ما وارث بی‌بی شریفه و سید میرحسن نمی‌باشیم. در حالی که بر اساس وثیقه‌ها و اقرارخط‌های ذکرشده در بالا، که ثبت محفوظ هم می‌باشد، حصر وراثت‌مان تثبیت شده است؛ اما نمی‌دانیم بر اساس کدام سند ایشان ادعا می‌کنند که ما ورثۀ سید میرحسن نیستیم.
متأسفانه ریاست سارنوالی زون شرق، بدون در نظرداشت مسایل حقوقی، هر روزه با فرستادن جلب‌های بدون شمارۀ صدور، زنده‌گی روزمرۀ مایان را مختل کرده است. جالب این‌که، برخی از سارنوالان زون شرق، در همکاری با غاصبان زمین، می‌خواهند بدون فیصلۀ محکمه زمین یادشده را که ملکیت شرعی‌مان می‌باشد، به طرف مقابل تسلیم دهند. گرچه لوی سارنوالی افغانستان به تاریخ ۹ سنبلۀ سال جاری احکام جداگانه ارشاد فرموده‌اند تا مطابق به مصوبۀ ۷۸۶ مورخ ۱۱/۱۱/۸۶ شورای عالی ستره‌محکمه دوسیه غرض حل‌و‌فصل به مرجع حقوقی ارسال شود؛ اما سارنوالی زون شرق کابل، از امر محترم لوی سارنوال تمرد کرده و در زمینه از اجراآت ابا ورزیده است.
هم‌چنین بر اساس امر محترم محمد اسحاق الکو، لوی سارنوال کشور، به ریاست سارنوالی استیناف زون شرقِ ولایت کابل چنین دستور داده شده است: «بر اساس بررسی اسناد و شواهد، موضوع را به صورت دقیق و جدی بررسی و اجراآت قانونی کنید.» در این عریضه، محترم رحیم رسولی، رییس سارنوالی استیناف زون شرق به آمریت نظارت دستور داده تا طبق دستور مقام عالی اجراآت کنند، اما برخی سارنوالان این شعبه از اجراآت سر باز می‌زنند و تمایل دارند تا هرچه زودتر زمین مورثی‌مان را بدون حکم محمکۀ قانونی، به سیدهاشم نام تسلیم دهند. این‌که دل‌بسته‌گی ایشان به تسلیم‌دهی زمین مایان به سیدهاشم نام چیست، نمی‌دانیم.
سارنوالان این اداره که باید بی‌طرفانه کار کنند، ادعا کرده‌اند که قطعات کدستری «۲۲۲»، «۲۲۳»، «۲۸۸»، «۳۳۷» و «۳۰۰» مربوط سیدهاشم می‌باشد؛ نمی‌دانیم بر اساس کدام سند چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند در حالی که این قطعات در کتاب کدستر به نام سید عبدالرحمن فرزند سید میر حسن ولد سید حسین ثبت شده است.
از این میان، قطعۀ ۲۲۲ در صفحۀ ۳۲ کتاب کدستر به اسم سید عبدالرحمن ثبت و قیدیت داشته و بر اساس حکم شماره ۲۱۲۸ تاریخ ۱۹/۴/۱۳۸۶ مقام محترم ریاست جمهوری به نام بی‌بی شریف بنت سید میر حسن تصفیه شده است و ثبت و قید ریاست املاک ولسوالی چهارآسیاب می‌باشد.
اما سارنوالان محترم بر اساس اقرار خط ۹۲ بر ۲۳۸۳ تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۲۷ که به صورت کامل جعل می‌باشد، از مایان انکار ورثه کرده‌اند. در این زمینه حصر وراثت ۲۶۱ تاریخ ۶/۷/۱۳۵۷ را که بیان‌کنندۀ حقیقت بوده در نظر نگرفته اجراآت می‌کنند.
هم‌چنین، برخی از سارنوالان ریاست سارنوالی زون شرق، مستأجرین زمین‌مان را جلب کرده و بر آنان فشار وارد کرده بودند تا بعد از این، کرایۀ زمین را به سید هاشم نام بپردازند، در حالی زمین در ملکیت ما بوده و بدون حکم محکمه تسلیم‌دهی آن به فرد دیگری، از صلاحیت‌های هیچ مرجعی نمی‌باشد.
در همین حال، به‌تازه‌گی سارنوال موظف محمد نقی تقی به مستأجرین‌مان هشدار داده تا روز سه‌شنبۀ هفتۀ جاری زمین را تخلیه کنند در غیر آن ایشان را در بند خواهد کشید.
در اخیر از لوی سارنوال محترم و ستره محکمه می‌خواهیم تا برای بررسی این قضیه یک هیأت کاملاً بی‌طرف را گماشته تا عدالت به صورت واقعی آن تأمین شود. امیدواریم لوی‌سارنوالی محترم و ستره‌محکمه کشور، جلو خودسری‌های برخی از افراد زورمند و سارنوالان را بگیرند.
هم‌چنین از روزنامۀ محترم ماندگار می‌خواهیم تا با نشر این نامه، موضوع را به ریاست محترم ستره محکمه و لوی سارنوالی رسانده تا جلو فساد گرفته شود.

با احترام
ورثۀ بی‌بی شریفه بنت سید میرحسن

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.